لزوم توجه به تربیت شنوایی قبل از ارائه و تجویز سمعک

به گزارش سایت «تاریخ ما»، دکتر حمید جلیلوند در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، اظهارداشت: این کنگره از ۵ تا ۷ تیرماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و تاکنون ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

وی افزود: محورهای کنگره شامل پردازش شنوایی، گفتار و درمان، سمعک، اختلالات تعادلی، آزمون‌های الکتروفیزیولوژیک و تحقیقات حیوانی در زمینه سیستم شنوایی، کاشت حلزون،  توانبخشی شنوایی، پردازش های مرکزی شنوایی است.

دبیر علمی هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به اینکه امسال با کمک  ۱۲ دانشگاه کشور  مقالات داوری می‌شود، گفت: این کنگره در ۳ روز و در ۲ سالن در قالب ارائه سخنرانی و پوستر برگزار می‌شود و در این کنگره مهمان‌هایی از امریکا، افریقای جنوبی و کانادا حضور خواهند داشت که در زمینه سمعک و مداخلات درمانی زودهنگام برای نوزادان در این کنگره بحث خواهند کرد.

جلیلوند ادامه داد: از آنجایی که هدف انجمن سر و سامان دادن به بخش سمعک و نحوه تجویز و تنظیم سمعک در همه کلینیک‌های شنوایی کشور و انجام آن طبق آخرین استانداردهای روز است از این جهت از دکتر گوستاومولر از امریکا دعوت کردیم که ایشان که متخصص در اندازه گیری گوش واقعی و تبحر و صاحب نظر بوده همچنین صاحب سبک و کتاب هستند، سخنرانی می‌کند.

وی با بیان اینکه دو روز قبل از کنگره کارگاه آموزشی خواهیم داشت، افزود: در کنگره برای دکتر گوستاومولر سخنرانی و پنل در نظر گرفته شده است چراکه این اندازه گیری گوش واقعی در کشور ما انجام نمی‌شود و این جز لازمه تجویز سمعک به ویژه در نوزادان و کودکان است لذا گام‌هایی برداشتیم تا اساتیدی از دانشگاه ها و نمایندگان شعب استانی انجمن‌ها در این کارگاه آموزشی شرکت کنند.

دبیر علمی هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به اینکه این اساتید حدود ۷۰ نفر هستند که قرار است آموزش ببینند و بعد از این دوره در طول یک‌سال به همه ادیولوژیست‌های سراسر کشور و استان‌ها و دانشگاه ها آموزش دهند و بدین وسیله اندازه گیری گوش واقعی را در کلینیک های کشور پیاده سازی و اجرا کنیم.

جلیلوند با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای پیشرفته از اواخر دهه هشتاد این کار انجام می‌شود، اظهارداشت: همچنین خانم استونبرک و پیت من از کانادا و افریقای جنوبی در خصوص مداخلات زودهنگام در کودکان و بخش تربیت شنوایی در این کنگره سخنرانی خواهند داشت. 

وی تصریح کرد: در تجویز سمعک فقط این نیست که یک سمعک به فرد یا کودک ارائه شود بلکه نیازمند یک دوره های آموزش بسیار فشرده، تخصص و کنترل شده تحت عنوان تربیت شنوایی است و قبل از اینکه سمعک تجویز کنیم باید بدانیم که چطور باید بیمار را تشخیص دهیم و باید دوره های تربیت شنوایی را برایشان انجام دهیم.

دبیر علمی هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: این موضوع نیازمند دوره‌هایی است که باید گام به گام جلو برود و کمک کنیم کودکان صداها را بشنود و بتوانند از سمعکی که استفاده کنند که گفتار و زبان استخراج کند و مغز یاد بگیرد چطور بشنود و چه طور استخراج کند.

جلیلوند افزود: این مسئله یکی از کارهای اساسی است که باید در کشور ما برای کودکانی که می‌خواهیم سمعک تجویز کنیم انجام شود و این موضوع نیازمند انجام یک‌سری دوره های پی‌درپی است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.