بازسازی موزه مادر ۸۰ ساله/ تشکیل پرونده پزشکی برای اشیای تاریخی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در این هفته، پیرو نشست خبری محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که خبر از بازسازی موزه ایران باستان پس از ۸۰ سال داده بود،  جبرئیل نوکنده،  مدیر موزه ملی ایران به خبرنگار «تاریخ ما» روند این بازسازی را توضیح داد و گفت که در ماههای آینده شورای فنی میراث فرهنگی طرح بازسازی موزه ایران باستان را بررسی  مصوب می کند و پس از آن از پیمانکاران ذی صلاح بخش موزه ها برای انجام این کار انتخاب می شوند. از سال ۱۳۲۰ به بعد آندره گدار معمار موزه ایران باستان طرح بازسازی موزه را داده بود منتها منظورش از این طرح گسترش موزه بوده است. در دهه ۴۰ نیز بار دیگر این موضوع مطرح شد و مشاور گرفتند و در دهه ۵۰ هم یک هیات ایتالیایی کار مطالعات و بازسازی موزه را  در دستور کار قرار داد در دهه ۸۰ هم کارهای مطالعاتی برای بازسازی موزه انجام شد.

مدیر موزه ملی ایران بیان کرد: یک طبقه در زیر موزه ایران باستان به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر وجود دارد که قبلا مخزن آثار و محل  نگهداری اشیای قاچاق بود ما آثار را به مخزن های دیگر انتقال داده ایم مخزن جدید هم بازسازی شده است بنابراین این طبقه نیز فضای موزه اضافه می شود. نگاهمان این است که بخشی از موزه به کودکان اختصاص پیدا کند همچنین در نظر داریم که افراد کم توان جسمی از موزه بازدید کنند مطالعات تمام این طرح ها وجود دارد همچنین بدون اینکه دخالتی در نمای بیرونی ساختمان بوجود آید می توان از رمپ هایی که آندره گدار در طراحی و ساخت مخزن اجرا کرده، استفاده کنیم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح بازسازی موزه ایران باستان هم توضیح داد: مشاور هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده که به چقدر اعتبار برای بازسازی موزه نیاز است اما پیش بینی می شود که بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آن لازم باشد.  

اعتراض باستان شناسان به رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی

این هفته اما باستان شناسان دوباره به برخی از تصمیمات سازمان میراث فرهنگی واکنش نشان دادند این بار اعتراض شان به سید محمد بهشتی مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی بود چرا که  پژوهشکدۀ باستان­شناسی را از تهیه نقشه باستان شناسی منع کرده است به همین دلیل نامه ای به وزیر علوم نوشتند و به این اقدام اعتراض کردند.

جامعه باستان شناسان ایران نامه ای سرگشاده به منصور غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نوشته و آورده اند که: به تازگی مشخص شده که مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی بدون هیچ توضیحی پژوهشکدۀ باستان­شناسی را از انجام این برنامه منع کرده و با برکناری گروه متخصصانِ مسئول و همکار این برنامه، آن را به افرادی غیرمتخصص در معاونت «اداری_مالی و توسعۀ مدیریت» پژوهشگاه سپرده است.

«سامانۀ اطلاعات باستان­شناسی ایران» منبعی بنیادین برای آگاهی های پایه ­ای باستان­شناسی ایران و امور مرتبط با آن (مشتمل بر اطلاعات تاریخی، نقشه ­ها، مختصات جغرافیایی، سوابق کاوش­ها و مطالعات، توصیف داده­ ها و یافته ­ها، کلیه اطلاعات محوطه­ ها و اماکن باستان­ شناختی کشور و وضعیت موجود آن­ها، و غیره) است که ضمن اهمیت در زمینۀ مدیریت منابع فرهنگی و باستان­شناختی کشور همچون حافظه ­ای برای یک و نیم قرن باستان­شناسی میهن ما به شمار می­ آید.

لذا با توجه به موارد پیش ­گفته از جنابعالی درخواست می­شود دستور فرمایید با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتیِ تحت اختیار آن وزارت، اقدام لازم و عاجل جهت برآوردن مصالح و منافع عمومی کشور در خصوص دغدغۀ مذکور به عمل آید و مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به پاسخگویی دربارۀ موارد مطروحه فرا خوانده شوند.

