بخش نمایش جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پس از پایان کرونا

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، نشست رسانه‌ای سی و
هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در قالب ویدیویی از
صحبت‌های دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران برگزار شد.

سیدصادق موسوی با بیان این که سی و هفتمین
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مقرر بوده که در آبان ماه
طبق تقویم بین‌المللی جشنواره‌ها برگزار شود اما به دلایل مختلف
که مهم‌ترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا (۷
آبان) فعالیت‌های آنلاین خود را در قالب نشست های تخصصی «۳۷-۲۰»
آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی
بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از
علاقه‌مندان برگزار می‌شد. امسال استفاده از ظرفیت
اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی و
فرهنگی خود را آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم.
امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال
شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در قالب هر شب دو
نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به ارائه اطلاعاتی
درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت
و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد و در مجموع چهار هزار و
۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلم‌ها از
کشورهای فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)،
اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است
که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶
فیلم کوتاه خارجی به جشنواره امسال راه پیدا کرد. در بخش ملی هم
نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و
پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش
ملی و بین‌الملل گذشت که البته نتایج آن نیز منتشر شده است.

امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به
ایران و جهان تحمیل شده است دستاوردهای از نظر انتشار و
دسترسی بهتر علاقه‌مندان به محتوای تصویری فراهم کرده
باشد. توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش
بین‌الملل اجازه بگیریم تا فیلم‌های خارجی راه یافته به
جشنواره را به شکل آنلاین پخش کنیم، امیدوارم این
فیلم‌ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلم
های ایرانی، به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شود و مخاطبان
و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 هیئت داوران به امکانات فیلم‌سازان توجه
می‌کنند

دبیر جشنواره گفت: وقتی نتایج فیلم های راه یافته به جشنواره
منتشر شد، با تاخیر هم بود و علت تاخیر طولانی بودن فرآینده
انتخاب و ارسال ۱۷۰۰ فیلم به جشنواره بود، برخی فیلم ها باید از
شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی موفق به اخذ پروانه نمایش می
شدند و به این دلیل فرآیند انتخاب و اعلام زمان برد. وقتی کامنت
ها را خواندم مقداری متاثر شدم، از این حیث که سوتفاهم هایی ایجاد
شده است و برخی فیلمسازان حاضر در شهرستان ها کامنت می گذاشتند که
جشنواره برای کارگردانان تهرانی است چون اثر تولید شده از تهران
به جشنواره راه پیدا کرده است و چون داوران تهرانی هستند یا اینکه
این فیلم ها دعوت شده اند، اساسا جشنواره به اسم خود بازگشته چون
نامش جشنواره تهران است و از این دست سوتفاهم هایی که معمولا وجود
دارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فکر می کنم عمده داوران و
تولید کنندگانی که در جشنواره فعالیت داشته و دارند، پایگاهشان در
شهرستان هاست و از شهرستان های مختلف فیلمسازی را شروع
کردند،.شاید الان در تهران ساکن هستند اما این تعلق خاطر که
خدایی نکرده نگاه شهرستانی ستیزی در تصمیمات ما باشد، درست نیست و
مطلقا اینطور نبوده است. اینکه بخواهیم بگوییم جشنواره فیلم کوتاه
تهران باید سهمیه ای برای شهرستان ها قائل باشد دست کم تا به حال
در شورای سیاست گذاری چنین چیزی مطرح نشده است. برخی هم این ایده
را دارند که جشنواره به بخش الف و ب تقسیم شود تا فیلم هایی که از
کلان شهرها که احتمالا شرایط اقتصادی و امکانات بهتری دارند در یک
رقابت قرار بگیرند و فیلم هایی که مثلا در شهرهای کوچکتر و حتما
با امکانات کمتر تولید شده اند در یک رقابت دیگر.

جشنواره های منطقه ای فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان نیز
با همین هدف توجه به تولیدات سایر استان ها برگزار می شوند و
سالانه سه جشنواره منطقه ای در انجمن برگزار شده است. مطمئنم
هیچ نگاهی از شورای سیاست گذاری و ستاد برگزاری جشنواره وجود
ندارد که نه تنها به آثار شهرستانی توجه نکنیم بلکه خلاف آن است
و همیشه در داوران، اعضای هیات داوران توجه دارند که اثر از
کدام شهر آمده و با چه امکاناتی تولید شده است.

