از گودهای رها شده تا نجات باغ‌های در حال خشک منطقه 2

به گزارش «تاریخ‌ما»، اعضای تیم تهرانگردی صبح امروز دومین بازدید خود در سال جدید را به موضوع بررسی میزان تحقق مصوبه شورای شهر تهران در مورد الزام شهرداری به توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر و همچنین بررسی وضعیت رود دره‌ها اختصاص داد و احمد مسجدجامعی با بیان اینکه تهران هفت روددره دارد، گفت: علاوه بر اینکه این روددره‌ها یک مرکز رفاهی و تفریحی محسوب می‌شوند، در مسیر جریان هوا از شمال به جنوب قرار دارند و به نوعی گلوگاه تنفسی نیز محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته به دلیل رویکردهای ماشینی، بیشتر این رود دره‌ها آسفالت شده و تبدیل به خیابان شدند، گفت: متاسفانه بخشی از این روددره‌ها آسفالت شده و به خیابان تبدیل شدند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال‌های قبل استفاده از ظرفیت‌های زیست محیطی این روددره‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: مثلا روددره فرحزاد که حالا به بوستان نهج البلاغه تبدیل شده از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و تا جنوبی ترین نقطه تهران می‌رود که فضایی شاد، مفرح و سالم را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سال 70 ساماندهی روددره‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حالا با آلودگی‌های هوا و مشکلات زیست محیطی سندهای مختلفی را برای استفاده حداکثری از این فضاها با تکیه بر انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار داده‌ایم که بر همین اساس در یک مصوبه شهرداری را ملزم کردیم که سالانه 10 درصد از ظرفیت‌های مورد نیاز روشنایی پارک‌ها را با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنیم که امروز برای بررسی میزان تحقق پذیری این مصوبه، آمده‌ایم.

مسجدجامعی با بیان اینکه بحث آب چرخانی در داخل مجموعه بوستان‌ها بسیار مهم است، تصریح کرد: سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و آب جدید نیز تزریق نمی‌شود و باید این مشکل مرتفع شود و این در حالیست که ما در منطقه دو نیز که امروز مهمان آنها هستیم با مشکلاتی همچون خانه‌های پلکانی و مشکل اهالی اسلام آباد روبرو هستیم که خانه‌هایشان سند ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شاهد خشک شدن آب‌های طبیعی در تهران هستیم، گفت: به عنوان مثال چشمه علی خشک شده است و منتظر هستم که شهردار جدید مستقر شود تا بتوانم سند احیای چشمه علی را ارائه دهیم تا این مشکل حل شود.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بازدید از قسمت‌های مختلف بوستان نهج البلاغه متاسفانه شاهد آن بودیم که در ضلع شرقی بوستان را با نرده کشی محصور کرده به گونه‌ای که اهالی سروستان غربی دسترسی به پارک ندارند، تصریح کرد: این در حالیست که این در تنها جایی است که معلولان می‌توانند به راحتی از آن تردد کنند و جای سوال است در حالیکه ما شعار مناسب سازی شهر برای کودکان، معلولان، سالمندان و … را می‌دهیم، با نرده کشی در اطراف بوستان‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد آن بودیم که در ضلع شرقی بوستان نهج البلاغه به دلیل بارندگی‌های اخیر مقدار زیادی آب جمع شده و بنا به گفته اهالی با پس زدگی آب به داخل پارکینگ و انباری‌های آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: مگر بارها نگفته‌ایم که تهران با مشکل کم آبی مواجه است و باید از این آب‌های سطحی و روان با استفاده از چاه‌های جذبی استفاده کرد اما باز می‌بینیم که این آبها رها شده و فکری به حال آنها نمی‌شود که در این بازدید از معاون خدمات شهری منطقه دو خواسته شد که هر چه زودتر مشکل این منطقه را حل کند.

