الهام علی‌اف: “دالان زنگزور” اکنون به واقعیت تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت، “دالان زنگزور” که جمهوری آذربایجان را به منطقه نخجوان متصل می‌کند، سرانجام به واقعیت تبدیل شده است.

الهام علی‌اف در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: این زیرساخت جدید حمل و نقل بخش مهمی از کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب خواهد بود.

“زنگزور” بخشی از جمهوری آذربایجان بود، اما در دهه ۱۹۲۰ شوروی این منطقه را به ارمنستان داد. پس از این اقدام، جمهوری آذربایجان ارتباط خود را با نخجوان از دست داد. جمهوری آذربایجان بر پروژه‌هایی مرتبط با “دالان زنگزور” از جمله بزرگراه‌ها و خطوط راه آهن تمرکز کرده است.

علی‌اف بیان کرد، جمهوری آذربایجان “در سال ۲۰۲۰ به ۳۰ ساله اشغال اراضی از سوی ارمنستان پایان داد و جنگ ۴۴ روزه منجر به شکست ارمنستان شد.”

وی تاکید کرد که جمهوری آذربایجان قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که در آن خروج بی قید و شرط ارتش ارمنستان از “اراضی اشغالی” در نظر گرفته شده بود، اجرا کرد.

علی‌اف با بیان اینکه تمامی روستاها و شهرها، آثار مذهبی و فرهنگی متعلق به جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان در آن زمان ویران شد، تصریح کرد: ارمنستان مساجد ما را تخریب کرد و از آنها به عنوان طویله استفاده کرد.

وی گفت ۶۵ مسجد از ۶۷ مسجد واقع در این اراضی تخریب شدند.

او گفت که جمهوری آذربایجان تنها با اتکا به منابع خود دارد از صفر شهرها و روستاهایی جدید می‌سازد و این جمهوری ۱.۳ میلیارد دلار از بودجه دولتش را به آن تخصیص داده است،

وی افزود، جمهوری آذربایجان مناطق آزاد شده قره باغ و شرق زنگزور را به عنوان مناطق انرژی سبز اعلام کرده و  اراضی آزاد شده دارای پتانسیل ۷۲۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی و ۲۰۰۰ مگاوات انرژی بادی است.

علی‌اف درباره دستاوردهای اقتصادی جمهوری آذربایجان در ۱۸ سال گذشته گفت که با اجرای اصلاحات گسترده، فضای مناسبی برای سرمایه گذاری در این جمهوری ایجاد شده است.

الهام علی‌اف ادامه داد، بر اساس شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی، جمهوری آذربایجان در بین ۱۹۰ کشور در رتبه ۲۸ قرار دارد. او خاطرنشان کرد: ۲۸۰ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده که نیمی از این میزان سرمایه خارجی است.

رئیس جمهوری آذربایجان هم‌چنین با تاکید بر تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا در کشورش گفت که بیش از ۶۰ درصد جمعیت بزرگسال این کشور به طور کامل در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند. علی‌اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان گام‌های مهمی برای بسیج تلاش‌های جهانی برای مقابله با همه‌گیری برداشته است، گفت: ما کاملاً با ملی‌گرایی واکسن مخالفیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.