سید صادق موسوی در پاسخ به برخی گلایه‌ها در جشنواره بین‌المللی
فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان
هم که برخی از دوستان کامنت می گذاشتند جشنواره تنها آثار انجمن
را می پذیرد و در جدول نمایش ها می گذارد، باید بگویم که سال
گذشته مجموعا ۲۷ درصد آثار راه یافته به جشنواره متعلق به انجمن
سینمای جوانان بود.

وی افزود: در یک رقابت تنگاتنگ که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم ایرانی برای
آن ثبت نام کردند و حداکثر ۱۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا می
کنند ما باید منتظر گله ها و نارضایتی ها باشیم. بیش از ۹۰
درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا نمی کنند اما اگر به این دلیل
بخواهیم جشنواره را متهم به توجه ویژه به تهرانی ها و تولیدات
انجمن سینمای جوانان ایران کنیم از انصاف به دور است. امیدوارم
این همه فیلم خوبی که تولید می شود و ممکن است ما نتوانیم در
جشنواره میزبانشان باشیم بتوانند به جشنواره های معتبر دیگر داخلی
و خارجی راه پیدا کنند و اگر فیلم خوبی باشند و هیئت انتخاب
جشنواره فیلم کوتاه تهران با مهربانی کافی با آن ها برخورد نکرده
باشد و قدرشان را به جا نیاورده باشد، حتما در جشنواره های دیگر
قدرشان به جا آورده خواهد شد، دیده می شوند، شناخته می شوند و می
توانند جایزه کسب کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که حضور نوجوانان در جشنواره به چه
صورت خواهد بود، گفت: استفاده از برنامه‌های جشنواره به دلیل
شرایط کنونی که داریم در بخش بین‌الملل همه دوستان باید از
پلتفرم‌ها استفاده کنند. در بخش ملی هم اگر سینماها بازگشایی
شوند، تمرکز بر این است که فقط صاحبان آثار بتوانند به تماشای
فیلم‌ها بنشینند تا تراکم جمعیت نداشته باشیم و شرایط را ایمن نگه
داریم.

حفظ امنیت فیلم‌ها بسیار مهم است

وی درباره فیلم‌هایی که با موضوع ویروس کرونا ساخته شده اند،
اظهار داشت: عمده تولیدات فیلم کوتاه کشور را که ملاحظه می کنید
در حال و هوای اجتماعی به سر می برد و کرونا هم مانند هر پدیده
اجتماعی بزرگ مانند جنگ، بیماری های واگیردار جهانی آثاری را
بر تولیدات سینمایی داردو من اثر کرونا در زندگی افراد را در
برخی از فیلم‌ها دیدم که تاثیرگذار هم هستند و می‌فهمیم حال
و هوای هنرمندان و فیلمسازان برخاسته از شرایط عمومی ایران و جهان
است. البته تعداد فیلم هایی که با موضوع کرونا به جشنواره راه
پیدا کردند، محدود است.

موسوی درباره نحوه حفاظت از حق انتشار فیلم ها در فضای مجازی،
عنوان کرد: به دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها
بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش
کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با
فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم هیچ مکانیزمی برای حفظ
امنیت وجود ندارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و
پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی
کرونا اعلام کرد سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با
ظرفیت ۵۰ درصد به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش
ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما
امیدوارم هرچه زودتر باشد.

وی ادامه داد: درباره نحوه عملکرد ما باید دیگران قضاوت کنند اما
در این سه سال تلاش کردیم فیلم کوتاه که همیشه پیشرو و متشخص بود
از محل برگزاری اختتامیه، فعالیت های جنبی جشنواره، آداب برگزاری
جشنواره و سطح برگزاری جشنواره تا یک گام جشنواره پیش تر رود. به
جز فجر، اولین جشنواره ای بودیم که در حوزه بلیت فروشی پیشگام
شدیم تا به مخاطب برای داشتن صندلی احترام بگذاریم، این مسئله به
افزایش فضای حرفه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کرد و پس از آن
جشنواره‌های دیگر هم به بلیت فروشی و احترام به مخاطب جشنواره
توجه ویژه کردند.

