جانسون خطاب به غرب: یا اوکراین یا گاز روسیه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در پیامی به کشورهای اروپایی که وابستگی شدیدی به گاز وارداتی از روسیه دارند، اظهار داشت که معتقد است اگر اروپا بخواهد از اوکراین حمایت کند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ممکن است واقعا گازی را که از طریق خط لوله‌ در اروپای شرقی در جریان است، قطع کند.

او همچنین رئیس جمهوری “اقتدارگرای” بلاروس، الکساندر لوکاشنکو را که متحد روسیه است، به اقدامی “شنیع و نفرت‌انگیز” بابت “ایجاد” بحران پناهجویان در مرز بلاروس-لهستان و با هدف تضعیف وحدت اروپا، متهم کرد.

حال انتظار می‌رود وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تحریم‌های این اتحادیه علیه بلاروس را گسترده‌تر کرده و خطوط هوایی، آژانس‌های مسافرتی و افرادی را که مهاجران را برای ورود به اتحادیه اروپا، به بلاروس جذب می‌کنند نیز، مورد تحریم قرار دهد؛ این اتحادیه، اقدامات مذکور بلاروس را نوعی “حمله ترکیبی” می‌داند.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: هنگامی که دوستان لهستانی‌مان از ما خواستند تا در بحران “ساختگی” پناهجویان در مرزشان با بلاروس، به آن‌ها یاری برسانیم، ما به سرعت دست به کار شدیم. ما امیدواریم دوستانمان متوجه این باشند که، بگذارید اینطور بگویم، در آینده‌ای خیلی نزدیک، باید بین لوله‌گذاری‌های جدید برای وارد کردن هیدروکربن بیشتر از روسیه و ایستادن در کنار اوکراین و حمایت از صلح و ثبات، یک کدام را انتخاب کنیم.

ساعاتی قبل نیز، دفتر نخست وزیر انگلیس نسبت به تقویت نیروهای روسی در مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد. پس از آن‌ که وزارت دفاع اوکراین مدعی شد که روسیه حدود ۹۰ هزار سرباز را در منطقه گرد هم آورده، کرملین ادعای آمادگی برای حمله به اوکراین را رد کرد.

با این حال، سخنگوی رسمی نخست وزیر انگلیس گفت: ما شاهد وضعیت نگران کننده‌ای در مرز (روسیه و اوکراین) هستیم. انگلیس حمایت قاطعانه خود از تمامیت ارضی اوکراین را اعلام کرده و در صورت هرگونه اقدام خصمانه از سوی روسیه، به حمایت از کی‌یف ادامه خواهد داد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.