تشکیل پرونده پزشکی برای اشیای تاریخی

این هفته نشست خبری معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد و در آن هر یک از مدیران کل معاونت میراث فرهنگی نیز صحبت کردند در این برنامه هادی احمدی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی نیز گفت: ما در این حوزه شفافیت را در دستورکار قرار داده ایم. ما می خواهیم که سیستم آنلاین پرونده پزشکی برای آثار تاریخی داشته باشیم و سطح دسترسی آن برای همه مردم باشد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم گفت: وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته است هر شیئی که در سامانه «جام» قرار می‌گیرد به منزله ثبت در اموال دولتی باشد. این موضوع به ما کمک می‌کند آمار دقیق‌تری از اشیاء داشته باشیم.

چرا جوابی برای مومیایی ندارید؟

معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال خبرنگاران و اینکه چرا هر زمان اتفاقات میراث فرهنگی به حوزه سیاست ربط پیدا می‌کند، سازمان میراث فرهنگی منفعل‌ترین سازمان خواهد بود؟ بیان کرد: درباره موضوع امامزاده کنار تخت جمشید باید بگویم که همیشه اتاقکی وجود داشته ولی ما اجازه توسعه نمی‌دادیم. حتی کار ژئوفیزیک نیز انجام داده شد و گفتیم که نمی‌توان آن را توسعه داد ولی یکباره هیئت امنا تابلویی برای آن نصب کردند حالا درباره اینکه امامزاده اصلا سندیت دارد یا خیر؟ باید پاسخش را سازمان متولی بدهد. حداقل این است که از قبل از انقلاب این اتاقک وجود داشته است. ما هر کجا که کار کارشناسی باشد، موضوع را روشن تشریح می‌کنیم ولی اگر موضوع سیاسی باشد نمی‌توان وارد شد. موضوع مومیایی کشف شده در شهر ری نیز روشن است. ما از این گرفتاری‌ها در شاهچراغ هم داریم. همیشه گله ما از سازمان‌های دیگر این است که چرا از میراث فرهنگی استعلام نمی‌گیرند. موضوع توسعه شاهچراغ را به این جا رساندیم که طرح باید مصوبه داشته باشد.  ما تا حدی این موضوع را پیگیری کردیم که برخی از طرح‌ها به اجرا نرسد.

استعفای رئیس تخت جمشید و بودجه میلیاردی آن

فرهاد عزیزی درباره موضوع استعفای مدیر پایگاه تخت جمشید گفت: آقای رضایی از پایگاه تخت جمشید بعد از اینکه ۱۷ سال همکار بود استعفا داد. برای این مدیریت پایگاه با چند نفر در حال مذاکره هستیم. برای تخت جمشید امسال ۱۸ میلیارد تومان بودجه مصوب شده است اما مصوبه تا تخصیص بودجه فاصله دارد. از آن ۱۸ میلیارد، ۱۰ میلیارد را دادند که باید تا پایان شهریور هزینه شود.  

پس از این نشست خبری، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه ها در سالن اجتماعات موزه ملی ایران نیز برگزار شد و در آن محمدرضا کارگر  مدیر کل امور موزه های کشور  هم گفت: امیدواریم در ۴ سال آینده افتتاح هزارمین موزه کشور را جشن بگیریم.

کارگر افزود: در حوزه تعداد موزه های خصوصی در کشور ۱۲۰ درصد رشد داشته ایم. تقاضا از سوی بخش خصوصی مجموعه داران و غیره بسیار زیاد است. آنها می خواهند که موزه ایجاد کنند. ما باور داریم هر آنچه که به موزه برسد، به جاودانگی خواهد رسید و موزه پاسخی به جاودانگی است.

جای خالی صنایع دستی ایران در بزرگترین نمایشگاه اروپا

سایت «تاریخ ما» این بار گزارشی از نمایشگاه Foire de Paris که بزرگترین نمایشگاه اروپاست منتشر کرد و نوشت که در این نمایشگاه علاوه بر محصولاتی مانند خوراک و تجهیزات خانه داری، صنایع دستی و سوغات نیز معرفی می شود؛   اما جای معرفی خالی است.

نمایشگاه Foire de Paris که در نوع خود یکی از بزرگ ترین نمایشگاه ها از نوع خود در اروپا محسوب می شود ۲۷ اپریل تا ۸ می در مرکز نمایشگاههای پاریس در کشور فرانسه  برپا شد این رویداد جزو قدیمی ترین نمایشگاههای جهان است که تا کنون ۱۱۴ دوره از برگزاری آن می گذرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.