استحکام بخشی عمارت ارباب هرمز نمونه ای برای مقاوم سازی بناها

به گزارش تاریخ ما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمود نجاتی طراح ، مجری و مشاور طرح استحکام بخشی ،این مطلب را در نشست تخصصی استحکام بخشی عمارت ارباب هرمز پنجمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی همایش بین المللی توانمندسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله  که به همت پژوهشکده بناها و بافت های فرهنگی –تاریخی برگزار شد مطرح کرد .

او افزود: این عمارت قاجاری که به عنوان یک کوشک در وسط باغی متعلق به ارباب هرمز ساخته شده است  در فهرست آثار ملی ثبت و در حال حاضر از آن به عنوان موزه گرافیک ایران  استفاده می شود .

این کارشناس با اشاره به رها شدن این بنای تاریخی در سالهای گذشته و تملک و بازسازی آن در سال ۹۰توسط شهرداری تهران گفت :طرح استحکام بخشی عمارت ارباب هرمز با تیمی متخصص در مدت ۲سال انجام گرفت

نجاتی با اشاره به شیوه های مورد استفاده در  مقاوم سازی بناهای تاریخی تصریح کرد :در مقاوم سازی این عمارت از عناصر و مصالح مدرن از جمله مقاطع) FRP میلگرد های کامپوزیت )در کل سازه استفاده شده است .

وی با بیان گوشه ای از اقدامات صورت گرفته در مقاوم سازی این بنا این پروژه را نمونه منحصر به فردی در این زمینه دانست که اگر در هنگام وقوع زلزله مقاومت کند شیوه به کار رفته در آن می تواند راهی مناسب برای توانمند سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله باشد  .

 همایش بین المللی توانمند سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۴و۱۳ دی ماه امسال برگزار می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.