برنامه‌های حوزه فرهنگی در همدان مغفول مانده است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حمیدرضا حاجی بابایی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با استقبال از حضور جوانان گفت: همدان آوازه تاریخی خوبی دارد ضمن اینکه مردم این استان در سراسر کشور، کرامت و عظمت و جایگاه ویژه ای دارند.

وی به نقش تعهد در مسئولیت ها اشاره کرد و گفت: وقتی مسئولیتی را پذیرفتیم باید با تعصب و تعهد برای تحقق اهدافی که در آن مسئولیت خاص تعریف شده ایستادگی کنیم.

حاجی بابایی اظهار داشت: این ایستادگی به انسان شرف می دهد و شرف یعنی شناخت زمینه مسئولیت، برنامه درست و تلاش برای رسیدن به اهداف و همین نگاه است که احساس مصونیت ایجاد می کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شرف در عدم پذیرش مسئولیتی که توان آن نیست نیز تعریف می شود، ادامه داد: وقتی کسی واقف است که از توان کاری برنمی آید و آن را نمی پذیرد به حقیقت فرد شرافتمندی است.

مسئولیت کارهای فرهنگی سخت و شیرین است

وی همچنین با بیان اینکه مسئولیت کارهای فرهنگی سخت و شیرین است، گفت: هرکاری که خطاب به انسان باشد، فرهنگی است و هر کاری که در آن محور یک انسان صحبت می کنیم، پیوست فرهنگی دارد.

نماینده مردم همدان درمجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در حوزه فرهنگ نیز باید همدان یکپارچه دیده شود، عنوان کرد: باید به توسعه فرهنگی به صورت سیستمی نگاه کرد، زیرا انسانها به دلیل زندگی با یکدیگر قرابت و خویشی پیدا می کنند و وقتی بتوانیم سیستمی بیندیشیم می توانیم تمام اجزای سیستم را در ارتباط و موثر در یکدیگر ببینیم و با سیستم زنده جدیدی ارتباط داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در این نوع نگاه همه اجزای کلانشهر یکپارچه دیده می شود و می توان تصمیم های منطقی و موثر برای شهر گرفت.

همدان زمینه تاریخی، فرهنگی و گنجینه های فراوانی دارد که باید به صورت ملی و بین المللی پیوست نام همدان باشند و معرفی شوند حاجی بابایی باتاکید براینکه همدان باید یک تعریف داشته باشد و این تعریف باید با ویژگی خاصی که با آن ویژگی فرهنگی نقش آفرینی می کند، پیوست شود، گفت: همدان زمینه تاریخی، فرهنگی و گنجینه های فراوانی دارد که باید به صورت ملی و بین المللی پیوست نام همدان باشند و معرفی شوند.

حاجی بابایی گفت: مدیران همدان باید در قد و قواره یک استان تاریخی – منطقه ای باشند تا بتوانند در قامت این کلانشهر بیندیشند و برنامه ریزی کنند.

وی در این خصوص به نشست اخیر با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از وزیر درخواست کردیم دانشگاه علوم پزشکی همدان را بین المللی کنند که البته در حال حاضر سعی شده دانشگاه علوم پزشکی همدان به صورت منطقه ای تعریف شود، اما باید برنامه ها به سمت بین المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی همدان پیش برود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به پروژه بیمارستان امام خمینی(ره) همدان نیز اشاره کرد و گفت: بیمارستان هزار تختخوابی امام خمینی به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

حاجی بابایی افزود: این پروژه در مجلس سال ۱۳۹۷ مصوب شده و می تواند در تحقق اهداف توسعه ای دانشگاه علوم پزشکی همدان موثر باشد.

وی به لزوم توجه به درآمدزایی در برنامه های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که باید در دستور کار قرار گیرد درآمدزایی آنهاست. برای مثال توجه به توسعه ورزش در سطح عمومی و قهرمانی است و باید بررسی و آسیب شناسی کنیم، تیم پاس و سایر حیطه ها و زمینه های ورزشی چگونه احیاء و توسعه خواهند داشت و با چه برنامه ای می توان از حوزه های مختلف فرهنگی درآمدزایی داشت.

برنامه های حوزه فرهنگی در همدان مغفول مانده است

حاجی بابایی گفت: درحوزه فرهنگی برنامه هایی برای همدان پیش بینی شده بود که بسیاری از مشکلات این کلانشهر را به ویژه در زمینه گردشگری حل می کرد که متاسفانه مغفول واقع شده بودند.