به گزارش «تاریخ‌ما»، در ادامه تهرانگردان به دیدن علیرضا عابدی عکاس و خبرنگار دوران جنگ رفتند که این روزها در بستر بیماری قرار دارد و مسجدجامعی در حاشیه عیادت از وی گفت: عابدی علاوه بر اینکه از جنگ ایران و عراق عکاسی کرده است از جنگ‌های بوسنی و … عکاسی کرده است و در حلبچه نیز از ناحیه چشم، پوست و ریه شیمایی شده است و این روزها به دلیل اثرات ناشی از شیمیایی در بستر بیماری است و باخبر شدیم که به زودی کتاب وی به نام «چشم نوشته‌هایی از جنگ» که مروری بر فعالیت‌های هنری وی در انقلاب و جنگ‌ها از نگاه دوربین است منتشر می‌شود.

در ادامه تهرانگردان از بخش‌های مختلف بوستان نهج البلاغه بازدید کرده و مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس اعلام مسئولان منطقه 2 و سازمان بوستان‌ها نیروگاه گازی بوستان نهج البلاغه با تولید یک مگاوات تولید برق از خرداد ماه فعالیت می‌کند، ادامه داد: بنا به گفته مسئولان، منطقه دو نیم مگاوات انرژی مازاد دارد که می‌توانند به سایر بوستان‌ها بدهند.

وی با بیان اینکه شورای شهر مصوب کرده بود که باید برای تامین روشنایی و آب گرم سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها، از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود، گفت: خوشبختانه باید اعلام کنیم که در بررسی‌ها مشخص شد که هشت هکتار از بوستان نهج البلاغه به جای چمن زیر پوشش درختان و درختچه‌ها رفته است که بومی تهران و مقاوم در برابر کم آبی هستند.

مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه‌های انجام شده که پس از بازدید تهرانگردان از باغ گیاه شناسی انجام شد، طی بخشنامه‌ای کاشت چمن در تهران ممنوع شد و از این پس هویت طبیعی تهران بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه تهران دارای تنوع گیاهی و بومی زیادی است، گفت: مثلا در پونک پونه وجود داشت یا در ونک، درخت ون، در نارمک درخت انار و … وجود داشت که حالا با سیاست‌های اتخاذ شده تنوع گیاهی درختان بومی به تهران بازگردانده می‌شود.

به گزارش «تاریخ‌ما»، مسجدجامعی در ادامه تهرانگردی‌اش با بیان اینکه در منطقه دو هنوز باغ‌هایی وجود دارد که در مرحله خشک شدن هستند و می‌توانیم آنها را نجات دهیم، گفت: در خیابان درختی اول باغی وجود دارد که مالک آن نسبت به خشک کردن قطعه قطعه باغ اقدام کرده است؛ به طوریکه هر 100 متر به 100 متر آلونک می‌سازد و بعد از آن با رها کردن سگ امنیت خود را تامین کرده و نسبت به خشک کردن درخت‌ها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح تفصیلی این منطقه مسکونی است، گفت: ولی اینجا باغ است و نباید مسکونی ساخته شود و متاسفانه می‌بینیم که تناقض‌های طرح تفصیلی چه ضرر و زیانی به  شهر تهران می‌رساند.

می‌بینیم که تناقض‌های طرح تفصیلی چه ضرر و زیانی به  شهر تهران می‌رساند

مسجد جامعی با بیان اینکه طرح تفصیلی بر مبنای وضعیت شهر طراحی نشده بلکه بر مبنای منافع شخصی طراحی شده است، تصریح کرد: این مکان سال‌هاست که باغ است و جای سوال است کارشناسانی که طرح تفصیلی را می‌نوشتند چرا این باغ را مسکونی اعلام کردند.

وی در ادامه به ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران رفت و گفت: در مجاورت این ساختمان پارک مروارید قرار دارد و می‌توان این خیابان را به راسته هنری محلی و نه ملی بدل کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در نزدیکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پارک مروارید قرار دارد که می‌توان این بوستان را به محلی برای گپ و گفت تبدیل کرد، گفت: این منطقه ظرفیت آن را دارد که به راسته هنری محلی تبدیل شود و این در حالیست که ما تا کنون این الگو را در تهران نداشتیم و برای اولین بار است که این اتفاق رخ می‌دهد.

