تاریخ موسیقی ادیان کتاب شد/ پژوهش کامل درباره وجوه تعزیه

کیوان پهلوان مولف، مورخ و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» درباره تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: این روزها مشغول انجام کارهای نهایی یک اثر تالیفی در حوزه تاریخ موسیقی ادیان هستم که بعد از کتاب های «دف و دایره در جهان ایرانی»، «آن هنگام که دایره نوازان زن بودند» و «موسیقی و ذکر در تمدن ایران زمین» به نوعی تازه ترین اثر تالیفی ام به حساب می آید. این کتاب که مدت بسیار زیادی است وقت من را به خود مشغول کرده در برگیرنده تاریخ موسیقی ادیان دنیاست و سال هاست با این سوژه و روند تدوین کتاب زندگی می کنم.

وی ادامه داد: من برای تالیف این کتاب ضمن مطالعه کتاب های آسمانی از جمله قرآن کریم، انجیل و تورات تمامی تلاش خود را انجام دادم تا ضمن معرفی تاریخ موسیقی در ادیان ذکر شده به آیین ها و ادیان پیش از اینها نیز بپردازم که واقعا پروژه دشواری بود. من در این کتاب کوشیده ام موسیقی را در چارچوب این ادیان و حتی ادیان قبل نیز بررسی کنم که فکر می کنم می تواند برای علاقه مندان موسیقی و تاریخ تجربه دلنشینی به حساب آید.

مولف مجموعه بیست جلدی «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» درباره انتشار تازه ترین مجلدهای این پروژه گفت: تمامی کارهای مربوط به تدوین مجموعه بیست جلدی «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» از مدت ها به پایان رسید و تا آنجا که اطلاع دارم چهار جلد از این مجموعه در نمایشگاه کتاب عرضه شد و چهار جلد دیگر نیز طی بیست روز آینده در دسترس علاقه  مندان قرار می گیرد.

وی افزود: در این کتاب ها که همراه با آثار نوشتاری اش بسته صوتی نیز منتشر خواهد شد، عناصر و اجزای مربوط به مجالس شبیه خوانی در تمام مناطق کشور با ذکر نمونه های مختلف چه در حوزه نمایشی و چه موسیقایی برای پژوهشگران و علاقه مندان ارایه شده است. همان طور که قبلا هم اشاره کرده بودم تالیف این مجموعه بیست جلدی نتیجه بیش از ۲ هزار ساعت تصویربرداری و فایل صوتی من و متین رضوانی پور از هنرمندان و تعزیه خوانانی است که در تمام مناطق کشور مشغول به فعالیت هستند.

پهلوان تصریح کرد: ما تلاش کردیم علاوه بر گونه های مختلف نمایشی تعزیه به تفکیک هنرمندان همه استان ها به موضوع نقش موسیقی ردیف دستگاهی ایران در این هنر ارزشمند نیز توجه کنیم و فکر می کنم با توجه به مطالب عنوان شده و نمونه های صوتی می تواند منبع خوبی برای مطالعه و تحقیق در حوزه مجالس شبیه خوانی باشد.

این مدرس دانشگاه درباره فعالیت های دیگر خود توضیح داد: تالیف مجموعه چند جلدی «دانشنامه هویت شناسی سرزمین نوروز»، تولید و ضبط مجموعه آثاری در حوزه موسیقی خانقاهی، شادمانه های موسیقی شش مقام تاجیکستانی و موسیقی کشور هندوستان در حوزه سازهای کوبه ای، سی تار و دایره، کتاب «فلک و فلک خوانی» در حوزه موسیقی تاجیکستان و انتشار کتاب «رودکی و اسماعیلیه» از جمله فعالیت هایی است که طی ماه های گذشته برای انتشار و تالیف آنها اقدام کردم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.