پویش بی آبی و بی برقی وزارت نیرو!

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، گرمای زودرس، نبود نیروگاه های برق آبی و حضور ناخوانده رمزارزها بهانه ای شدند تا صنعت برق بار خود را بر دوش آن بگذارد و خاموشی را مهمان خانه های مردم کند. هرچند که نمی توان این دلایل را به طور کامل نادیده گرفت اما به اعتقاد کارشناسان قطعا اگر مدیریت درست وجود داشت اوضاع کشور اکنون اینگونه نبود.

وقوع خاموشی های پی در پی و البته بدون برنامه و اطلاع قبلی، مشکلات زیادی را برای صنوف مختلف به وجود آورده و بسیاری از مردم در اطراف تهران و استان های دیگر نسبت به این مساله معترض شده اند، هرچند که ظاهرا این موضوع چندان برای وزارت نیرو در اولویت قرار نداشت و قرار بود صبح امروز قطار پویش به راه بیفتد امادر لحظات آخر این قطار متوقف و بالاخره وزیر نیرو عازم جلسه اضطراری ستاد مدیریت برق شد.

سوالی که مطرح می شود این است که باتوجه به اینکه از زمستان سال گذشته هشدارها برای تابستان سخت در حوزه برق از سوی همین مسوولان داده می شد چرا چاره ای برای آن نیندیشیدند؟! آنطور که اعلام کردند رمزارزهای مجاز و غیر مجاز ۲۰۰۰ مگاوات را به خود اختصاص دادند اما کشور اکنون با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه بوده و نکته جالب این است که اردیبهشت ماه امسال میزان کمبود ۳۰۰۰ مگاوات اعلام شده بود و ی دو ماه این عدد ۷۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است!

سوال دیگری که مطرح می شود این است که باتوجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و کاهش ساعت فعالیت مغازه ها و حتی دورکاری کارمندان چگونه میزان مصرف برق افزایش یافته است؟ حتی اگر فرض کنیم که گرمای زودرس موجب افزایش استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق شده است بازهم تعطیلی بسیاری از مراکز باید روی این موضوع اثر می گذاشت.

آن طور که محمد حسن متولی زاده – مدیرعامل شرکت توانیر در روزهای اخیر اعلام کرده مشکل این است که برق ارزان را در اختیار مشترکان قرار می دهیم. طبق گفته های او امسال گرمای بسیار شدید باعث شد تا مصرف برق افزایش یابد و این افزایش در ابعاد مختلفی صورت گرفته است،  حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات مصرف چاه‌های کشاورزی است. مساله‌ی بعدی دستگاه‌های سرمایشی بوده که بسیار زودتر از موعد وارد مدار شدند و ۴۰ درصد از مصارف را به خود اختصاص دادند.

به گفته مدیرعامل توانیر  اگر پیک را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم حجم زیادی از سوی وسائل سرمایشی به این بخش اختصاص یافته است. همچنین مراکز استخراج رمزارز نیز که حجم آن بسیار گسترش یافته ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف را شامل می‌شود. حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید می‌رود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم، مسئله بعدی ما برای روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است و باید توجه دقیق‌تری صورت گیرد.

 این مقام مسوول صنعت برق همچنین با اشاره به اینکه امسال بارها اعلام شد سال ۱۴۰۰ از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بی‌سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.

اما موضوعی که در این شرایط بحرانی قابل توجه است سکوت وزیر نیرو طی روزهای اخیر بوده، ظاهرا آخرین صحبت های اردکانیان در مورد برق و شرایط موجود مربوط به دوم تیرماه و دوازدهمین هفته پویش هر هفته-الف-ب-ایران می شود؛ او در آن مراسم گفت: این روزها  شرایط گرمای شدید هستیم، این در حالی است که هنوز در آغاز فصل تابستان قرار داشته و افزایش مصرف را شاهدیم به‌نحوی که پارسال در ۳۱ تیرماه اوج بار حدود ۵۸ هزار مگاوات را سپری کردیم و قله مصرف پارسال ظرفیت ۵۸ هزار و حدود ۳۰۰ مگاوات را داشت اما دیروز و امروز پیک بار به نزدیکی‌ ۶۲ هزار مگاوات رسیده و هنوز در آغاز این فصل هستیم.

به گفته او چهار سالی که حاوی دو سال از خشک‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر و دو سال از تر سال‌ترین سال‌ها بود. مدیریت چنین سال‌هایی، مدیریت ویژه‌ای است و در عرصه کار بین بخشی آب و انرژی کارنامه بسیار خوبی از همدلی در سطح مدیران در داخل دولت و خارج از آن انجام شد. ان شالله با تلاش شبانه روزی تلاشگران صنعت برق کشور چه در سازمان دولتی و چه در بخش خصوصی، همکاران دست اندرکار در نیروگاه‌های برق آبی، فعالین صنعت، همکاری و هماهنگی استانداران برای جابجایی‌های ضروری بار و از همه مهم‌تر هوشیاری و آگاهی و همیاری مردم در بخش‌های خانگی و تجاری بتوانیم با حداقل مشکل این فصل گرم و خشک را سپری بکنیم.

عذرخواهی روحانی از مردم به خاطر مشکلات ناشی از قطعی برق

روحانی همچنین وزارت نیرو  را در این زمینه مقصر ندانست اما تاکید کرد که منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.

به گفته رییس جمهور در ۸ سال گذشته حدود ۲۵۰۰ مگاوات به طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است این درحالی است که قبل از این دولت به طور متوسط سالانه ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با این وجود بخاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.

 روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، تاکید کرده امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲ درصد کاهش داشته است و  ۷ هزار مگاوات تولید برق‌آبی کشور بخاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز بخاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد گردید.

با تمام این اوصاف این روزها به نظر می رسد تدابیر وزیر نیرو جواب نداده و اکنون جز برچسب مدیریت نادرست نمی توان نامی دیگر برای شرایط موجود گذاشت چراکه قطعا وقوع خاموشی ها قابل پیش بینی بود و دولت باید کاری اساسی برای آن می کرد و اکنون نیز باید پاسخگوی خسارات و مشکلاتی که در پی قطع برق برای مردم به وجود می آید باشد و حداقل به تاکید رییس جمهور برای مردم توضیح داده و راه حل را هرچه سریع تر اجرایی کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.