نجات سنگ نگاره های کوچری با تاسیس پایگاه پژوهشی پایش سنگ نگاره ها

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، فریدون اللهیاری صبح پنجشنبه، در حاشیه افتتاح و بازدید از چند طرح اقامتگاه بومگردی در این منطقه که با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان به میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مزیت‌های مهم در زمینه گردشگری استان اصفهان توسعه گردشگاه‌های بومگردی در مناطق روستایی و شهرهای مختلف استان است که دارای بافت و بوم خاص تاریخی و طبیعی هستند.

وی افزود: با توجه به فعالیت بیش از ۲۷۰ واحد اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان، اصفهان رتبه اول را در تعداد اقامتگاه های بومگردی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم طی سال‌های اخیر توجه و توسعه متوازن دراستان، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مختلف استان بوده است، افزود: به تبع این امر با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی در گلپایگان حرکت در راستای تحقق ایجاد اقامتگاه بومگردی در این منطقه مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طی ایام نوروز سال ۹۶ نخستین اقامتگاه بوم گردی در منطقه حسن حافظ گلپایگان راه‌اندازی شد و خوشبختانه امسال با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته دو واحد اقامتگاه بوم گردی اضافه شد و هم اکنون در چهارمین اقامتگاه بوم گردی شهرستان گلپایگان هستیم و طی یک ماه آینده پنج واحد اقامتگاه بوم گردی جدید به اقامتگاه‌های شهرستان گلپایگان اضافه می شود و امیدواریم امسال شاهد یک تحرک جدی در این حوزه باشیم.

اللهیاری گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان گلپایگان، بحث توسعه گردشگری و افزایش ظرفیت اقامتگاه بوم گردی از اولویت های ما خواهد بود و با برنامه هایی که در حوزه اقامت داریم، در آینده بسیار نزدیک ظرفیت اقامتگاه شهرستان دو برابر خواهد شد و با توجه به شتابی که انجام شده است امیدواریم گردشگری در گلپایگان به عنوان یک ظرفیت اقتصادی بتواند در زمینه اشتغال و درآمدزایی جای مهم و ممتازی را پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت اقامتگاه بوم گردی عمدتا سرمایه گذاران بخش خصوصی ورود پیدا می‌کنند، بیان داشت: آنچه مسلم است این که دولت در بخش تسهیلات به ویژه اعطای تسهیلات روستایی به اقامتگاه بوم گردی ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است و در این زمینه استان اصفهان نیز سهم خاصی دارد و ما با توجه به این رویکرد توانستیم به این واحدها کمک هایی را داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: یکی از ویژگی هایی که شهرستان گلپایگان به لحاظ تاریخی و باستان شناسی دارد، بحث سنگ نگاره‌های گلپایگان است که بیشتر آنها در منطقه کوچری و غرقاب است که تعداد قابل ملاحظه ای است و این سنگ‌ نگاره ها در فلات مرکزی ایران جزو آثار ارزشمندی محسوب می شود که به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارد که گلپایگان به لحاظ تعدد و تنوعی که در سنگ نگاره های آن وجود دارد، شاخص ترین حوزه فرهنگی و تمدنی در حوزه سنگ نگاره ها را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: بخشی از این سنگ نگاره ها با توجه به احداث سد در کوچری دچار اشکالاتی شده بود که با توجه به پیگیری های سازمان میراث فرهنگی در استان و سازمان مرکزی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، مطالبات خوبی انجام گرفت و امیدواریم با تأسیس یک مرکز و پایگاه پژوهشی پایش در حوزه سنگ نگاره های کوچری بتوانیم در بخش نجات بخشی و حفاظت این سنگ نگاره ها اقدامی انجام دهیم.

اللهیاری با اشاره به افتتاح و بازدید از اقامتگاه های بومگردی از جمله اقامتگاه شجاع نظام در شهر گلپایگان، مرکز خانه سیفی در روستای سعیدآباد و خانه مجیدی در روستای غرقاب افزود: سرای کربلایی فریدون در حسن حافظ از جمله خانه های بوم گردی فعال در شهرستان گلپایگان است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد خانه های بوم گردی توسط بخش خصوصی به دست سرمایه گذاران انجام می شود، افزود: در واقع مجوز و استانداردسازی و نظارت این اقامتگاه ها به عهده میراث فرهنگی است و تسهیلات بنا بر تقاضای ایجاد کنندگان این واحدها و ظرفیت آنها پرداخت می شود و با این روند تعدادی از تسهیلات روستایی نیز استفاده کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی کباب که قرار است با حضور مسئولانی از کشور طی عصر امروز در پارک جنگلی گلپایگان برگزار شود، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در حوزه گردشگری برندسازی و رویداد سازی در شهرستانها است و شهرستان های استان به ویژه گلپایگان از ظرفیت های مهمی در برخی امور برخوردار است، منتها برای اینکه ظرفیت ها شناسایی شود لازم است که رویدادهایی را ایجاد کنیم و براساس این رویدادها این برندها و ظرفیت ها را معرفی کنیم و با توجه به اینکه کباب گلپایگان دارای یک شهرت خاص در کل کشور بود منتها هیچ گاه به عنوان یک ظرفیت مهم برای توسعه گردشگری به آن توجه نشده بود و امروز با تلاش همکارانی که انجام شده بحث کباب گلپایگان از دو منظر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کباب گلپایگان به عنوان یک میراث ناملموس و مهارت تولید آن و به عمل آوردن آن به عنوان ثبت در فهرست آثار ملی ایران و خوراکی ها در حوزه گردشگری امروز یکی از جاذبه های مهم به شمار می رود که می تواند در حوزه گردشگری گلپایگان مورد استفاده قرار گیرد.

اللهیاری در راستای ارتقای دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان به اداره اظهار داشت: ساختار سازمانی میراث فرهنگی در کشور جزو اقدامات مهمی است که در دولت تدبیر و امید پیگیری شد و در استان اصفهان نیز توانستیم یک ظرفیت ویژه را ایجاد کنیم به طوری که طی دو سال گذشته ادارات شهرستان از دو اداره به ۱۳ اداره افزایش یافته است منتها یک شاخص هایی وجود دارد که بر اساس آن شاخص ها تغییر صورت می گیرد.

وی افزود: خوشبختانه شهرستان گلپایگان به این شاخص ها نزدیک است و طی دو سال اخیر هم با توجه به افزایش تعداد ثبت آثار تاریخی، ملی، توسعه گردشگری و اقامتگاه ها، شاخصه های شهرستان را تغییر داده و امیدواریم در گام بعدی که یک بحث ارتقای سازمانی حوزه شهرستان های میراث فرهنگی در سازمان امور اداری است، امیدواریم نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گلپایگان هم به اداره تبدیل شود.

در ادامه محمدرضا توسلی معاون فرمانداری گلپایگان با اشاره به افتتاح و بازدید از اقامتگاه های بومگردی در شهرستان اظهار کرد: یکی از مناطق گردشگری گلپایگان منطقه غرقاب است که در زمینه گردشگری و … تاکنون مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال از تجهیزات استفاده شده است.

وی افزود: اقامتگاه بوم گردی سیفی در روستای سعیدآباد که امروز افتتاح شد، ظرفیت مناسبی برای اقامت گردشگران است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.