وی گفت: از جمله این برنامه ها، تپه هگمتانه به عنوان یک پروژه ملی در سال ۱۳۸۷ مصوب و تعریف شده و مخزن امن موزه، نیز جزء پروژه های ملی است به این معنی که تمام استانهای منطقه باید آثار تاریخی خود را به مخزن تحویل دهند و موزه ای که دربرگیرنده تاریخ کهن پایتخت تاریخ وتمدن ایران زمین باشد ایجاد شود.

حاجی بابایی به موزه هنرهای معاصر شهر همدان نیز اشاره کرد و گفت: برای معرفی فرهنگ ۱۰۰ ساله معاصر همدان نیز این پروژه ملی مصوب و پس از وقفه چند ساله، احیاء شده و با قدرت با ۵ میلیارد تومانی که از سوی مجلس و دولت مصوب شده امیدواریم سریعتر به بهره برداری برسد.

وی تالار و مجتمع فرهنگی ۵ هزار نفره را از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: تنها در ۱۰ استان کشور  این مجتمع فرهنگی مصوب شده بود که در همه استانها به بهره برداری رسید و در همدان طی دو سال اخیر پیگیری شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار این پروژه پردیس سینمایی نیز در سال ۱۳۸۷ با هدف این که همدان مرکز انیمیش کشور شود، کلنگ زده شد و بعد از آن کاملا متوقف شده بود که در حال حاضر در زمینی به وسعت ۵ هزار مترمربع پروژه پیگیری شده که  اشتغال زایی برای جوانان خواهد داشت.

نقشه و برنامه توسعه در تمام زمینه ها وجود دارد

وی تاکید کرد: برای همدان نقشه و برنامه توسعه در تمام زمینه ها داریم چراکه زیرساختهای گردشگری یعنی حمل ونقل موثر، جاده ای و ریلی و هوایی و تاحدی زیر ساخت های فرهنگی مهیا شده اند.

حاجی بابایی با بیان اینکه کلانشهر شدن همدان سال ۱۳۸۸ مصوب شده است، اما متاسفانه تا سال ۱۳۹۵ یک نفر حتی نامی از آن نبرده است، گفت: در حال حاضر مدیران، یکپارچه وارد میدان شده اند.

حاجی بابایی تاکید کرد: کلانشهرها دارای بودجه خاص هستند و در صوتی که رینگ سوم شهر همدان راه بیفتد، قسمت عمده این مشکلات حل می شود.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه باید همدان سه برابر وضعیت کنونی تعریف شود، گفت: اینها گامهای بلندی است که برای توسعه همدان با سختی و مشکلات عدیده برداشته شده است.

مدیریت موثر مانند کارگردانی فیلمی که ساخته می شود، عوامل پشت صحنه دارد که باید چند سال تلاش کنند و زحمت بکشند تا یک ساعت فیلم در معرض دید مردم قرار گیرد و از آن لذت ببرنند وی همچنین بابیان اینکه برای مسئولیت باید تا پای جان ایستاد، گفت: مدیریت موثر مانند کارگردانی فیلمی که ساخته می شود، عوامل پشت صحنه دارد که باید چند سال تلاش کنند و زحمت بکشند تا یک ساعت فیلم در معرض دید مردم قرار گیرد و از آن لذت ببرنند.

حاجی بابایی گفت: برای مثال راه آهن همدان که سال ۱۳۸۴ دو فوریت آن مصوب شده بعداز ۱۳ سال بهره برداری رسیده و برنامه برقی شدن آن را در فروردین ۱۳۹۷ مصوب شده که تعریف ایستگاه های آن را باید پیگیری کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: همدان شهر بزرگی است که باید برای توسعه آن بزرگ اندیشید و برنامه های بزرگی طراحی کرد و باید همه با هم تلاش کنیم تا پروژه های تعریف شده، در اسرع وقت به نتیجه برسد و باید جدی وارد میدان شد کمااینکه خوشبختانه تا به امروز هرآنچه را که پیگیری کرده ایم به نتیجه رسیده است.

وی افزود: انسجام موجود در مدیران همدان قابل تحسین است و می تواند با تعریف کار بزرگ و استفاده از پتانسیل های موجود در تمام زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی  و اجتماعی در این زمینه بسیار موثر بود.

حاجی بابایی در خصوص برنامه ۲۰۱۸ نیز گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای رویداد همدان ۲۰۱۸ مصوب و ابلاغ اعتبار شده و باید بااستفاده از این اعتبار برنامه هایی برای توسعه پایدار همدان تعریف کرد که زیربنای آن تفکر پایتخت تاریخ و تمدن بودن همدان است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.