مستندسازان ایرانی به ساخت «مستند اجتماعی» علاقۀ بیشتری دارند

این آمار از ارائه‌ ۲۶۱ فیلم مستند اجتماعی به این دوره‌
«سینماحقیقت»، به نسبت ۸۹۴ فیلم ثبت شده در دبیرخانه این رویداد
بزرگ سینمای مستند ایران استخراج شده است.

سال گذشته ۲۱۰ مستند اجتماعی در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت
شده بود. به این معنا، تولید مستندهای اجتماعی توسط مستندسازان
ایرانی در یکسال اخیر، ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.
عنصر اصلی مستند اجتماعی، آگاهی‌بخشی‌ست که این نشانگر دغدغه‌
فیلمساز نسبت به اتفاقات پیرامونی زمانه‌ خویش است. مستندساز
اجتماعی، ذهنی جستجوگر دارد، به حقایق می‌پردازد و نسبت به
رخدادهای جامعه مسئولیت‌پذیر و اثرگذار است.
پیشتر اعلام شده بود که آمار فیلم‌های مستند ارسالی به دبیرخانه
چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در گونه‌ دینی و آیینی ۱۰
درصد، زیست محیطی ۱۰.۵ درصد، پرتره ۱۱.۶ درصد بوده است.

جایزه شهید آوینی هم که مختص فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب
اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است، حدود ۳۴ درصد آثار
ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را شامل می‌شود.
سایر فیلم‌های ارسالی هم که آمار پایین‌تری دارند، با گونه‌ها و
موضوعاتی چون مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی، قوم‌شناسی،
مردم‌شناسی، سیاسی، علمی، ورزشی و… به ثبت رسیده‌اند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، دو بخش ویژه
کارآفرینی و کرونا هم مجموعه‌ آثاری از گونه‌های مستند اجتماعی،
مردم‌شناسی، پرتره و… را شامل می‌شوند.
بدیهی است که این گونه‌های مستند و آثار موضوعی صرفاً در دبیرخانه
جشنواره سینماحقیقت ثبت شده‌اند و نمایش آنها در جشنواره، منوط به
آرای هیات انتخاب جشنواره است.
گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی
کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران
«سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از
۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹
بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.