«تعطیلات زمستانی» هنوز تصویب نشده است

به گزارش «تاریخ‌ما»، طرح تعطیلات زمستانی به انگیزه سبک شدن بار سفر در نوروز و توزیع گردشگری، سال 92 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیات دولت داده شد که در این سال‌ها همواره با مقاومت وزارت آموزش و پرورش و مخالفت‌هایی روبرو بود و بلاتکلیف مانده بود، تا این‌که در سال ۹۵ با آلودگی‌های پی در پی هوا و تعطیلی مدارس در زمستان، هیات دولت تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را با اصلاح طرح تقویم آموزشی کشور، پیشنهاد کرد و همزمان هم لایحه «لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه» را با قید دو فوریت برای طرح مجلس تصویب کرد تا وزارت آموزش و پرورش هم طرح «تقویم جدید آموزشی کشور» را با رویکرد افزایش کارآیی و بهره‌وری سیستم آموزشی توأم با حفظ سلامت جشم و روان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف کشور تهیه کند و پس از تایید در آن کارگروه برای تصویب به هیأت وزیران ارائه کند.

با آن‌که طرح تقویم آموزشی، سال گذشته از سوی مجلس رد شد، اما به نظر می‌رسد با انعطاف وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصرانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف حمایت و توزیع سفر و همچنین سازمان محیط زیست به انگیزه کاهش آلایندگی‌ها، این طرح به شکل دیگری در دولت درحال پیشروی است. هرچند که گفته شده پرونده این طرح نیز در مجلس کاملا بسته نشده است.

علی‌اصغر مونسان ـ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ اواخر هفته گذشته اعلام کرد که قرار است تغییراتی در تقویم آموزشی کشور ایجاد شود تا مدارس دو هفته در زمستان تعطیل شوند.

او گفته بود: براساس توافق با آموزش و پرورش مدارس از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز می‌کنند و در نیمه دوم دی ماه ۱۵ روز تعطیلات برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند.

مونسان اما در اظهارنظر تازه‌ای تاکید کرد: طرح تعطیلات زمستانی (که در راستای طرح تقویم آموزشی است) موضوع بزرگ و پیچیده ای نیست، اما باید در هیات دولت تصویب شود.

او که در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون در این‌باره توضیح می‌داد، اظهار کرد: طرح تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان موضوع مهمی است که می‌تواند منابع و منافع بسیار زیادی برای کل کشور و بویژه مناطق مرکزی و جنوبی به همراه داشته باشد.

به گفته مونسان، ایجاد اشتغال، درآمد و رونق بازار از جمله مهم‌ترین عواید اجرای این طرح است. با اجرای طرح تعطیلات زمستانی، گردشگری کشور پس از تعطیلات نوروز دوباره در اوج قرار می‌گیرد، بنا بر اظهارنظرها در نوروز سال ۹۷، گردش مالی حاصل از گردشگری داخلی در کشورمان ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که با این طرح می‌توانیم در نیمه دوم سال نیز شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

وی همچنین گفت: تعطیلات زمستانی شامل کارمندان دولت و دانشجویان نمی‌شود، چراکه کارمندان دولت می‌توانند از امکان مرخصی استفاده کنند و به سفر بروند.

مونسان اظهار کرد: با معاون اول رییس جمهور در این زمینه مکاتبه شده است هرچند آقای جهانگیری موافقت ضمنی خود را اعلام کرده‌اند، اما طرح تعطیلات زمستانی باید در هیأت دولت به تصویب برسد تا اجرایی شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.