حفظ همبستگی ملی در گرو پذیرش تنوع فرهنگی است

به گزارش خبرنگارمهر، حسین خوش اقبال امروز شنبه در افتتاحیه سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی که درمجتمع فرهنگی هنری فجرسنندج برگزارشد، گفت: ایران اسلامی نمونه عینی کشوری است که با وجود تنوع و تکثر قومی از انسجام هویت و وحدت ملی برخوردار است.

وی حفظ انسجام و همبستگی ملی را در گرو پذیرش تنوع فرهنگی و به رسمیت شناختن هویت های فرهنگی متنوع در ذیل هویت کلان ملی خواند و عنوان کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی نشان می دهد که این ملت با هم و در کنار هم مدافع انقلاب اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه  به برکت نظام اقوام مختلف در ایران اسلامی در کنار هم مدافع انقلاب و رهبری هستند، اظهارداشت: امروز اقوام مختلفی که در ایران اسلامی سکونت دارند همچنان طرفدار نظام، انقلاب و امام و رهبری هستند و استکبار جهانی نمی تواند میان آنها اختلاف و تفرقه ایجاد کند.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارکردستان با بیان اینکه امروزهمه در کنار هم مدافع آرمان های انقلاب اسلامی هستیم، افزود:  جشنواره اقوام ایرانی به منظور ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی، کمک به نشاط و بالندگی و تقویت وحدت ملی و حفظ میراث مناطق مختلف کشور برگزار شده است.

خوش اقبال بیان کرد: امیدواریم در این سه روزبرگزاری جشنواره، اقوام مختلفی که در کردستان حضور دارند بخوبی فرهنگ خود را در حوزه موسیقی و صنایع دستی به مردم ما معرفی کنند.

دبیر اجرایی سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران هم در این مراسم گفت: در این دوره از جشنواره با توجه به آسیب شناسی دوره های گذشته و تقویت نقاط قوت ۱۵گروه موسیقی از استان های مختلف کشورو خارج از کشور حضور دارند.

هوشنگ بهمنی افزود: این گروه ها شامل آوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، آوای دل از سیستان و بلوچستان، پاییز از اقلیم کردستان عراق و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان هستند.  

وی اظهار داشت: علاوه بر این گروه ها، چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان هم دراین دوره از جشنواره حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در طول سه روز برگزاری جشنواره در مجموع 16 اجرای عمومی خواهند داشت، بیان کرد: علاوه بر اجرای گروه های موسیقی پنل های تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب نظران نیز برگزار می شود.

بهمنی  عنوان کرد: پنل های تخصصی جشنواره نیز توسط استاد انور قرداغی (استاد موسیقی عراق) و تعدادی از صاحب نظران عرصه موسیقی محلی ایران در طول برگزاری این جشنواره برگزار می شود.

وی خواستار پیگیری تعیین ردیف اعتباری ویژه برای این جشنواره شد و گفت:  برگزاری سالیانه جشنواره و نامگذاری ۱۵اردیبهشت به عنوان روز لباس اقوام مختلف از سوی استاندار کردستان از جمله خواسته های اهالی فرهنگ وهنر استان است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.