صرفه جویی ۲۶۹ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان همدان تا افق ۱۴۰۵

منصور ستوده در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان همدان که به‌صورت ویدئو کنفرانس با مدیریت منابع آب کشور برگزار شد، اظهار کرد: در فاز اول برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده جهت صرفه جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی، در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵، سهم آب زیرزمینی برای صرفه جویی در استان همدان برابر ۲۶۹ میلیون مترمکعب است که در این رابطه  اقداماتی باید از سوی شرکت آب منطقه ای و سازمان جهادکشاورزی استان به انجام می‌رسید.

وی گفت: به همین منظور ۱۹۶ میلیون مترمکعب حدود ۷۳ درصد برنامه‌ها برای کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی در فاز اول جز برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای همدان و ۷۲.۲ میلیون مترمکعب  حدود ۲۷ درصد مربوط به سهم کاهش برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان بوده است.

ستوده ادامه داد: در بخش صرفه‌جویی مصرف آب کشاورزی از منابع آب سطحی نیز برنامه ریزی ها برای  ۲۹.۵ میلیون مترمکعب بود که از این میزان ۹۳.۵ درصد مربوط به برنامه های شرکت آب منطقه ای استان همدان و مابقی مربوط به سازمان جهادکشاورزی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خاطر نشان کرد: برنامه کاهش برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی در فاز اول از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ برابر ۳۱۰ میلیون مترمکعب مصوب شده که شامل تقریباً ۲۶۹ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی زیر زمینی بوده و برای تحقق این امر ۵ برنامه برای شرکت آب منطقه‌ای و ۱۱ برنامه برای سازمان جهادکشاورزی و برای  ۲۹.۶ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی سطحی نیز دو برنامه از طرف شرکت آب منطقه‌ای و یک برنامه توسط سازمان جهادکشاورزی تعریف شده است.

ستوده ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت ۱.۹ میلیون مترمکعب کاهش برابر  یک درصد مدنظر است که به همین‌ منظور ۵ برنامه از سوی شرکت آبفا استان و جایگزینی پساب با آب‌های متعارف نیز شامل ۹.۷ میلیون مترمکعب کاهش با سه برنامه مشترک شرکت آب منطقه ای و آبفا استان در پیش گرفته شده است.

وی افزود: در فاز دوم (از سالهای ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰)، این برنامه نیز ۴۰۷ میلیون مترمکعب کاهش آب به ویژه در بخش منابع آب زیرزمینی استان مصوب شده که در همین رابطه  نیز برنامه‌هایی در نظر  خواهد بود.

ستوده  در ادامه با اشاره  به برنامه های این شرکت به منظور اصلاح و تمدید پروانه چاه های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز فرم یک و فرم پنج، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز ،یاد آور شد: در مجموع، طبق برنامه در بخش کشاورزی در بحث استفاده از آب های زیرزمینی، سهم شرکت آب منطقه ای ۲۶۹ میلیون مترمکعب بوده  که از این میزان، ۱۳۲.۵ میلیون مترمکعب آن تاکنون محقق شد.

وی همچنین  به پیشرفت خوب جایگزینی پساب ها به جای آب های متعارف اشاره کرد و گفت: قرار است با جایگزینی این پساب حدود ۰.۶ میلیون مترمکعب به جای چاه‌ها، ۹.۷ میلیون مترمکعب صرفه جویی شود  اما در ۶ ماهه دوم سال این عدد جهش خوبی خواهد داشت و پتروشیمی هگمتانه به جای چاه‌های خود  از این پساب استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: در مجموع، از ۳۰۹ میلیون مترمکعب صرفه جویی در استان همدان ۱۳۰.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده که برابر ۴۳.۷ درصد است.

ملزم به اجرای سند صرفه جویی آب در استان همدان هستیم

استاندار همدان هم با بیان اینکه استان با تنش آبی شدید مواجه است، اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع اشتغال و بیکاری و فشارهای اجتماعی بر دوش مسئولین استانی است که باید در همین رابطه توجه به اشتغال در استان ضرورت داشته و یکی از بخش‌های توسعه اشتغال بخش صنعت است.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تضمین برای تامین این بخش باید برای ما مشخص باشد، گفت: نمی‌توانیم سرمایه گذار را بیاوریم و از او بخواهیم که صنعت را راه بیندازد ولی آب نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا داریم مجموعه وزارت نیرو، مقداری با نگاه مثبت در این قسمت پیش روند، خاطرنشان کرد: ما خود را مکلف می‌دانیم که صرفه جویی در مصرف آب را در پیش بگیریم اما این اختیار را به ما بدهید که همراهی و همکاری و پشتیبانی را از ما داشته باشید که الگوی کشت و روش های کشت را تغییر دهیم.

قاسمی فرزاد  با بیان اینکه با این روند می توان در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش راندمان تولید، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در استان پیش رفت، اظهار کرد: خود را ملزم به اجرای سند یا برنامه صرفه جویی پیش بینی شده از سوی دستگاه‌ها که در این جلسه عنوان شد، می‌دانیم.

وی  ادامه داد: اما آن چه که برای ما مهم‌تر است، و آن چه که باید برای برون رفت از مشکلات آبی در پیش گرفته شود، برنامه‌ای مدون و متقن است؛ ضمن این که تامین و امنیت غذایی را به عنوان یک مسئله مهم می‌دانیم و از سویی، بحث‌های اشتغال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و حتی گردشگری برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید در زمینه کشاورزی دقت نظر شود چراکه بیشترین میزان مصرف آب در استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: به جهت اینکه میزان بهره وری و راندمان در این بخش بالا رود در نظر داریم تا برنامه ای گسترده ای را در تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم.

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت توجه به کشت های گلخانه ای خاطرنشان کرد:با این اقدام  علاوه کاهش  میزان مصرف آب ارتقای راندمان و اشتغالزایی را  هم به همراه خواهد داشت.

قاسمی فرزاد خطاب به مسئولین مربوطه استانی در سازمان‌های جهادکشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست گفت: باید در رابطه با این طرح ها و برنامه‌ها ما را کمک کنید، استعلام‌هایی که به دستگاه‌های مربوطه می‌رود، باید متناسب با این تصمیمات باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به کشت جایگزین خاطرنشان کرد: تاکید و تشویق ما بر کشت‌های گلخانه‌ای بجای کشت‌های سنتی و زراعی  است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.