سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه زلف آباد فراهان آغاز شد

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: در سال های گذشته دو فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته بود و یک عرصه میدان گاهی، حمام و ۳۰فضای مسکونی و اماکن نگهداری و ذخیره سازی از دل خاک سربرآورده بود. در این کاوش ها بیش از یکصد قلم اشیا شامل سکه، نقش مهر، گردنبند و دستبند تزئینی، انواع ظروف سفالینه و النگو کشف شد که بر اساس شواهد موجود گستره زمانی آن به سده ۶تا ۱۱هجری قمری می رسد.

وی افزود: مستندات به دست آمده از کاوش های گذشته حاکی از روستایی بسیار بزرگ و یا شهری مدفون در دل خاک متعلق به دوره ایلخانیان و سلجوقیان دارد که به لحاظ جایگاه اقتصادی و سیاسی ارتباط قوی با مناطق همجوار داشته و از شرایط استراتژیک برخوردار بوده است. همچنین در بعضی از متون تاریخی از جمله تاریخ نگاری حمدالله مستوفی به وجود این مجموعه اشاره شده است.

حسینی در ادامه گفت:  مرمت علمی، ایجاد سقف های ایمن در قسمت های کاوش شده برای در امان ماندن از گزند زمان، استقرار پست دائمی یگان حفاظت و همچنین فنس کشی محوطه از عمده اقداماتی است که پس از عملیات کاوش در این منطقه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی صورت گرفته، زیرا اطمینان داریم این محوطه، همچون نگینی خفته در خاک رازهای نهانی دارد که برای کشف به نگاه تخصصی و آگاهانه نیاز دارد تا  بتوان برگ جدیدی از تاریخ و فرهنگ منطقه فراهان را مورد مطالعه قرار داد.

در ادامه رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی نیز گفت: با پیگیری های به عمل آمده از جدیدترین تکنولوژی روز برای پیش درآمد این کاوش بهره برده ایم. این تکنولوژی که بررسی زیرزمینی به روش مغناطیسی نام دارد از بسیاری خطاها جلوگیری می کند و ناب ترین اطلاعات را برای انجام کاوشی آگاهانه در اختیار تیم کاوش قرار می دهد.

اسماعیل شراهی افزود: این تکنولوژی با ایجاد شدت جریان های مغناطیسی تولید شده توسط تجهیزاتی مدرن، از کیفیت و وضعیت کوچکترین ساختارها، حفره ها و اشیای زیر زمین اطلاعاتی دقیق احصا می کند تا در عملیات اجرایی کاوش باستان شناسی با کاملترین اطلاعات اقدام کنیم.

وی در ادامه گفت:  در حقیقت باید گفت با بهره گیری از این تکنولوژی مسیری ۲۰ ساله را طی دو هفته طی خواهیم کرد چراکه در گذشته برای عملیت کاوش بیش از هر چیز بر عملیات خاک برداری با کمترین اطلاعات و گمان ها تکیه زده می شد. این روش بسیار زمان بر، پر هزینه و گاها استوار بر آزمون و خطا بود اما بهره گیری از این تکنولوژی جدید تمام این موانع را برداشته است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.