نوید نمایشگاه دائمی قرآن در سایر استانها/ دو ضعف مهم نمایشگاه

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، نشست خبری بررسی تبیین  عملکرد بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام حسینی معاون اجرایی نمایشگاه صبح امروز ۴تیرماه در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

در ابتدا فقهی زاده ضمن قدردانی از دست اندرکاران برپایی نمایشگاه و حضور دستگاه ها و نهادها گفت: در جلسه افتتاحیه سه رویکرد اصلی برای بیست و ششمین برشمرده شد که به نوعی اقدامات اساسی را پوشش میداد.

وی ادامه داد:هدف اساسی ما جریان سازی فکری در عرصه فعالیت های ملی بوده و انعکاس بین المللی آن برای خارج از مرزها  که متناسب با اهداف رکن چهارم به شمار می رود.همچنین متناسب با این رویکردها و هدفها چند راهبرد اساسی را جامعه عمل پوشاندیم.

 فقهی زاده با اشاره به این اقدامات افزود: تقویت حضور طیف علمی تخصصی حوزوی و دانشگاهی که موجب تقویت جنبه های محتوایی می شد در قالب نشست های تخصصی و نشست های وبیناری با حضور دانشمندان خارجی  و گستردگی مخاطبان و برپایی کارگاه های استارتاپی از جمله اقدامات بوده است. دومین اقدام استفاده از ظرفیت های مجازی و تکنولوژی های نوین است که شامل راه اندازی سامانه و باشگاه همراهان نمایشگاه، راه اندازی فروش محصولات الکترونیک و زمینه سازی و تبیین مقدمات لازم و مدیریت فرایند ها و جریانات در فضای مجازی بوده است.

برگزاری جشنواره رساله های قرآنی بعد از چهار سال

رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن در ادامه تصریح کرد: سومین اقدام، ورود به عرصه های جدید تخصصی در سطح ملی و فراملی بود که ۲۴ نشست تخصصی در سطح عالی با موضوعات بروز و حضور افراد برجسته از جمله فعالیت ها این عصه بوده است. در کنار ورود به عرصه جنبه های گفتمانی بین المللی تجربه موفقی بعد از چهار سال در جشنواره رساله های برگزیده دکتری رقم خورد با این تفسیر که به دلیل گسترده شدن این جشنواره تنها به رساله های دکتری و میان رشته ای و فرهنگی پرداخته شد که از این میان سه رساله برگزیده و یک رساله مورد تقدیر قرار گرفت.

فقهی زاده توجه ویژه به موضوعات خاصی مثل حفظ قرآن را از دیگر اقدامات بیست وششمین نمایشگاه بین المللی قرآن برشمرد و افزود: همکاری لازم با بعضی از ارگان ها در حوزه فعالیت های قرآنی از حمله مصلی، شهرداری، وزارت های  مختلف از دیگر اقدامات لازم این دوره بوده است.

وی ششمین اقدام را احیای بخش بین الملل ذکر کرد و ادامه داد: بخش بین الملل بعد از گذشت چندین سال احیا شد که هدف اساسی  آن سطح نشان دادن فعالیت های قرآنی ما به سایر ملل بود که مشکلات اعتباری و محدودیت های سیاست کشورها و ورود آنها به ایران از مشکلات این بخش بوده است.راه اندازی بخش ها و کمیته های مختلف از جمله  کمیته عترت و بخش رسانه و فضای مجازی و ارتقای جذابیت های بصری نمیشگاه  از دیگر اقدامات مثبت این دوره بوده است.بالاتر رفتن حرفه علمی ، مردمی بودن بیشتر و بالا رفتن جنبه محتوایی نمایشگاه را از نقاط مثبت میدانم در حالی که به بعضی از اشکالات قابل لمس در کمیته ها واقف هستیم.

