وجود ۲۷ سایت تاریخی در کشور/کنگره تاریخی وشهرسازی مغفول مانده است

به گزارش خبرنگار تاریخ ما، محمدحسن طالبیان پیش از ظهر چهارشنبه در نشست معاونین میراث فرهنگی استان‌های کشور در هتل بادله ساری با اشاره به وضعیت حساس کشور و منطقه باید شرایط جهانی در منطقه با دقت و توجه بیشتر دنبال شود، اظهار داشت: با توجه به آنکه میراث طبیعی و فرهنگی کشور دچار چالش سیاسی است، بسیاری از کشورهای با میراث تاریخی جمهوری اسلامی به دنبال هویت‌سازی هستند.

وی بابیان اینکه در سطح منطقه بسیاری از سوابق فرهنگی و تاریخی کشور توسط کشورهای همسایه در حال تخریب و از بین رفتن هستند، تصریح کرد: برای حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور باید نسبت به گذشته توجه و تلاش بیشتری شود.

طالبیان با اعلام اینکه باید جامعه به سمت توسعه پایدار پیش برود، افزود: تلفیق میراث فرهنگی و محیط‌زیست باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه حوزه موزه تقریباً از حوزه میراث فرهنگی جداشده و در چارت سیستم اداری قرار ندارد، گفت: باید برای آگاهی، مشارکت و مشارکت‌جویی مردم که در امر میراث فرهنگی مغفول مانده است باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به وضعیت و شرایط سخت بودجه‌ای و اعتباری کشور، دولت به دنبال ساماندهی بودجه و اعتبارات است، افزود: فضای سرمایه‌گذاری و اقتصادی در کشور در حال اجراست که برای بهتر شدن نوید داده‌اند.

طالبیان از ثبت‌نام ۳۰ هزار نفر در انجمن حفاظت از میراث فرهنگی کشور خبر داد، افزود: راه‌اندازی انجمن حفاظت از میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی در مشارکت و حفاظت آن دارد.

وی با اعلام آنکه برخی از استان‌های کشور در ثبت آثار تاریخی جدی ورود پیدا نمی‌کنند، گفت: مازندران و گلستان دارای دو مقصد جهانی مجموعه عباس‌آباد بهشهر و برج گنبد قابوس هستند و برای معرفی در دنیا از برند یونسکو استفاده می‌کنیم.

طالبیان سالم‌ترین و بهترین مسیر برای جامعه سالم را معرفی میراث فرهنگی و یکی از فعالیت‌های مهم را مشارکت مردم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی عنوان کرد.

وی بابیان اینکه کنوانسیون‌های میراث جهانی یکی از مسائل مهم ثبت آثار تاریخی کشور است که باید اجرایی شود، افزود: جمهوری اسلامی در بسیاری از این کنوانسیون‌های میراث جهانی حضور فعال دارد.

طالبیان به برگزاری کنگره تاریخی و شهرسازی که بیش از ۱۰ سال مغفول مانده است، اشاره کردو افزود: در سال جاری این کنگره با یک جریان متفاوت در همه استان‌های کشور برای شناخت معماری و شهرسازی استان‌ها اجرا کنیم.

وی هدف از نشست معاونین میراث فرهنگی کل کشور را همفکری، همدلی و تعامل بین همه استان‌های کشور با سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حوزه میراث فرهنگی یک حوزه بسیار گسترده‌ای است باید از تجربیات همدیگر بهره‌برداری کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.