مشکلات اقتصادی دلیل افزایش پرونده قضایی است/ کاهش سن ارتکاب جرم

به گزارش
خبرنگار «تاریخ ما»، علی القاصی مهر، صبح پنجشنبه در نشست خبری هفته قوه قضاییه افزود: آنچه که در سال گذشته و همچنین سال جاری با توجه به نامگذاری سال با موضوع و محور اقتصادی در مجموعه قضایی استان فارس مورد دغدغه کلیه مسئولان می باشد اجرای دستورالعمل تشکیل ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد:لذا با توجه به این که در استان فارس پیش از این نیز بر اساس دستورالعمل مربوط کمیته حمایت از سرمایه گذاری فعال بوده ،لیکن باتوجه به اینکه وظایف ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی وسیع تر از کمیته حمایت از سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند و نشان این مهم نیز حضور مردم برای رفع مشکلات است اما وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی باعث بروز مشکلات قضایی و افزایش ورودی پرونده است.

رئیس کل دادگستری فارس یادآور شد: همچنین در خصوص موضوع مهم تکریم ارباب رجوع با توجه به ابلاغ دستور العمل تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی و هدف گذاری اجرای منویات مقام معظم رهبری ، این دستور العمل به عنوان یکی از اولویت های کاری در مجموعه قضایی استان مد نظر قرار گرفت.

القاصی مهر تصریح کرد: تلاش کردیم مردم دسترسی آسان به مسئولین قضایی داشته باشند.

وی یادآور شد: برگزاری ۳۵ دیدار مردمی در محل دفتر کاری رئیس کل دادگستری استان و حضور در ۵ شهرستان و بررسی پرونده بیش از ۱۹۰۵ نفر به صورت رو در رو انجام شد.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: پاسخگویی اینترنتی به  انتقادات ، پیشنهادات و شکایات واصله افراد از طریق سایت دادگستری استان فارس نیز در دستور کار قرار دارد که از همین طریق نیز بیش از ۵۰۰ شکایت واصله پاسخ و پیگیری شده است.

وی در خصوص تاثیر اقدامات فرهنگی بر کاهش ورودی پرونده ها نیز گفت: اقدامات موفق فرهنگی صورت گرفته در حالی محقق گردید که مجموعه قضایی در انجام وظایف ذاتی خود یعنی  رسیدگی به پرونده های قضایی و کوتاه کردن فرآیند رسیدگی و کاهش زمان دادرسی از همه ظرفیتهای قانونی و مدیریتی جهت نیل به این هدف مهم استفاده کرده است و در همین راستا با تشکیل ۷۳  جلسه مستمر کمیته رفع اطاله دادرسی و اتخاد تصمیمات کاربردی در قالب ۱۱۰ مصوبه معضل اطاله دادرسی آسیب شناسی و راه کارهای لازم در دستور برنامه های عملیاتی قرار گرفت که نتیجه این اقدامات از ابتدای سال ۹۳ تا پایان ۹۶ به کاهش ۲۵ هزار پرونده از میزان موجودی دادگستری منجر شده است.

القاصی مهر ادامه داد: این موفقیت در حالی حاصل گردید که در سال گذشته مجموعه قضایی استان فارس با ورود ۷۶۸۶۲۱ پرونده با رشد ۱۲ درصدی میزان ورودی مواجه بوده است که این امر نشان از همت بلند همکاران قضایی و اداری در رسیدگی به پرونده ها می باشد.

وی یادآور شد: مجموعه قضایی استان در سال گذشته در اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم نیز بخصوص در حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی برنامه های متعددی در بخش های مختلف تدوین و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها به نحوی عمل کرده است که با تبیین و شرح وظایف برای کلیه دستگاه ها و نهادها، اهتمام و حساسیت همه آنها در امر پیشگیری افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: استان فارس در تهیه، تدوین و اجرای طرح پیشگیری از تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز و تعیین ۱۳۰ وظیفه برای ۱۵ دستگاه دولتی و غیر و دولتی ، تهیه، تدوین و اجرای طرح اجرایی مدیریت منابع آب و پیشگیری از حفر چاههای غیر مجاز و تعیین ۱۶۲ وظیفه برای ۱۳ دستگاه دولتی که منجر به صرفه جویی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان گردیده است.

رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: تهیه، تدوین و اجرای طرح پیشگیری از آسیب اجتماعی طلاق با بهره گیری از اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی، آموزش اقدامات حمایتی از جمله ایجاد مراکز مشاوره در معیت محاکم خانواده ، تهیه، تدوین و اجرای طرح اجرایی پیشگیری و مقابله با سرقت اماکن و وسایل نقلیه و سرقتهای به عنف با استفاده از ظرفیت ۱۸ دستگاه دولتی و غیردولتی  و پیش بینی ۲۱۷ وظیفه ، تهیه، تدوین و اجرای طرح اجرایی کاهش و پیشگیری از خشونت با مشارکت و همکاری ۱۴ دستگاه دولتی و غیردولتی و اختصاص ۸۱ وظیفه انجام شد.

وی ادامه داد: تهیه، تدوین و اجرای طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی در استان فارس که با توجه به افزایش وقوع تصادفات در استان طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی جهت ۱۴ دستگاه دولتی و غیر دولتی  ۱۳۰ وظیفه تعیین گردید.

القاصی مهر افزود: تهیه، تدوین و ابلاغ طرح پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با تعیین ۱۱۰ وظیفه برای ۱۷ دستگاه متولی در استان، برگزاری همایشها و نشستهای ملی، منطقهای و استانی ، بکارگیری ظرفیتهای مردمی (هدایت و راهبری و سازماندهی دیده بانان پیشگیری از طریق فعال سازی سامانه سجام)،  ارتقاء آگاهیهای عمومی و اطلاع رسانی، انعقاد تفاهم نامههای متعدد بین دادگستری کل استان فارس و نهادهای و دستگاههای علمی، آموزشی و اجرایی استان فارس زمینه رشد و پویایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی فراهم گردید.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه تاکید کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رسیدگی به مشکلات زندانیان مقامات قضایی استان تعداد۱۰هزار و ۹۳ مورد بازدید از زندان های استان انجام شده است و در زمینه بازدید هدفمند قضات دادگستری استان فارس همواره رتبه اول کشور را داشته است.

القاصی مهر تصریح کرد: تعداد۱۴۲۰نفر از تسهیلات اعطای عفو مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه،تعداد۴۴۳۵نفر مرخصی پایان حبس، تعداد ۱۰۴۳نفر آزادی مشروط برخوردار شدند.

