امضای تفاهمنامه تولید خودروی برقی در شیراز/اکسیژن رونمایی می‌شود

سه‌شنبه ۱۵ تیر طی مراسمی با حضور ابراهیم عزیزی و جعفر قادری ۲ نماینده از جمع ۴ نماینده شیراز و زرقان در مجلس، حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت فارس، سیامک حجت مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب و روح‌الله نصیری مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران، تفاهمنامه تولید خودروهای الکتریکی (برقی) امضاء و مبادله شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب در این مراسم گفت: ایران از سال ۱۳۳۸ در صنعت خودرو ورود کرد، اما به دلیل نبود مدیریت صحیح تاکنون پیشرفت مناسب و مطلوب را شاهد نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم مانند کشورهایی نظیر چین و هند و … جایگاه مناسبی در خودروسازی جهان داشته باشیم.

سیامک حجت ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در دولت جدید و با همراهی مجلس، شاهد بازگشت اعتماد مردم به خودروسازان داخلی باشیم، افزود: با امضای این تفاهم نامه شاهد تحول عظیمی در صنعت خودرو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب، شیراز را دارای سابقه‌ای طولانی در حوزه صنایع الکترونیک دانست و گفت: شیراز طی سال‌های اخیر و به دلایل متعدد از جایگاه اصلی خود در حوزه صنایع الکترونیک و مخابرات دور شده است.

رونمایی از اکسیژن

وی خاطرنشان کرد که در صورت وجود حمایت جدی از این تفاهمنامه، می توان امیدوار بود که شهریور امسال اولین خودروی الکتریکی ملی ایران با نام اکسیژن در شیراز رونمایی شود.

حجت ادامه داد: اکسیژن اولین خودروی الکتریکی ملی ایران است که تامین انرژی آن با استفاده از یک باطری لیتیوم ۸.۶ کیلوواتی تامین می‌شود و تنها ۲۰ درصد قطعات وابستگی به خارج دارد.

وی تولید موتورسیلکت الکتریکی را یکی دیگر از برنامه‌ها ذکر و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که نیمه دوم سال آینده تولید موتورسیکلت الکتریکی را به طور مشترک با شرکت آی تی ام سی آغاز کنیم؛ به طوریکه ۱۸۰ قطعه در شرکت itmc تولید خواهد شد و این موضوع زمینه اشتغال بالغ بر ۱۰۰۰ نفر را در شیراز فراهم می‌کند.

حجت گفت: طراحی خودروی الکتریکی اکسیژن به گونه ای است که از نظر  مصرف داخل کشور و صادرات بهترین گزینه باشد؛ امیدواریم بتوانیم تحول در صنعت خودرو را از شیراز مهد فرهنگ، علم داشته باشیم.

عزم جدی برای مشارکت در تولید اولین خودروی برقی 

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران نیز گفت: خوشحالیم این تفاهم نامه بین دو هم استانی منعقد می شود که عزم و اراده جدی در تلاش و همکاری را به دنبال خواهد داشت لذا با سرعت در انجام کار توانایی خودمان را اثبات خواهیم کرد.

روح‌الله نصیری افزود:  ۸۰ درصد این خودرو داخلی است و با ظرفیتی که در کارخانه آی تی ام سی شیراز وجود دارد، می‌توانیم تولید موتورسیکلت برقی را هم در دستور کار قرار دهیم.

نصیری با اشاره به سابقه ۵۰ ساله کارخانجات مخابراتی ایران در زمینه الکترونیک و مکانیک، تاکید کرد: در این کارخانه سعی بر شناسایی نیاز بازار باتوجه به پیشرفت فناوری های نوین جهان بوده و تحقیقات بر اساس نیاز بازار انجام شده است.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران با بیان اینکه پلتفرمی در iot برای کنترل بار وسایل سرمایشی تولید شده است، گفت: به زودی می توانیم مدل اقتصادی این سامانه کنترلی را در وزارت نیرو تعریف کنیم و قرار داد بزرگی منعقد شود.

به گفته نصیری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، اینترنت نسل پنجم و… سایر مواردی است که در این کارخانه دنبال می شود و طی پژوهش های صورت گرفته نمونه دستگاه ونتیلاتور با نصف قیمت جهانی که ۱۴ هزار دلار است و را عرضه و تولید کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به لزوم بالا بردن کیفیت خودروها برای کاهش آلودگی هوا، گفت: تولید خودروهای برقی تاثیر مطلوبی بر کاهش آلایندهای زیست‌محیطی موثر بوده و استفاده از آن در همه ابعاد مقرون به صرفه است.

حمیدرضا ایزدی افزود: با توجه به تکنولوژی و تجهیزات این نوع خودروها، استفاده از خودروهای الکتریکی در حوزه های حمل و نقل، تجاری و ورزشی بازخورد خوبی داشته و کاربرد آن در صنایع استان به خوبی شکل گرفته است.

رئیس سازمان صمت فارس بیان کرد: خوشبختانه با همکاری مجموعه خودروسازان جنوب فرصت مناسبی فراهم شده تا با کسب تجربه های جدید به موقعیت های اقتصادی متفاوت تر و گسترده تری دست یابیم.

ایزدی با بیان اینکه سال گذشته قراردادهای متعددی با سرمایه گذاران مختلف منعقد شده است، گفت: سازمان صمت امیدوار است که با همکاری گروه خودروسازان جنوب، تولیدات مناسب و ایمن‌تری را در حوزه خودروسازی تولید کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.