١٦٦ نفر در شبانه روز در استان کرمان متولد می شوند

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، حسین زین الصالحین در شورای راهبردی جمعیت به مناسبت ٣٠ اردیبهشت ماه هفته جمعیت با تشریح برنامه های یکصدمین سال افتتاح ثبت احوال در ایران اظهار کرد: برنامه های امروز سازمان در راستای سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

وی با تشریح وضعیت آمار جمعیتی استان کرمان گفت: پیک آمار جمعیتی استان کرمان در سال ٩٥ بین ٢٥ تا ٣٤ سال است که این مهم در سال ٩٠ بین ٢٠ تا ٢٩ سال و در سال ٨٥ بین ١٥ تا ٢٤ سال است که نشان از پیر شدن جمعیتی استان را دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت استان کرمان از سه میلیون و ١٨٨ هزار و ٢٥٣ نفر در سال ٩٥ به ٣ میلیون و ٢٣٤ هزار و ٤٣٨ نفر در سال ٩٦ رسیده است، افزود: استان کرمان از لحاظ جمعیتی رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده ضمن آنکه نرخ رشد جمعیت در استان 1.4 درصد است که بالاتر از میانگین کشوری است.

زین الصالحین با بیان اینکه بیشترین رشد جمعیت استان در شهرستان های رودبارجنوب، ریگان، نرماشیر و عنبرآباد است اظهار کرد: کمترین نرخ رشد جمعیت استان نیز در شهرستان های بردسیر، کوهبنان و بافت است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان به آمار ولادت و وفات در استان اشاره کرد و گفت: کل ولادت استان کرمان در سال گذشته، ٥٩ هزار و ٧٣١ نفر بوده که نسبت به سال ٩٥، با کاهش ٥.٧ درصدی روبرو بودیم ضمن آنکه از این جمعیت، ٧١ درصد در مناطق شهری و ٢٩ درصد در مناطق روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه ١٦٦ نفر در شبانه روز در استان کرمان متولد می شوند، تصریح کرد: سن امید به زندگی در مردان استان 70.7 سال است که که نسبت به متوسط کشوری یعنی 71.7 سال پایین تر است ضمن آنکه این سن برای زنان استان، 73.2سال است که متوسط کشوری آن در حدود 74.3 سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان به فوت شدگان استان نیز اشاره و تصریح کرد: فوت شدگان استان در سال ٩٦ نسبت به سال قبل آن 5.9 درصد افزایش پیدا کرده بود که بیشترین علل فوت استان کرمان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی بوده است.

زین الصالحین با بیان اینکه در سال 96 در مقابل تولد هر 100 زن، 105 مرد متولد و در مقابل فوت هر 100 زن، 135 مرد فوتی داشته ایم تصریح کرد: فراوانی پنج نام اول دختر استان در سال 96 به ترتیب فاطمه، فاطمه زهرا، زهرا، حلما و نازنین زهرا بوده و از سوی دیگر فروانی پنج نام اول پسر استان امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی و محمد بوده است.

وی با اشاره به نرخ رشد 1.2 درصدی جمعیت ایران در سال 96 اظهار کرد: با ادامه روند کنونی با بحران جمعیت در سال 1429 روبرو خواهیم شد به طوری که پیش بینی شده است جمعیت سالمندان کشور در این سال با جمعیت زیر 15 سال برابری خواهند کرد و جمعیت کشور در سال 1480 به کمتر از 32 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با بیان اینکه در 50 سال آینده به سمت کاهش جمعیتی در حال پیش روی هستیم، اظهار کرد: به دنبال تشکل اتاق فکر با نخبگان استان و آسیب شناسی جمعیتی به صورت علمی هستیم زیرا عدم رشد اقتصادی، کمبود نیروی انسانی و آسیب های اخلاقی و تربیتی از عوامل این کاهش جمعیت در سطح کشور و استان خواهد  بود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.