نمایش فیلم‌های بین‌الملل آنلاین است

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اضافه کرد: همچنین
استقبال بی‌نظیر از این جشنواره در سال‌های اخیر مثال زدنی است،
تا نیمه‌های شب شاهد بودیم هر ساله جمعیت چند هزار نفری در
کاخ جشنواره حضور دارد. به نظر می رسد فیلم کوتاه وضعیت خوبی
دارد. امیدواریم دوستان و مخاطبان همراهمان از نحوه برگزاری
جشنواره راضی باشند، به هر ترتی حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه
می رسد که نزدیک به ۱۰ درصد به جشنواره راه پیدا می کنند و ۹۰
درصد آثار بیرون می مانند.

موسوی درباره بودجه جشنواره، چنین توضیح داد: سازمان سینمایی و
انجمن سینمای جوانان ایران هر سال تفاهم نامه‌ای ب هم عقد می‌کنند
و ماموریت‌هایی که به انجمن سینمای جوانان ایران تفویض می شود
برای هرکدام اعتباری اختصاص پیدا می‌کند. این تفاهم نامه‌ها
را منتشر می‌کنیم و سازمان سینمایی پیشرو در شفاف سازی است.
برای امسال سازمان سینمایی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار
از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
در نظر گرفته. امسال اگر جشنواره را پیش ببریم و برگزار کنیم و
نتایج و هزینه های آن روشن شود حتما مانند سال گذشته اسناد و صورت
هزینه ها را منتشر خواهیم کرد.

دبیر جشنواره ادامه داد: حامیان مالی جشنواره امیدوار هستند
جشنواره در شرایطی برگزار شود که بتوانیم در سینماها حضور داشته
باشیم و صاحبان آثار به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما
بنشینند. بعدها حتما اخبار و اطلاعات آن منتشر خواهد شد اما مانند
همیشه فیلم کوتاه نیاز به حمایت گسترده تر حوزه فرهنگ و هنر دارد،
آنچه تا امروز محقق شده است حمایت شهرداری تهران نظیر سال
گذشته است. خوشبختانه تا امروز هم این حمایت تداوم داشته و
شهرداری همچنان از فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران و
جشنواره حمایت می‌کند.

جشنواره در بخش نمایش برگزار نمی شود و به زمان دیگری موکول شده
است که من هم نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم به زودی محقق
شود. نمایش فیلم ها در حوزه بین الملل حتما آنلاین خواهد بود
چون اجازه این اقدام را از صاحبان آثار گرفته ایم. در بخش ملی
برای حفظ امنیت آثار صرفا فیلم ها در سینما نمایش داده خواهد
شد.  شرایط جدید به ما کمک کرد فعالیت های جنبی توسعه
پیدا کند، بخش آموزش و نشست های تخصصی ملی و بین المللی امسال
فراگیرتر از قبل است زیرا از ظرفیت آنلاین استفاده می‌کنیم. در
خصوص پخش فیلم ها اصلا این امکان وجود ندارد در پلتفرم هایی که
وجود دارد فیلم های ایرانی را پخش کنیم چون امکان حفظ امنیت
وجود ندارد اما از صاحبان آثار خارجی اجازه گرفتیم تا در
بسترهایی داخلی که تعریف می‌کنیم، فیلم ها را نمایش دهیم.

 امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود
ندارد

او ادامه داد: هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود
ندارد لذا از پخش آنلاین فیلم های ایرانی بر اساس مصوبه شورای
سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راه های مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود
داشت اما همه آن ها راه حل های دیگری هم برای قاچاق چیان فیلم ها
داشت. همانطور که می دانید امکان استفاده از پلتفرم های داخلی از
خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق باعث می شود آثار بخش بین
الملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بسترهای
ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق
رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود.