وی افزود:همچنین به منظور اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تعداد۹۷نفر از همسران زندانیان در دوره پیشگیری از اعتیاد،۲۷۵نفر در دوره پیشگیری از طلاق، و ۲۷۵نقر از همسران و فرزندان زندانیان در دوره آموزشی ارتقاء سطح مهارت های اخلاقی شرکت کردند.
رئیس کل دادگستری فارس افزود: در این میان  تعداد ۱۲۱نفر از زندانیان تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج ، تسهیلات اشتغالزایی از صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت کردند و برای ۵۸۷نفر نیز مشاوره شغلی انجام شده است.
وی در خصوص آزادی زندانیان نیز یادآور شد: همچنین سال گذشته در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ۷۰۹نفر مرد و۴۱ نفر زن از زندان های استان آزاد شدند که جرم ۶۳۵ نفر از آنان مالی و ۱۱۵نفر مربوط به دیه بوده است و در کل۷۵۰نفر از زندانیان با همت خیرین و کمک های ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند این در حالی است که استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.
القاصی مهر تصریح کرد: جمع کلی بدهی زندانیان آزاد شده ۷۳ میلیارد تومان می باشد که از این میزان ۴۴ میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان با همت شوراهای حل اختلاف مورد گذشت شاکی قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت و حفظ بیت المال از اولویت ها است، گفت: در راستای حفظ حقوق بیت المال نیز مجموعه قضایی استان فارس در قالب شورای حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی استان فارس زمینه جلوگیری از انتقال غیر قانونی ۷۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی پلاک ۳۷۵ شهرستان بوانات و رسیدگی در مراجع قضایی ، جلوگیری از واگذاری ۴۵۴۴ هکتار از عرصه های جنگلی مشرف بر سد تنگاب شهرستان فیروز آباد، رفع تصرف بیش از ۱۸۰ هکتار از اراضی مورد تصرف(۱۶۰۰ هکتار) پناهگاه حیات وحش بختگان، جلوگیری از تصرف میزان ۶۵ هکتار از اراضی ملی پلاک مبارک آباد شهرستان قیر و کارزین، جلوگیری از واگذاری ۱۶.۸ هکتار از اراضی ایستگاه آبخیزداری مهجن آباد کامفیروز، جلوگیری از انتقال قطعی ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی دشت نمدان شهرستان اقلید، رفع تصرف از ۲۱۷۴/۶۴۵ هکتار از اراضی شهرستان فراشبند و موارد دیگری که بر خلاف آیین نامه اجرایی واگذاری اراضی ملی و دولتی واگذار شده بودند را فراهم کردند.

القاصی مهر ادامه داد: میزان کل اراضی رفع تصرف شده در سال ۹۶ حدود ۷۷ هزار و ۹۸۶ هکتار و ۷۶۴۷ متر مربع به ارزش ریالی یک هزار و صد و شصت و نه میلیارد و هشتصد و یک میلیون ریال است.

وی افزود: در همین راستا و در قالب طرح  های صیانت از منابع آب استان  فارس نیز ضمن  تدوین برنامه زمانبندی جهت مسلوب نمودن چاه های غیر مجاز در سطح استان فارس در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۲۵۴ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه گردید.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: در این میان شوراهای حل اختلاف استان فارس با کسب رتبه اول کشوری در چهار سال متوالی در مصالحه پرونده های قتل عمد و بیش از ۴۲.۱۱۰ پرونده ارجاعی در سال ۹۶ را به مصالحه ختم نموده و عملکرد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که مجموعه شوراهای حل اختلاف استان در حال حاضر شاهد حضور ۲۳۱۴ نیرو در ۴۵ حوزه قضایی ومجتمع در مرکز استان و مجموع ۴۱۹شعبه شامل   ۲۱۵ شعب شهری رایی ، ۶۸ شعب شهری صلحی ، ۱۳۶ شعب روستایی می باشد.

القاصی مهر در پاسخ به سوالی در خصوص سن ارتکاب جرم نیز گفت: متاسفانه میانگین سن ارتکاب جرم حدود ۳۰ تا ۴۰ رسیده است.

وی در خصوص پرونده شهرداری مرودشت نیز گفت: این پرونده در دادسرای مرکز استان در حال پیگیری است که شهردار، اعضای شورا، کارکنان مرتبط و در کل ۲۹ متهم شناسایی شدند.

رئیس کل دادگستری فارس یادآور شد: متهمین ردیف اول تا پنجم و هفتم تا دهم در بازداشت هستند و متهمین ردیف ۱۱ تا ۲۹ با وثیقه آزاد هستند.

القاصی مهر با اشاره به وضعیت سارق بانک ها نیز گفت: پرونده متهم مربوط به سارق تکرو به طور ویژه رسیدگی شد و از باب محاربه به اعدام محکوم شده و در دیوان تحت بررسی است.

وی در خصوص اتفاقات کازرون نیز گفت: مردم مقصر نبودند بلکه مباحث دیگر مطرح بود و دستگاه قضایی به مطالبات مردم احترام می گذارد اما در این میان دشمنان نیز به این موضوع ورود کردند که به سرعت شناسایی به مردم معرفی شدند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.