ثبت جهانی قلعه الموت با ساخت و سازها تهدید شده است

جواد حضرتی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی قلعه تاریخی الموت در استان قزوین اظهارداشت: ثبت جهانی قلعه الموت در حال انجام است البته موانعی دارد که بدلیل ساخت و ساز در عرصه و حریم های قلعه با مشکلاتی مواجه شده و روند آن کند شده است.

وی افزود: عرصه قلعه مصوب شده است که متاسفانه برخی ساخت و سازها و نهال کاری غیرمجاز در این محدوده باعث فرسایش زمین و سست شدن شرایط عمومی خاک شده که به قلعه آسیب می زند و بازرسان یونسکو به این مسائل توجه جدی دارند لذا از شوراها انتظار همکاری داریم تا این مشکل برطرف شود.

حضرتی در ادامه بیان کرد: از یک هیئت فرانسوی که کار مستند سازی سه بعدی را انجام می دهد دعوت کردیم که شهریور ماه به منطقه خواهند آمد و اگر این کار انجام شود مستند سازی کامل می شود و سپس باید رفع موانع در حریم قلعه هم انجام شود تا کار ادامه یابد.

وی اظهارداشت: آنچه ثبت جهانی می شود با عنوان «ثبت منظر تاریخی و طبیعی دره الموت «است که از پیچ بن تا پل انبوه را شامل می شود و بسیار فراگیر و تاثیرگذار است البته باید مردم هم کمک کنند با همکاری نهادهای ذیربط این کار ارزشمند نهایی شود.

چهار اثر تاریخی در قزوین ظرفیت ثبت جهانی  دارد

حضرتی در پاسخ به این سوال که چند اثر در استان ظرفیت ثبت جهانی دارد گفت: چهار اثر این ظرفیت را دارد که ما برای آنها پرونده ها را تکمیل می کنیم.

وی اضافه کرد: دره الموت به عنوان یک منظر طبیعی تاریخی الموت، باغستان سنتی قزوین، منطقه سمیران که یک ظرفیت بسیار فوق العاده است و بافت شهر قزوین که برای ثبت جهانی پیشنهاد می شود.

حضرتی در مورد آخرین کاوش های باستان شناسی در استان یادآورشد: یک کاوش به صورت پژوهشی در تپه زاغه آبیک توسط دکتر داودی انجام شده که در حال تدوین گزارش است و در کنار آن ساماندهی خله کوه را هم داریم که همه کاوش ها در سال ۹۳ انجام شده ولی به دلایل مشکلات امنیتی با تاخیر روبرو شد که در گفتگو با شهرداری تاکستان در ایام عید بازگشایی شد و این بنا قابلیت بازگشایی در همه ایام را دارد تا مردم از آن بازدید کنند.

وی اضافه کرد: قرار است از دکتر شیرازی دعوت کنیم تا در منطقه حضور یابند زیرا در عرصه خله کوه، حمام شاه عباسی را داریم که در صورت آشکار شدن می تواند تحولی بزرگ در منطقه ایجاد کند.

حضرتی بیان کرد: همچنین یک مطالعه باستان شناسی توسط دکتر ده پهلوان در مورد قنات های کهن دشت قزوین و ارتباط با استقرار تمدن های پیش از تاریح در منطقه شروع شده که به صورت پیمایش و عکس های هوایی انجام می شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.