تحریف نام خلیج فارس با اسناد سازمان ملل مغایر است

به گزارش «تاریخ‌ما»، سیدحمیدرضا طیبی ـ رییس جهاددانشگاهی ـ که صبح امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در دوازدهمین همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس در بوشهر سخن می‌گفت، خلیج فارس را دارای موقعیت‌های راهبردی، منابع انرژی، جایگاه تجاری وشاهراه بازرگانی، حجم و ابعاد صنایع مستقر در خود دانست و گفت: آثار و عملکردهای نظامی، امنیتی و منابع طبیعی و معدنی سرشار از گذشته‌های دور تا کنون مورد توجه دولت‌ها و ملت‌های مختلف است، به همین دلیل این خلیج اهمیت جهانی دارد.

او با تاکید بر اهمیت ویژه خلیج فارس برای کشور، تاکید کرد: این خلیج برای کشور مانند یک داشته تاریخی، هویتی و حیاتی است. بخشی از نفت و گاز ایران از بستر خلیج فارس استخراج و از همان نقطه نیز صادر می‌شود. بسیاری از صنایع بزرگ و استراتژیک ایران در این خلیج مستقر هستند، بنابراین خلیج فارس در ابعاد گوناگون به عنوان مزیت و اولویت مطرح بوده و در تعیین رویکردهای ملی و سیاست خارجی کشور و اتخاذ سیاست‌های مربوط به آن نقش بی‌بدیل و مهمی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ بهتر است در مجامع علمی در کنار تجزیه و تحلیل مزیت‌های اصلی و مهم خلیج فارس، برای پاسداشت آن نیز گامی برداشته شود، چون در تمام اسناد، متون تاریخی و جغرافیایی و منابع کارتوگرافیک نام تاریخی خلیج فارس به زبان‌های مختلف آمده است.

طیبی تاکید کرد: فهرست کردن مستندات نیاز به زمانی مناسب دارد. تغییر و تحریف این نام تاریخی اقدامی غیر علمی و ضد تاریخی و مغایر با اسناد سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی است.

رییس جهاد دانشگاهی، این نهاد را به عنوان یک نهاد فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از نخستین مجموعه‌های پیشرو دانست و افزود: بنابراین مرکز گردشگری جهاددانشگاهی با هدف پاسداشت نام خلیج فارس و گسترش تحقیقات مربوط به مطالعات خلیج فارس و اهمیت راهبردی که حوزه جغرافیایی خلیج فارس برای کشور داشت، دبیرخانه همایش را در سال ۸۴ راه‌اندازی کرد تا به شیوه مستند به مقابله علمی با تحریف نام تاریخی خلیج فارس بپردازد و مزیت‌های بی‌شمار اقتصادی، فرهنگی، تجاری، گردشگری و راهبردی خلیج فارس را معرفی کند.

او خلیج فارس را جزوی از ابزار و فرهنگ و هویت ملی ایران دانست و اظهار کرد: افزایش اقتدار و قدرت ایران در دو شکل سخت افزار و نرم‌افزار رخ می‌دهد، در شکل سخت افزاری با ایجاد بنیان دفاعی و در شکل نرم‌افزاری با توسعه فنی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی به صورت هماهنگ می‌توان در این زمینه عمل کرد.

طیبی این توسعه را باعت ایجاد همبستگی ملی و رابطه مستحکم دولت و ملت و توسعه اخلاق و عدالت دانست و ادامه داد: این توسعه‌ها رخ نمی‌دهند مگر در شرایطی که نخبگان سیاسی، فرهنگی و نظامی زیر چتر ولایت فقیه یک برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند.

هر سال محورهای بیشتری به همایش خلیج فارس اضافه می‌شود

رحیم یعقوب زاده ـ رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران ـ نیز در این همایش به روند ثبتِ نام خلیج فارس در تقویم و سپس جعل نام این خلیج توسط کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: از دهه ۱۹۶۰ میلادی به شکل ویژه برخی کشورها به تحریفِ ویژه نام خلیج فارس اقدام کردند و از دهه ۶۱ به بعد نیز توسط برخی کشورهای عربی این کار شدت گرفت.

او با بیان این‌که در ۱۱ دوره گذشته، هر سال این همایش در مناطق مختلف جنوبی کشور برگزار شده است، افزود: امسال به عنوان پایلوت این فرصت را ایجاد کردیم تا شرایط لازم فراهم شود و با کیفیت بیشتر این همایش را برگزار کنیم.

برگزارکننده همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس ادامه داد: هر سال به این همایش چند محور ویژه اضافه می‌شود که جا دارد هر کدام به صورت مفصل مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

دبیرخانه دایمی همایش خلیج فارس را به بوشهر بدهید

علی احمدی‌زاده ـ رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر ـ نیز در سخنانی در آیین افتتاح این همایش با اشاره به این‌که بیشترین کرانه مرزی خلیج فارس در استان بوشهر قرار دارد، بیان کرد: در این استان قدیمی‌ترین بندر تاریخی یعنی سیراف قرار دارد، بندری که قدمت ان به شش هزار سال پیش می‌رسد، همچنین اسنادی متعلق به نام خلیج فارس داریم که متعلق به سه هزار سال پیش است.

او با بیان این‌که متاسفانه تا کنون برخی کشورهای همسایه به نام خلیج فارس دستبرد می‌زنند، افزود: این در حالی است که همه کشورها با نام همیشگی آن آشنا هستند.

در حالی که تا امروز ۱۲ دوره همایش خلیج فارس توسط مرکز گردشگری علمی فرهنگی جهاددانشگاهی  برگزار شده، اما احمدی‌زاده در جریان سخنرانی خود چندین بار درخواست کرد به واسطه اهمیت بوشهر دبیرخانه دایمی این همایش برای همیشه به بوشهر سپرده شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.