جلبک ۶۲۰ میلیون ساله مهمترین جاذبه موزه فسیل سنگسر شد

به‌گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، موزه سنگ و فسیل سنگسر یک موزه خصوصی است که توسط مجموعه دار سنگسری اهل مهدیشهر استان سمنان جمع آوری شده است. در این موزه که کنارش غار دربند به عنوان یک جاذبه توریستی مهم این شهرستان واقع شده، می توان آثاری از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به همراه بخش کوچکی از موزه مردم شناسی ایل سنگسر را هم مشاهده کرد.

حسن پاکزادیان رئیس این موزه به خبرنگار «تاریخ ما» می گوید: در این موزه ۴۰ درصد از سنگ های زینتی و کانی ها از حاشیه کویر مرکزی به دست آمده است. ۲۰ درصد نیز از سنگ های معدنی این منطقه و ۴۰ درصد نیز از کشورهای دیگر به این موزه رسیده است. در بخش فسیل نیز از ۶۲۰ میلیون سال پیش تا دوران معاصر آثار داریم . قدیمی ترین فسیل این موزه مربوط به جلبک های اولیه است.  ۷۰ درصد فسیل ها برای همین منطقه، شهمیرزاد و شمال شهمیرزاد و سنگسر است. ۲۰ درصد دیگر نیز از مناطق دیگر مانند برزیل، سریلانکا ،  آلمان و … جمع آوری شده است. در این موزه بیش از ده هزار قطعه فسیل وجود دارد.

پاکزادیان در ادامه می گوید:  زمانی که مجموعه آماده می شد برخی از نمونه فسیل ها را از کشورهای دیگر می خواستند و ما هم با آنها تبادل کردیم. به همین دلیل در این موزه از کشورهای دیگر فسیل و سنگ وجود دارد.

درهای این موزه هر روز به روی بازدیدکنندگان باز است روزی حدود ۸ تا ده نفر از آن بازدید می کنند  اما در اواخر هفته تعداد بازدیدکنندگان به ۷۰ تا ۸۰ نفر هم می رسد این آمار غیر از گروههای دانشجویی و دانش آموزی است. سوال همیشگی بازدیدکنندگان درباره قدیمی ترین فسیل موزه است که مربوط به همان جلبک های ۶۲۰ میلیون ساله می شود. بازدیدکنندگان موزه در کنار دیدن آثار موزه از راهنما و یا مدیر موزه نیز می خواهند تا درباره روند شکل گیری هر یک از فسیل ها توضیح دهد. فسیل ها همیشه جذاب ترین آثار موزه هایی هستند که به مسائل زیست محیطی می پردازند. اما تنها فسیل ها نیستند که مورد توجه قرار می گیرند.

در این موزه پاکزادیان غیر از فسیل، سنگ هایی را نیز جمع آوری کرده که اگر  تراش نخورده به آنها نگاه شود، شاید هیچ جذابیتی نداشته باشند اما زمانی که روی آنها کار شده چنان جلوه ای پیدا کرده اند که از آنها می توان برای جواهرات نیز استفاده کرد مانند جواهراتی که دراین موزه به نمایش گذاشته شده است این جواهرات از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستند که برخی از آنها عقیق منظره نام دارند یعنی سنگ عقیقی که تراش خورده و خودش به تنهایی یک تابلو از یک منظره است. 

پاکزادیان نویسنده کتابهایی درباره تاریخ سکه و مردم شناسی نیز هست او همچنین توانسته به عنوان مجموعه دار سکه شناخته شود و حدود یک هزار و ۲۰۰ سکه طلا و برنز از دوره های مختلف در موزه سکه سمنان جمع آوری کند و به نمایش بگذارد. 

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.