ذخیره ۱۷۰۰ نمونه خون بندناف در قزوین

سهیلا سرداره به بهانه ۱۵ نوامبر روز جهانی خون بندناف در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: ۲ نوع سلول‌های بنیادی جنینی و بالغی داریم، سلول‌های بنیادی جنینی در خون بندناف و جفت نوزاد و سلول‌های بالغی نیز در مغز استخوان و کبد وجود دارند.

وی اضافه کرد: سلول‌های جنینی توانایی تکثیر و تمایز دارند، برای همین سلول‌های قدرتمندی نسبت به بالغی هستند و قابلیت تبدیل‌شدن به تمام سلول‌های بدن را دارند، درصورتی‌که سلول‌های بالغی تنها به رده خاصی از سلول‌ها تبدیل می‌شوند؛ بنابراین خون بندناف و جفت بسیار حائز اهمیت است چون قابل تبدیل‌شدن به تمام سلول‌های بدن است.

مسئول نمایندگی خون بند ناف قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ایران بیماری هایی مانند سرطان‌های خون، کم خونی‌های مادرزادی، لوسمی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی بدن با خون بندناف درمان می‌شوند. درمان فلج مغزی و اوتیسم با سلول‌های خون بند ناف در مرحله کارآزمایی بالینی است امیدواریم در سال‌های آینده به درمان آن برسیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با سلول‌های خون بندناف ۳۳ مورد بیماری‌ خونی پیوند موفق انجام شده است و ۱۵۰ مورد بیماری‌های فلج مغزی و اوتیسم در مرحله کارآزمایی بالینی قرار گرفتند. در ایران تعداد ۱۷۰ هزار نمونه ذخیره شده است، نمایندگی رویان در استان قزوین از بهمن سال ۹۲ راه‌اندازی و تاکنون ۱۷۰۰ نمونه ذخیره کرده است.

سرداره اشاره کرد: مبلغ ذخیره خون بندناف ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است که برای تسهیل پرداخت اقساطی شده است برای این منظور خانواده‌ها می‌توانند حدود ۲ میلیون تومان نقدی و بقیه هزینه را در سه فقره چک پرداخت کنند. شارژ سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تومان است و نمونه نیز تا ۲۸ سال قابلیت نگهداری دارد.

وی گفت: خانواده‌ها از هفته ۳۴ بارداری خانم می‌توانند برای عقد قرارداد اقدام کنند که برای این منظور حضور یکی از والدین کافی است. برای ذخیره خون بندناف زایمان طبیعی و سزارین فرقی ندارد؛ بلافاصله پس از تولد نوزاد کارشناس خون‌گیر در بیمارستان حضور پیدا می‌کند، باید متذکر شوم که ذخیره خون بندناف ضرری برای مادر و نوزاد ندارد.

مسئول نمایندگی خون بندناف قزوین تشریح کرد: توسط تبلیغات و حضور در مراکز درمانی در خصوص فواید ذخیره‌سازی خون بندناف اطلاع‌رسانی کردیم ولی بازهم مشاهده می‌شود که مردم اطلاعات کافی از خون بندناف ندارند که باید سایر دستگاه‌هایی که وظیفه اطلاع‌رسانی دارند به ما کمک کنند. علاوه بر رسانه ملی نهادهایی نظیر استانداری و شهرداری با در اختیار قراردادن مکان‌هایی رایگان برای تبلیغات محیطی می‌توانند اطلاعات مردم را افزایش دهند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.