تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر همکاری مشترک در مقابله با تهدیدهای هیبریدی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از یورونیوز، اشاره دبیرکل ناتو به تجمع گسترده نیروهای نظامی روسی در مرزهای شرقی اوکراین است که در هفته‌های اخیر نگرانی‌های اروپایی و بین‌المللی را از نزدیک بودن یک حمله احتمالی از سوی مسکو برانگیخته است.

دیدار فون در لاین و استولتنبرگ پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو که قرار است این هفته در لتونی برگزار شود انجام شد.

در نشست آتی وزرای خارجه عضو ناتو و همچنین وزیر امور خارجه آمریکا حضور خواهند داشت. هر دو رهبر در این دیدار از بلاروس به علت طراحی و پیاده‌سازی بحران پناهجویان در مرز کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد کردند. فون در لاین و استولتنبرگ رفتارهای بلاروس را مصداقی از تهدیدهای هیبریدی خواندند که علیه اتحادیه اروپا به کار گرفته شده است.

تهدید هیبریدی یک چالش امنیتی به شمار می‌رود که ترکیبی از تهدیدات و اقدامات نظامی و همچنین تاکتیک‌های غیرنظامی است.

در نشست خبری مشترک، خانم فون‌در لاین با تاکید بر همکاری میان ناتو و اتحادیه اروپا افزود: «مساله مهم در مقابل چنین تهدیداتی این است که اتحادیه و ناتو دست در دست هم در مقابل این چالش‌ها قرار گیرند.»

استولتنبرگ هم در بخشی از صحبت‌های خود ضمن تایید این مساله، اظهار کرد: «ما با یکدیگر بحث کردیم که چگونه می‌توانیم همکاری مشترک میان ناتو و اتحادیه اروپا را تقویت کنیم. از جمله می‌توان به انتشار بیانیه مشترک اشاره کرد. ما می‌دانیم که زمانی که با یکدیگر کار می‌کنیم قوی‌تر و ایمن‌تر هستیم.»

هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی هم که در کنار این دو مقام بلندپایه حضور داشت به بحران مهاجرت اشاره کرد و اقدامات بلاروس را زمینه‌ساز شکل‌گیری این بحران دانست. او همچنین در ادامه افزود که اگر وضعیت امنیتی در مرزها بدتر شود کشورش استفاده از ماده چهار ناتو را در نظر خواهد گرفت.

مطابق ماده چهار پیمان ناتو هر عضو این پیمان در صورتی که احساس کند امنیت و استقلال آن کشور تحت تهدید قرار گرفته می‌تواند درخواست برگزاری جلسه اضطراری داشته باشد. لهستان هم پیشتر به بلاروس هشدار داده بود که استفاده از این ماده را مد نظر دارد.

در هفته‌های اخیر هزاران نفر از مهاجرانی که عمدتا از خاورمیانه‌ آمده‌اند خود را به مرزهای بلاروس با کشورهای اتحادیه اروپا رساندند تا با عبور از این مرزها وارد محدوده این اتحادیه شوند. این مساله یک بحران پناهجویی را در میان مرزهای شرقی اتحادیه اروپا پدید آورده است. کشورهای اروپایی معتقدند بلاروس عمدا این بحران را طراحی و مهندسی کرده تا تحریم‌های بروکسل علیه مینسک را تلافی کند.

جلسه دو روزه وزرای امور خارجه عضو ناتو قرار است از روز سه‌شنبه در کشور همسایه یعنی لتونی آغاز شود. در این نشست در خصوص موضوعات متنوعی از جمله نگرانی در باره فعالیت‌های نظامی روسیه و حضور نیروهای نظامی این کشور در مرز اوکراین بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

استولتنبرگ در این خصوص بار دیگر به روسیه هشدار داد که تنش‌های مرزی را کاهش دهد و در خصوص اهداف خود در این منطقه شفاف عمل کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.