پژوهش های علمی برای تفاهم اقوام باید از موزه ها انجام شود

به گزارش سایت «تاریخ ما»، جلیل جباری در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه ها با اشاره به اینکه خواستگاه تاریخی، فرهنگی و تنوع اقوام و ادیان در آذربایجان غربی است افزود: نوسازی و ایجاد موزه های جدید، موزه مدرسه در ساختمان ۲۲ بهمن ارومیه، موزه سیار برای شهرستان های مختلف، سایت موزه چالدران، بوکان، سردشت و میاندواب از جمله برنامه های این سازمان است.

وی با بیان اینکه موزه ها در استان آذربایجان غربی به جهت اینکه دارای تنوع اقوام و در طول تاریخ خاستگاه تمدنهای مختلف بوده حائز اهمیت ویژه است ادامه داد:راه اندازی موزه های تخصصی و جدید شامل موزه های بوکان و میاندوآب، موزه مدرسه ارومیه، جنگ چالدران‌، قاجار ماکو و صلح سردشت در دستور کار است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی هم در این مراسم، به همکاری تنگاتنگ کارکنان این یگان در جهت پیشبرد اهداف سازمانی اشاره کرد و ادامه داد: نیروهای این یگان همواره در جهت تامین امنیت گردشگران و حفاظت از اماکن و اشیای تاریخی فرهنگی تلاش خستگی ناپذیر دارند.

سرهنگ حسن محمدی بیان کرد: عملکرد این یگان در سال گذشته و در آیتم های مختلف از جمله در حوزه دستگیری ها و رصد حفاران غیر مجاز و دلالان اشیای عتیقه افزایش داشته است.

آذربایجان غربی دارای ۱۵ موزه دولتی و غیر دولتی است که موزه مردم شناسی ارومیه و مهاباد، موزه باستان شناسی ارومیه، نقده، خوی، میاندوآب و حسنلو، موزه سنگ سه گنبد ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران از جمله آنهاست.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.