لزوم صرفه جویی مصرف آب در اصفهان/ کمبود شدید در بخش آب شرب

سایت «تاریخ ما»، گروه استان ها – عاطفه قلعریز: کم آبی در اصفهان علی رغم اینکه یکی از حیاتی ترین مسائل کشور است اما در این سال ها عملکرد مسئولان کشوری نشان داد که این موضوع تنها دغدغه ذهنی مسئولان اصفهانی است و به خاطر حرکت های لاک پشتی و برخوردهای نه چندان جدی با تخلفات در برداشت های غیرمجاز، امروز مردم اصفهان در تامین آب شرب دچار مشکل شده اند و یکی از سخت ترین سال ها را در کم آبی پشت سر می گذرانند.

تکیه کردن مسئولان بیشتر به کارهای فرهنگی از قبیل تشکیل جلسات متعدد، بسنده کردن به ایراد سخنرانی‌ها، برگزاری نشست های متعدد با نهادها و سازمان ها در راستای صرفه جویی و هشدارها و اطلاع رسانی ها برای تحقق صرفه جویی ۳۰ درصدی آب در بین اقشار مختلف مردمی، نتوانسته اصفهان را از معضل کم آبی نجات دهد.

اقدامات فرهنگی مسئولان اگر چه در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم بی ثمر نبوده است اما اینکه در کنار این نوع اقدامات کار اجرایی و عملیاتی در حوزه جلوگیری از برداشت های بی رویه آب از بالا دست زاینده رود تا پایین دست کمتر صورت گرفته و دستورالعمل های توصیه ای برای تمامی ارگان های دولتی و خصوصی که بخش زیادی از مصرف روزانه آب شرب را به خود اختصاص می دهند، نیز شاید کمتر صادر شده است و همین عوامل و عوامل دیگر سبب تشدید کم آبی اصفهان شده است.

حفر چاه های غیرمجاز نیز از سال های گذشته تاکنون، دردهای بزرگی را برای اصفهان به یادگار گذاشته است که فرونشست زمین در دامنه در غرب استان اصفهان و برخی نقاط دیگر از جمله عواقب بی توجهی به حفظ ذخایر زیرزمینی بوده است که به نظر می رسد اگر چاره ای جدی برای این بخش اندیشیده نشود نه تنها بخش شرب بلکه جان مردم اصفهان نیز در خطر جدی قرار می گیرد.

نبود بسترهای مناسب برای جمع آوری روان آب های ناشی از باران در سطح استان اصفهان نیز از طرف دیگر باعث شد تا در کنار همه عوامل بالا، مسئله کم آبی در اصفهان به نقطه انتهایی خود و حتی به بی آبی استان بینجامد.

کم آبی اصفهان را با ۳۰ درصد صرفه جویی می توان مدیریت کرد

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان در گفت و گو با خبرنگار «تاریخ ما» در خصوص اقدامات اعمال شده در راستانی مدیریت بحران آب اظهار داشت: در صورت صرفه جویی ۳۰ درصدی آب از سوی تمامی مردم و ارگان ها و نهادها می توانیم آب را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب اصفهان تلاش کرد که با ایجاد گروه ۳۰۰ نفره ای از مروجان آب و استقرار آنها در قالب تیم در چهارراه های اصفهان و پخش ۶۰۰ هزار  تیزر، پوستر، پمفلت و بروشورها اقدام به آگاه سازی مردم در خصوص بحران آب و راهکارهای مدیریت کم آبی با استفاده از نصب وسایل کاهنده کردیم، گفت: همچنین در این راستا جلسات و نشست های متعددی با ارگان های مختلف داشتیم و توصیه به استفاده از وسایل کاهنده آب کردیم.