غیبت نهاد های اصلی کشور در بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن

فقهی زاده با برشمردن دو نکته اساسی در این دوره از نمایشگاه گفت:غیبت نهادهای اصلی کشور در برگزاری بزرگترین جشنواره یکی از نقاط ضعف است همچنین ما شاهد مشارکت های برنامه های اعتباری و بودجه از طرف نهادها نبودیم و جای خالی نهاد ها بسیار محسوس بود.محدودیت های بودجه ای و اعتباری در وزرات فرهنگ و ارشاد و اسلامی و معاونت قرآن و عترت وجود دارد که ما با برنامه ریزی  در سالهای آتی امیدواریم بتوانیم از کمک های بودجه ای برای رقم زدن رویداد فاخری کمک بگیریم.

وی به ضعف پوشش صدا و سیما اشاره کرده و اظهار داشت: ضعف پوشش رسانه ای از سوی سازمان صداو سیما  با توجه به تمهیدات و انتظارات ضعف پوشش رسانه ای را شاهد بودیم در حالیکه انتظار میرفت سطح بیشتری از خدمات و نظرات شخصیت های قرآنی منعکس شود و مخاطبان کمی و کیفی بیشتری را به نمایشگاه بکشاند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام تعامل مناسب با شهرداری گفت:  در تعامل با شهرداری توانستیم تبلیغات محیطی خوبی را داشته ایم. گرچه  رادیو و شبکه قرآن حضور خوبی داشت اما در سطح شبکه های دیگر سیمای جمهوری اسلامی ایران  انتظارات ما برآورده نشد.

ایجاد نمایشگاه دائمی قرآن در سایر استان ها

وی با برشمردن برنامه های معاونت قرآن و عترت برای آینده افزود:برای دستیابی به اقدامات جدید و فاخر در گستره دایره زمانی و مکانی راه اندازی نمایشگاه قرآن  برای حداقل دو استان دیگر غیر از پایتخت  در سالهای آینده مدنظر قرار گرفته است.بتوانیم در سالهای آتی شعبه هایی از نمایشگاه قرآن کریم در طول سال نه لزوما در ماه مبارک رمضان با جلب مشارکت سازمان های فرهنگی و اقتصادی در سطح ملی رقم بزنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «تاریخ ما» که وجود نمایشگاه های متعدد هزینه زیادی در برنخواهد داشت؟ افزود: نمایشگاه های دیگر به   هزینه های زیادی نخواهد داشت و امیدواریم  وارد هزینه فایده هم داشته باشد وذات برپایی نمایشگاه قرآن  شور و نشاط فرهنگی بیشتری ایجاد میکند در از آنجایی که ماه رمضان به دلیل اینکه روزه مانع از فرصت های گردشگری می شود  نمایشگاه دائمی در آن شهر میتواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.نمایشگاه قرآن تنها متعلق به تهران نیست.

ایجاد و راه اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه

فقهی زاده در خصوص برپایی دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: در سالهای گذشته اسمی از دبیرخانه آمده است اما تشکیل دبیرخانه دایمی نمایشگاه بین المللی قرآن وجود خارجی نداشت و به همین ترتیب برای سال دیگر دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی شروع به فعالیت خواهد کرد . همچنین این دبیرخانه از ایام برگزاری نمایشگاه در معاونت قرآن شروع به کار کرده و فعالیتش ادامه دارد.

وی با اشاره به سایت نمایشگاه بین المللی قرآن به نام iqfa تصریح کرد: سایت iqfa  برای مسیر ارتباط ایجاد شده دایمی  که قابلیت های متعددی در قالب این سایت راه اندازی شد.با پایان یافتن نمایشگاه  این سایت فعالیت های خود را خواهد داشت و ارزیابی های صورت گرفته در فضای مجازی در قالب کلیپ و عکس از طریق این سایت باتولید و بازپخش خواهد شد.نظام پیشنهاد ها را در جهت استفاده مستمر در حوزه فعالیت های گوناگون  در این سایت خواهیم داشت و هر ماه نیز سه ایده برتر تقدیر خواهند شد.