موسوی در باره بخش‌های آنلاین جشنواره، گفت: فقط بخش آموزشی
جشنواره برگزاری آنلاین خواهد داشت و اگر شرایط به نحوی پیش رفت
که سینماها بازگشایی شد و توانستیم در حداقل سه نقطه از تهران که
باعث کاهش تراکم جمعیت شود، جشنواره را برگزار کنیم، اخبار حمایت
های جشنواره را نیز منتشر خواهیم کرد. در حال مذاکره با بخش‌های
مختلف هستیم اما موکول به برگزاری جشنواره است. اگر شرایط به نحوی
پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از
دست دهیم حتما می توانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفا به دست
داوران برسانیم و داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیه‌ای مجازی
برگزار کنیم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران
است ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد
باید موضوع در شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیم
گیری شود.

وی درباره نحوه ارائه فیلم ها گفت: چند ماهی است انجمن جوانان
سینمای ایران با همکاری پلتفرم‌های داخلی در قالب برنامه‌ای تحت
عنوان «چهار ایده چهار فیلم» هر پنجشنبه تعدادی از فیلم‌های کوتاه
تولیدی را منتشر می‌کند که استقبال خوبی هم از آن شده است. این
تنها مسیر ما نیست اما ظاهرا مهم ترین مسیری است که می شود برای
نمایش فیلم کوتاه در نظر گرفت. شرایط کرونا باعث شده تا فیلم های
بلند سینمایی امروز هم در سینما نباشند و تنها در قاب وی او دی ها
و پلتفرم های داخلی منتشر شوند.

موسوی افزود: در حوزه تولید انجمن سینمای جوانان ایران از سال
گذشته فعالیت خود را نامتمرکز کرده است و به واحدهای استانی بیشتر
توجه می کند، ۸ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر
گرفته است و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه حرفه ای و حرفه ای را
در سراسر کشور در قالب فعالیت های دفاتر استانی تعقیب می کند.
شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال گذشته است، هر چند هزینه های
تولید هم هر سال افزایش پیدا می کند. شرایط به این علت هر سال
بهتر می‌شود که استعدادها و خلاقیت های بیشتری روز به روز دیده می
شود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس تر است، با این حال هزینه
های تولید امسال به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. انجمن
مانند گذشته حمایت خود را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد
داد.

وی با اشاره به افزایش تولیدات در دوران کرونا، بیان کرد: از حیث
تولید علی رغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، نزدیک به تعداد
سال گذشته و حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید؛ در واقع
کرونا باعث تعطیلی پروژه ها نشده بود. مانند سال گذشته انجمن از
تولیدات فیلم کوتاه در سراسر کشور در قالب فعالیت ۸۰ دفتر و
نمایندگی خود حمایت می کند، شوراهای تولید ما در استان ها
ادامه دارد. اگر می گویید شرایط کرونا باعث شده فیلم کوتاه جدی تر
گرفته شود، به نظرم می تواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهره
های جدیدتر و حتی علاقه مندان بخش های دیگر صنعت تصویر باشیم که
به فیلم کوتاه روی آوردند. شرایط دیگری که می توانم از آن یاد
کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات مرتبط با
کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت
آنلاین برای انتشار بهتر فیلم های کوتاه استفاده کنیم.

کیفیت را فدای کمیت نکردیم

دبیر جشنواره درباره حمایت از فیلم های منتخب گفت: این مساله
همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری جشنواره ها این جایزه را
برای حمایت از تولید فیلم بعدی اعلام می کردیم اما در تولید فیلم
بعدی، فیلمنامه و صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمی
رسد. لذا به نظرم این وعده واقع بینانه نبوده و خیلی محقق نمی شده
است. باید این دو امر را مستقل از یکدیگر دید و حمایت از
فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمی تواند جایزه ای برای فعالیت
امروز او باشد.

موسوی در باره کمیت و کیفیت آثار جشنواره، اظهار داشت: کیفیت
را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته
است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلم هایی با موضوع
کرونا، مصائب آن و تلخ کامی های آن بود. حقیقتا فیلم کوتاه همواره
همینطور بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده می شود،
واکنش نشان می دهد و کرونا هم که یکی از غریب ترین اتفاقات جهان
است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. تعدادی از
آثار با موضوع کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه رسید و
برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند. 

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری
سیدصادق موسوی از چهارشنبه ۷ آبان آغاز به کار می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.