آبرسانی سیار به ۳۰ روستا در استان مرکزی/ضرورت تامین آب مورد نیاز صنعت

سیدعلی آقازاده روز سه شنبه ۱۵ تیرماه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی اظهار کرد: امسال با سنگین ترین خشکسالی سالهای اخیر مواجه هستیم و این ویژه کشور ما هم نیست، در برخی کشورها میزان گرما به حدود ۳۸ درجه یا حتی ۴۰ درجه هم رسیده است. این خشکسالی احتمالا طولانی است.

وی افزود: از مردم استان مرکزی تقاضا داریم با توجه به شرایط حساس در موضوع آب و برق، به صرفه جویی توجه کنند چراکه اگر مدیریت مردم نباشد نمی توان از مشکلات عبور کرد، مدیریت و همکاری مردم همانند سایر همکاری ها از جمله در زمینه بیماری کرونا می تواند در عبور از بحران خشکسالی موثر باشد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: خشکسالی در سال جاری سبب شده است که تا این لحظه بیش از ۳۰ روستای استان به صورت سیار و دستی آبرسانی شود و پیش بینی می شود تا پایان تابستان این تعداد به بالای ۱۰۰ روستا برسد. مدیریت این مهم کار طاقت فرسایی است بویژه اینکه برابر پیش بینی های بلندمدت هواشناسی پاییز سال آینده نیز بارندگی خوبی نخواهیم داشت.

آقازاده اضافه کرد: فرمانداران باید در راستای انسداد چاه های غیرمجاز برنامه ریزی جدی داشته باشند تا در نهایت برنامه مصوب شورای آب استان را داشته باشیم، در سه ماهه سال جاری نسبت به برنامه ریزی در این راستا عقب هستیم. تعدادی از روستاها نیاز به آبرسانی سیار دارند که تاکنون اقدامی برای آنها صورت نگرفته بنابراین آب و فاضلاب باید اعتبار لازم را برای این منظور تامین کند، قابل قبول نیست روستایی به آبرسانی نیاز داشته باشد اما آبفا به سبب نبود اعتبار نتواند اقدامی انجام دهد.

استاندار مرکزی در ادامه اضافه کرد: یک لیتر آب بر ثانیه در بخش کشاورزی نیم نفر اشتغال و این میزان در بخش صنعت حدود ۳۵ نفر اشتغال ایجاد می کند و بنابر سیاست های وزارت نیرو تاکید ما بر این است که آب مورد نیاز صنعت تامین شود، هر زمان و هرجا که صنعت نیازمند آب باشد حوزه آب وزارت نیرو طبق تعهدات به این مهم ورود کند.

وی افزود: وابستگی شهرداری برای آبیاری به آب شرب شهری باید تا پایان برنامه ششم از بین برود و این مهم تکلیف شهرداری هاست.

براتی زاده، فرماندار دلیجان نیز در این نشست گفت: روستای قالهر در دلیجان با مشکل جدی آی مواجه است بطوریکه ۵۲۷ انشعاب اب در این روستا فقط یک ساعت در روز آب شرب دارند و سریعترین راه رفع این مشکل استفاده از چاه آبی است که سال ۸۹ حفاری و مقداری از آن توسط اهالی پر شده است.

وی ادامه داد: در روستا سینقان نیز تنها از ساعت ۱۵ تا۲۰ آب وجود دارد و در مزوش نیز مشکل شبکه آب هست که به سبب کمبود اعتبارات مردم در این زمینه دچار مشکل شده اند. روستاهای مهدی آباد، کهک، راوج و دو روستای دیگر نیز در نقطه سر به سر هستند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.