۷۰درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی مرکزی به کار گرفته شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»،  رقیه یادگاری عصر یکشنبه در کارگروه آموزش پژوهش و نوآوری و فناوری استان مرکزی، اظهار کرد: طبق ماده ۵۶ و بند ب ماده ۶۴ یک درصد از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته به  دستگاه های اجرایی باید در مباحث پژوهشی و فناوری هزینه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: در سال گذشته ۶۲۹ میلیون تومان از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای ۲۴ دستگاه اجرایی به مباحث پژوهشی اختصاص یافت.

یادگاری ادامه داد:  از این میزان اعتبار اختصاص یافته به پژوهش و فناوری ۷۰ درصد اعتبار شامل ۳۹۱ میلیون تومان در بحث پژوهش، توسط ۱۶ دستگاه اجرایی هزینه شد  و ۲۳۸ میلیون تومان در این زمینه هزینه نشده است.

وی افزود: استانداری، جهاد کشاورزی، اوقاف، هواشناسی و علوم پزشکی ۱۰۰ درصد اعتبار خود را در بحث فناوری هزینه کردند و بسیاری از دستگاه ها شامل بهزیستی، زندان، راه و شهرسازی، دامپزشکی و بازرسی، آن را هزینه نکردند و برخی از دستگاه ها نیز به دلیل پایان نیافتن طرح، در سال جاری اعتبار را دریافت می کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی تصریح کرد: ۲۳۸ میلیون تومانی که در مباحث فناوری هزینه نشده به خزانه برگشت داده می شود و یا طبق ماده ۵۶ می تواند صرف امور توسعه فناوری شود.

یادگاری با بیان اینکه در زمینه هزینه اعتبارات دستگاه های اجرایی، آسیب شناسی صورت گرفت، ادامه داد: یکی از دلایل هزینه نشدن اعتبار در بحث پژوهش پایین بودن اعتبارات دستگاه های اجرایی است و طرح های پژوهشی روند طولانی و هزینه بری را دنبال می کنند.

وی افزود: از دیگر مشکلات در این زمینه، اختصاص اعتبارات هزینه ای و استانی دستگاه های اجرایی به بحث فناوری است و دستگاه های دولتی که اعتبارات ملی دارند و شرکت های وابسته به وزارت نیرو و نفت و… که دارای بودجه کلان هستند، شامل این موضوع قرار نمی گیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: از دیگر مشکلات در این زمینه، عناوین پژوهش ها است که در راستای مشکلات مهم استان قرار ندارند و مسائل داخلی دستگاه های اجرایی را مدنظر قرار داده اند.

یادگاری ادامه داد: ۵۰ درصد از اعتبار تخصیص یافته به مباحث پژوهش و فناوری از محل منابع یک درصد اعتبار هزینه ای دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها قرارداد بسته می شود و امکان استفاده از پژوهشگران آزاد کمتر است.

وی نبود بانک اطلاعاتی درباره تعداد طرح و پژوهش در استان مرکزی و همچنین بازه زمانی کوتاه در هزینه کردن اعتبار در مباحث پژوهشی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بر اساس دستور العمل ابلاغی، جلسات متعدد با رابطین پژوهش دستگاه های اجرایی برگزار و اولویت های پژوهش دریافت و در کارگروه پژوهش، عناوین پژوهشی بررسی و تصویب و پروپزال ها به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.