وی در ادامه تیم گردشگری به مجتمع تجاری رویال که در خیابان پاک نژاد قرار دارد رفتند و مسجدجامعی با بیان اینکه بنا به گفته مسئولان این بنا متعلق به یکی از سازمان‌ها است، تصریح کرد: عرض پیاده رو تا ساختمان یک متر و 80 سانت است که باید گفت این ساختمان به پیاده رو تجاوز کرده و می‌بینیم که در طبقه اول با دادن کنسول به حریم فضایی پیاده رو نیز تجاوز کردند.

منطقه 2، منطقه گودهای رها شده

مسجد جامعی با بیان اینکه در منطقه دو 55 مجتمع تجاری ساخته شده و مجوز ساخت 50 مال دیگر نیز در گذشته صادر شده است، گفت: 135 گود در منطقه 2 وجود دارد که 35 گود آن رها شده است و باید بگوییم که از این پس، منطقه 2 را باید به منطقه گودهای رها شده نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مطالعات ترافیکی در مال‌های ساخته شده رعایت نشده است، گفت: باید شهرداری و شورای شهر در ارائه مجوزهای جدید به مال‌ها دقت کنند و حتما مطالعات زیست محیطی و به خصوص ترافیکی را لحاظ کند.

در ادامه مسجدجامعی به همراه تهران گردان به باغ 7000 متری در منطقه اسلام آباد رفت و گفت: صاحبان باغ با عشق و علاقه و با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت این باغ 7000 متری را در دل تهران حفظ کردند.

وی با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای‌مان را باید به مسائل تغییر دهیم، تصریح کرد: به ما می‌گویند چرا این باغات را تملک نمی‌کنید اما تا وقتی مالک دلسوزانه باغ را نگه می‌دارد چرا دستگاه اجرایی وارد شود؟ در حالیکه می‌توان به مالک کمک کنیم تا خودش باغش را حفظ کند و ما در مورد باغ مستوفی هم تجربه موفقی داشتیم. چرا که به مالک کمک کردیم باغش را حفظ کند و الان اتفاق خوبی افتاده است. چرا که هم تهران باغ دارد، هم باغ حفظ شده و هم باغ به دست مالک است که دلسوزانه آن را نگهداری می‌کند.

در ادامه تهرانگردان به مرکز پسماند منطقه 3 رفتند و مسجدجامعی گفت: این زمین که جنوبش به ملاصدرا، غربش به بزرگراه چمران و شمالش به ده ونک می‌خورد از سال‌ها قبل از انقلاب قرار بود در آن هتل ساخته شود و بعد از انقلاب کاربری آن به فضای سبز تغییر کرد و حتی در طرح آن دیده شده بود که 70 درصد فضای سبز باقی بماند و به شرط تملک خانه‌های ده ونک، در 30 درصد مابقی ساخت و ساز انجام شود؛ اما این مسئله هم به سرانجام نرسید و حالا باخبر شدیم در دوره جدید این زمین به بانک شهر بابت مطالباتش در حد 2500 میلیارد تومان واگذار شده است که البته باید مراقب باشیم که این زمین‌های گسترده تبدیل به برج نشود و در حال حاضر نیز این زمین‌ها بلاتکلیف است.

به گزارش «تاریخ‌ما»، احمد مسجدجامعی در ادامه تهرانگردی‌اش به منطقه ده ونک رفت و پای درد دل اهالی نشست که سال‌هاست بدون سند در این منطقه زندگی کرده و به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی شهرداری نیز به آنها خدمات نمی‌دهد.

همچنین در ادامه تهرانگردان از روند ساخت تونل آرش – اسفندیار نیز بازدید کردند. در این بازدیدها که در منطقه 3 انجام شد سلیمی شهردار منطقه نیز تهرانگردان را همراهی می‌کرد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.