مرمت آثار تاریخی آشتیان نیازمند اعتبار است/ثبت ملی آئین پخت سمنو

به گزارش خبرنگار تاریخ ما، محمود حسنی روز شنبه در نشستی که برای بررسی وضعیت آثار تاریخی این شهرستان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در آشتیان برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان آشتیان از نظر وجود آثار تاریخی ارزشمند رتبه چهارم را در میان ۱۲ شهرستان استان مرکزی دارد و ظرفیت های خوبی برای رونق و توسعه گردشگری در این شهرستان فراهم است.

وی افزود: توسعه بخش گردشگری این شهرستان در گرو تامین اعتبار برای مرمت و حفاظت از آثار تاریخی آشتیان است تا با فراهم آوردن شرایط مناسب بتوان گردشگران و مسافران را به این منطقه آورد.

فرماندار آشتیان تصریح کرد: دولت باید نگرش ویژه ای برای تخصیص اعتبار برای مرمت و نگهداری آثار و بناهای تاریخی داشته باشد و علاوه بر آن بخش خصوص نیز در این مورد باید فعال شود.

به گفته حسنی در این نشست مقدمات ثبت آئین پخت سمنوی شهرستان آشتیان و برگزاری سومین دوره این آیین طی سال جاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این جلسه به وضعیت اماکن و بناهای تاریخی شهرستان اشاره کرد و گفت: بناهای تاریخی در بسیاری از نقاط استان نیاز به مرمت دارند که انجام این مهم نیازمند تخصیص اعتبار و امیدواریم طی سال جاری با تخصیص اعتبار مناسب برای میراث فرهنگی استان مرکزی بتوانیم گامی در این مسیر برداریم و ظرفیت های گردشگری استان را افزایش دهیم.

سید محمد حسینی با بیان اینکه اماکن تاریخی در صورت مهیا بودن شرایط حفظ آنها می توانند به بخش خصوصی واگذار شوند، بیان داشت: افرادی که برای واگذاری بناهای تاریخی به آنها دارای طرح باشند از آنها استقبال می شود و در صورتی که از سوی صندوق احیای اماکن تاریخی به این طرح ها مجوز داده شود، مراحل واگذاری انجام خواهد گرفت.

گفتنی است خانه های تاریخی مستوفی الممالک، معتمدالایاله، میرزا حسن آشتیانی، منزل استاد عبدالعظیم قریب و آسیاب جفتی شهرستان آشتیان از جمله آثار و بناهای تاریخی این شهرستان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.