استانداری اصفهان طی دستورالعملی تمام دستگاه های اجرایی را مکلف به صرفه جویی ۳۰ درصدی آب با استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب کرده است

سید اکبر بنی طبا با بیان اینکه رویه شرکت آب و فاضلاب اصفهان برخوردی نیست و تعاملی است و تلاش کردیم که از راه تعامل با ارگان ها توصیه به مدیریت بهینه آب و صرفه جویی کنیم، افزود: در تعاملی که با صنایع مختلف از جمله فولاد مبارکه داشتیم،‌مقرر شد از پساب فاضلاب، آب مورد نیاز فولاد را تامین کنند که در این مسیر شبکه گذاری ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همچنین در تعاملی که با ۷۰ شهرک صنعتی در استان داشتیم، با توجه به اینکه حدود ۱۲۲ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این شهرک ها شاغل هستند،‌ مقرر شد که از روش بازچرخانی آب برای مصرف صنایع خود استفاده کنند، گفت: ۶۷۰ لیتر بر ثانیه در مجموع آب در اختیار آنها قرار گرفته است که طی فرایندی درخواست کردیم استفاده بهینه از این میزان آب کنند.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان همچنان درپاسخ به این سوال که اگر نهاد یا سازمانی بیش از میزان آب مصرف کنند تا چه اندازه قدرت برخورد دارید و آیا نهادها و سازمان ها را ملزم به استفاده از وسایل کاهنده آب کردید ، بیان داشت: استانداری اصفهان طی دستورالعملی تمام دستگاه های اجرایی را مکلف به صرفه جویی ۳۰ درصدی آب با استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب کرده و هر نهادی موظف است یک نفر مسئول و کارشناس آب برای نظارت روی کار در داخل سیستم مستقر کند.

وی بیان داشت: هرچند یکسری از نهادها مثل نهادهای نظامی و انتظامی جزو مشترکان پر مصرف آب هستند اما امکان قطع آب این نهادها وجود ندارد که ظرف دو هفته گذشته استانداری اصفهان به تمامی این دستگاه ها اعلام کرده که باید ۳۰ درصد از مصارف آب خود را کاهش دهند و آب و فاضلاب بر حسن اجرای آن باید نظارت کنند.

از افزایش ۱۹ درصد مصرف آب در مساجد تا کاهش ۶۰ درصدی مصرف در بیمارستان الزهرا

بنی طبا بیان داشت: مساجد به دلیل اینکه از آب بها معاف هستند، از دیگر مشترکان پر مصرف آب به شمار می روند که با هیئت امنای مساجد جلسه تشکیل دادیم و با اداره اوقاف تعامل کردیم که در مساجد از لوازم کاهنده مصرف استفاده کنند چراکه مساجد ۱۹ درصد افزایش مصرف آب داشتند.

با توجه به اینکه روشن کردن هر کولر آبی معادل استفاده دو نفر از آب است بنابراین از افرادی که از وضع مالی خوبی برخوردارند می خواهیم، کولر را حذف کنند و به سیستم های خنک کننده بدون آب روی بیاورند

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله مراکزی بود که از سال های گذشته با مدیریت صحیح مصرف آب توانست گام های موثری در مدیریت بهینه آب بردارد، ادامه داد: مثلا در بیمارستان الزهرا به خاطر استفاده از وسایل کاهنده سال گذشته تنها ۶۰ درصد صرفه جویی رقم خورد و در بیمارستان امین نیز شاهد این اتفاق خوب بودیم.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان همچنان در پاسخ به این سوال که چرا در وضعیت بحران آب همچنان شاهد استفاده بی رویه آب برای آبیاری فضای سبز و درخت ها هستیم و بارها شاهد سریز شدن آب در سطح خیابان ها هستیم، گفت: شهرداری از آب چاه استفاده می کند که امیدواریم این مسئله را مدیریت کند.

وی از افراد متمول خواست که به جای استفاده از کولر از سیستم های خنک کننده بدون آب استفاده کنند و افزود: با توجه به اینکه روشن کردن هر کولر آبی معادل استفاده دو نفر از آب است بنابراین از افرادی که از وضع مالی خوبی برخوردارند می خواهیم، کولر را حذف کنند و به سیستم های خنک کننده بدون آب روی بیاورند و کمک حال شبکه توزیع کننده آب باشند.

