حماس: دیدارهای غیرعلنی اروپا با ما ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، روزنامه القدس العربی نوشت، باسم نعیم، رئیس اداره روابط خارجه در جنبش حماس در غزه گفت، رهبری حماس دیدارهای مستمری را با مسؤولان بین‌المللی اروپایی ترتیب می‌دهد و بسیاری از کشورهای اروپایی با وجودی که اعلام کرده‌اند، حماس را سازمانی “تروریستی” می‌دانند با این جنبش ارتباط دارند.

وی افزود، این دیدار به دلیل موضع گیری‌های سیاسی غیر علنی است و در آنها بسیاری از مسائل مربوط به پرونده‌های سیاسی، اقتصادی، راه حل‌های نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، انتخابات فلسطین و درد و رنج‌های انسانی ملت فلسطین بررسی می‌شوند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که این دیدارها با رهبران حماس هم در غزه و هم در خارج انجام می‌شود. قبلا هم مسؤولانی از حماس به کشورهای اروپایی سفر کرده‌اند که یکی از آنها سفر به بلغارستان در سال ۲۰۱۳ بود که انتقادات رژیم صهیونیستی، بلغارستان را مجبور کرد از حماس بخواهد کشور را ترک کنند.

نعیم از اهمیت تاثیر تصمیم اخیر لندن بر این ارتباطات با حماس کاست و گفت، فکر نمی‌کند که این تصمیم انگلیس بر ارتباطات با کشورهای اروپایی و خارجی تاثیر بگذارد؛ اما ممکن است این تصمیم برخی ارتباطات را دشوار کند. حل نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین به نفع این کشورهاست و حماس در این نزاع و معادله فلسطین طرف اصلی محسوب می‌شود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بدون رایزنی و ارتباط با حماس هیچ راه حلی وجود ندارد. به نفع اروپاست که با حماس تعامل داشته باشد.

اما نعیم از شکل و نوع این ارتباطات غرب با حماس و نیز از طرف‌ها و اشخاصی که این ارتباطات را برقرار می‌کنند، حرفی نزد.

دو روز پیش یک هیئت دیپلماتیک بزرگ اروپایی متشکل از ۲۰ تن از جمله سفیران و سرکنسول‌ها به مدت دو روز به غزه سفر کردند؛ اما مشخص نشد که آنها با نمایندگان یا نزدیکان حماس دیدار کردند یا خیر، بخصوص که آنها در جریان سفر تحت حفاظت نیروهای امنیتی حماس بودند.

گفتنی است برخی کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند مثل نروژ و سوئیس همانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه نشست‌هایی با رهبران حماس دارند.

در این رابطه قبلا هم رهبری حماس در نوار غزه بارها با نماینده روند صلح نروژ در خاورمیانه دیدار کرده بود. دولت سوئیس بارها اعلام کرده با وجود اعتراض رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو با حماس متعهد است. حتی مسؤولان ارشد حماس قبلا در دیدارها پیرامون بررسی آینده طرح آشتی ملی فلسطین که در سوئیس برگزار شد، شرکت کردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.