هزینه امسال نمایشگاه بیشتر از سال گذشته نخواهد شد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برنامه ریزی موثر برای گسترش مشارکت و نقش مستمر با نهاد ها و سازمان ها جهت ایجاد تعامل هرچه بهتر برای برگزاری هرچه  بهتر نمایشگاه  تاکید کرد و گفت:در برآورد و اعلام هزینه ها وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش قدم بوده  و هزینه ها هنوز مشخص نیست. ما سه قسط داشته ایم که کمیته های ۲۲ گانه تمام اقساط خودا را نگرفته اند. در همین راستا تقویت کمیته نظارت و ارزیابی بود که پرداخت قسط سوم در پی اعلام موفقیت های کمیته ای صورت خواهد گرفت و در نشست های بعدی  هزینه ها را اعلام خواهیم کرد. تنها ما ۸۰۰ میلیون تومان پول اجاره مصلی پرداخت کردیم که  ارتباطی با فعالیت های برنامه ای نمایشگاه ندارد و در خصوص نمایشگاه های تخصصی دیگر رقمی هم نیست. برآورد ما این است که  هزینه های برنامه ای از سال گذشته تجاوز نخواهد کرد.

ما تنها دعوت از رییس جمهور را برای تجلیل از خادمان قطعی اعلام کردیم

وی با تاکید بر این نکته که تجلیل از خادمان قرآن  برگزار نشد افزود: تجلیل از خادمان قرآنی یک امر سنواتی است که تجلیل از خادمان قرآن کریم رکن اساسی و مهم اش حضور رییس جمهور است و تنها یک دوره وزیر فرهنگ به نیابت از رییس جمهور شرکت کردند و در۲۰ دوره رییس جمهور حضور مستمر داشته است  و ما  دعوت از رییس جمهور را با قطعیت خبر دادیم  نه برپایی آن.  در سال های گذشته این همایش خارج از برنامه های نمایشگاه برگزار شده است و امیدواریم تابستان تمام نشده این امر محقق شود.

 ایزوتسو فیلمی مناسب نمایشگاه قرآن

فقهی زاده در خصوص نمایش فیلم  ایزوتسو قرآن پژوه ژاپنی گفت: این فیلم   دستورالعمل‌ها و مراحلی را داشته‌ است که در دوره معاونت قبلی برنامه آن کلید خورد اما بنا به دلایلی برخی هزینه‌ها مشکلاتی برای اکران فیلم با تهیه‌کننده آن به وجود آمد اما در عین حال ما سه جلسه کارشناسی داشته‌ایم و به زودی قرار است که این مشکلات حل شود. ما با شخصیت این داستان هیچ گونه مشکلی نداریم اما در بحث‌های اداری در برخی مراحل به مشکل خورده‌ایم و دبیرخانه‌ای برای هماهنگ‌سازی آن در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم این مشکلات را از بین برده و هر چه زودتر شاهد اکران این مستند باشیم و از نظر بنده هم بهترین زمان اکران آن می‌توانست در نمایشگاه قرآن باشد.

برپایی جلسه ای در جهت آسیب شناسی بخش فروش محصولات و مکتوب

معاونت قرآن وعترت در پاسخ به سوال خبرنگار «تاریخ ما» با توجه به اهمیت آسیب شناسی بخش فروش افزود: در بخش فروش نظم بسیار بیشتری نسبت به سالهای گذشته اعمال شد.رقمی قابل توجه به استانها فرستاده شد که همزمان با ماه مبارک رمضان  در ۱۶ استان جشن قرآن را برگزار کرده  و از این میان  نزدیک به یک میلیارد تومان از یارانه ها را به فعالین قرآنی اختصاص داده ایم .در باشگاه همراهان ۳۶ هزار نفر عضو شدند و رقم قابل توجهی را به بیش از سیصد و بیست میلیون بن دریافت کرده ایم.همچنین جلساتی با حضور کارشناسان برای آسیب شناسی بخش های مختلف فروش برگزار خواهیم کرد اینکه در بعضی از گوشه و کنار کتابهایی ارتباط با قرآن نداشته به فروش رسیده و کتابهایی غیرمرتبط  بوده است  و یا در بخش عفاف و حجاب ارتباط خاصی با موضوع بخش نداشته و تمام اینها آسیب شناسی وبررسی خواهد شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.