«سورگاه» در انتظار مجوز باستان‌شناسی است/امکان کشف راه زیرزمینی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، مدتی پیش در یک خانه تاریخی مربوط به دوران تیموری در محله افوشته شهر نطنز و در حین مرمت برای ایجاد یک مرکز بوم‌گردی، حفره و تونلی پیدا شد و با توجه به برخی احتمالات تا زمان بررسی‌های دقیق‌تر باستان‌شناسی این خانه پلمب شده است، اهالی قدیمی محله افوشته از پیش از کشف این حفره بر این اعتقادند که در این محل مسیر زیرزمینی برای عبور و مرور در قدیم وجود داشته است.

خانه‌ای تاریخی «سورگاه» در فهرست آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است

در این ارتباط رئیس میراث فرهنگی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار «تاریخ ما»، اظهار داشت: در محله افوشته نطنز خانه‌ای تاریخی به نام «سورگاه» متعلق به دوره تیموری وجود دارد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

حسین یزدان‌مهر با بیان اینکه این خانه توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و نطنز در سال گذشته مرمت شده است، افزود: این خانه توسط یک مالک خصوصی خریداری و قرار بود در ادامه به شکل یک هتل سنتی مورد بازسازی قرار گیرد که در حین مرمت حفره‌ای در بخشی از خانه پدیدار شده است.

خانه سورگاه، در انتظار صدور مجوزهای باستان‌شناسی

وی با تاکید بر اینکه هنوز مشخص نیست این حفره دارای چه کاربردی است، ابراز داشت: در نقل قول‌های مردمی به وجود مسیر زیرزمینی در این منطقه اشاره شده اما قرار است طرح باستان‌شناسی در این ارتباط نگارش شده و پس از حفاری‌های باستان‌شناسی نتیجه لازم به دست آید.

رئیس میراث فرهنگی نطنز ادامه داد: در صورتی که وجود مسیر یا شهر زیرزمینی همانند نوش آباد در آران و بیدگل در این منطقه اثبات شود طرح مطالعاتی برای آن انجام می‌شود و پس از حفاری ‌و بازگشایی مسیر برای بازدید گردشگران آماده می‌شود و اعتبار خوبی نیز برای شهر نطنز در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در انتظار صدور مجوزهای باستان‌شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی هستیم و اعتبارهای لازم در این ارتباط نیز باید در نظر گرفته شود.

وجود مسیر زیرزمینی مشکلی برای مالک خانه تاریخی ایجاد نمی‌کند

یزدان‌مهر با بیان اینکه در صورت وجود این تونل در =منطقه ورودی و خروجی مسیر در طرح مشخص و در شورای فنی تصویب می شود، ابراز داشت: وجود مسیر زیرزمینی در این منطقه مشکلی برای مالک خانه تاریخی ایجاد نمی‌کند و در صورتی که این منطقه به سایت باستانی نیز تبدیل شود خانه از مالک خریداری می‌شود، البته همه این موارد احتمالی است و همه چیز بستگی به مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه دارد.  

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.