حفر چاه برای تامین شرب مردم راهکار پایانی  

وی که حفر ۷۰ حلقه چاه در سطح استان اصفهان را از راهکاری مقابله با بحران و تنش آبی در استان خواند، گفت: حفر چاه بسیار بهتر از این است که جیره بندی آب را در طول سال داشته باشیم و یا شاهد حتی قطعی آب چند روزه در طول ماه باشیم.

بنی طبا اظهار داشت: از چاه های آب تنها در فصل تابستان استفاده می شود و در طول سال از آب تصفیه خانه استفاده می کنیم.

در هر دوره‌ای نمایندگان مجلس برای اینکه رای بیاورند، اعلام کردند که کشاورزان برای رسیدن به آب چاه بکنند و طی سال های گذشته چاه‌های عمیق یکی پس از دیگر حفر شد

البته این اظهارنظر سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان برای مدیریت بحران آب در حالی است که از نظر پدر علم کویرشناسی ایران، اصفهان ظرفیت حفر چاه را ندارد و باید از راهکارهای دیگری برای مدیریت تنش آبی اصفهان استفاده کنند.

پدر علم کویر شناسی ایران در گفت و گو با مهر تصریح کرد: بر اساس تحقیقی که صورت گرفته مشخص شده که حفر چاه ۶۳ آسیب را به شهرها وارد می‌سازد. 

وی بیان داشت: در هر دوره‌ای نمایندگان مجلس برای اینکه رای بیاورند، اعلام کردند که کشاورزان برای رسیدن به آب چاه بکنند و طی سال های گذشته چاه‌های عمیق یکی پس از دیگر حفر شد و  امروز که برای شرب تصمیم به حفر چاه کردند، خطر فرونشست زمین و تخریب آثار باستانی و حتی نشست دشت ها، اصفهان را تهدید می کند.

کردوانی گفت: امروز اصفهان مثل تهران به دلیل حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق به یک شهر سوراخ سوراخ مبدل شده است و فاصله یک چاه تا چاه دیگر به یک کیلومتر رسیده است.

آب شرب اصفهانی ها با بازی باخت – باخت تامین می شود!

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط به مهر گفت: وقتی اصفهان آب شیرینی ندارد چطور امکان دارد که با حفر چاه بتوانند آب شرب مردم اصفهان را تامین کنند و این گفته آب و فاضلاب یک سخن غیر علمی و نادرست است.

کارشناس مسائل آب اصفهان نیز به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: در حال حاضر وضعیت نا مناسب است و بهینه سازی مدیریت مصرف و توزیع آب تنها اقدام باقی مانده است. 

اگر مدیریت را از سطح کلان ببینیم قبول داریم که ضعف مدیریت باعث شده که امروز با وضعیت نا مناسب آب مواجه شویم

علی بصیرپور با اشاره به اینکه اگر برداشت های غیر مجاز بالادست ادامه یابد به طور قطع با مشکل آب برای شرب مواجه خواهیم شد، ادامه داد: تنها راهکار برای شرایط اضطراری به ویژه برای تامین آب شرب در فصل تابستان، حفر چاه در شهر اصفهان است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه اقدام به حفر چاه می شود در صورتی که بستر فرونشست زمین و زمین لرزه با این اقدام در اصفهان فراهم می شود، اضافه کرد: یک رویه، بازی باخت باخت است. به هر حال باید آب شرب مردم اصفهان تامین شود.

کارشناس مسائل آب اصفهان در پاسخ به این سوال که فکر می کنید تا چه اندازه مدیریت نادرست سبب شده که اصفهان به این وضعیت گرفتار شود، گفت: اگر مدیریت را از سطح کلان ببینیم قبول داریم که ضعف مدیریت باعث شده که امروز با وضعیت بحرانی آب مواجه شویم و مدیران تابع تصمیمات سیاسی، آب را مدیریت می کردند و بر اساس علم اداره نمی شد.

حل مشکلات ناشی از کمبود آب و جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیرمجاز از یک سو و از سوی دیگر مدیریت بهینه مصرف آب این روزهای به نیاز جدی مردم اصفهان تبدیل شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.