وزیر دفاع سابق آمریکا از پنتاگون به دادگاه شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شکایت از سوی مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا روز یکشنبه در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن ارائه شد و در آن آمده که کتاب خاطرات اسپر با عنوان “یک سوگند مقدس” به دوران فعالیت وی به عنوان وزیر ارتش ایالات متحده از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ و ۱۸ ماه پست وزیر دفاع این کشور می‌پردازد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا چند روز پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در توئیتی وی را از این پست اخراج کرد.

اسپر در این شکایت نامه آورده است: این بازه زمانی که وزیر دفاع بودم کشور با برهه‌ای از ناآرامی‌های مدنی، بحران سلامت، افزایش تهدیدهای خارجی، نقل و انتقالات در پنتاگون و یکسری تنش‌ها در کاخ سفید روبرو بود.

اسپر و ترامپ بر سر استفاده از نیروهای نظامی در دوران ناآرامی مدنی در کشور که ژوئن ۲۰۲۰ و در پی مرگ جورج فلوید سیاه پوست به دست افسر پلیس سفیدپوست رخ داد، مخالف بودند. سایر مسائل نیز به این ختم شد که ترامپ به این نتیجه برسد که اسپر به قدر کافی وفادار نیست و اسپر هم به این باور برسد که ترامپ تلاش می‌کند تا وزارت دفاع را سیاسی کند. اخراج وزیر دفاع پس از شکست انتخاباتی ترامپ غیرمنتظره بود اما همین مساله ترامپ را بر آن داشت تا یکسری از وفادارانش را در پست‌های پنتاگون و آن هم در زمانی به خدمت بگیرد که داشت به مناقشات انتخاباتی خود ادامه می‌داد و همچنان مدعی بود که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که در آن، جو بایدن دموکرات پیروز شد تقلب صورت گرفته است.

در این دادخواست آمده که “متنی مهم” در این خاطرات که قرار است توسط “ویلیام مورو” در مه منتشر شود، بر اساس خط مشی محرمانه بودن به صورت نامناسبی از دسترسی اسپر دور مانده و اسپر همچنان تاکید دارد که این متن مهم اصلا دارای اطلاعات محرمانه نیست.

در این دادخواست اشاره شده است که وزیر دفاع سابق آمریکا به دلیل توافقات محرمانه خود از مجوز انتشار بدون تایید پنتاگون محدود شده که در غیر اینصورت با مسئولیت مدنی و کیفری احتمالی مواجه می‌شود.

این دادخواست به نامه‌ای استناد می‌کند که اسپر آن را به ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع کنونی آمریکا فرستاده و روند بررسی را مورد انتقاد قرار داده است. اسپر همچنین نوشته که از وی خواسته شده تا از دیدارهای ترامپ و دیگران سخنی به میان نیاورد، گفتگوهایی را که با ترامپ داشته بیان نکند و افعال و اسامی خاص را برای توصیف رویدادهای تاریخی نیز به کار نگیرد.

اسپر در نامه خود دیگر موضوعات مشکل ساز را نیز مطرح کرده و گفته که حدود ۶۰ صفحه از نسخه نوشته شده خاطراتش به یکباره ویرایش شده است. موافقت با همه این اصلاحات منجر به ظلم جدی به لحظات مهم تاریخ می‌شود که مردم آمریکا باید بدانند و درک کنند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفته که این وزارت خانه از نگرانی‌های اسپر مطلع است و با توجه به بررسی‌های انجام شده، این وزارتخانه تعهد خود را برای ایجاد تعادل بین امنیت ملی و تمایل نویسنده جدی می‌گیرد. با توجه به اینکه این موضوع اکنون در حال رسیدگی است، از اظهار نظر بیشتر خودداری می‌کنیم.

اسپر ۵۷ ساله در بیانیه‌ای اعلام کرد، شش ماه منتظر ماندم تا روند بررسی به اتمام برسد اما بدون آنکه اطلاع درستی به من بدهند به عمد مطالب من را حذف کردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.