تلاش برای درج روز حافظان میراث‌ در تقویم/کشف ۶۰ هزار شی در سال۹۶

به‌گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمدحسن طالیبان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: «امیدوارم سال ۹۷ سال بهتری برای میراث‌فرهنگی باشد و با همراهی بیشتر همه بخش‌ها و بدنه جامعه در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی روبه‌رو باشیم.»

او با بیان اینکه حفاظت یک امر یکپارچه است و رده‌های مختلفی دارد افزود: «حفظات فیزیکی در دستان شماست، به لحاظ سازمانی کار شما بسیار بااهمیت است و از دیرباز نگهبانی و پاسداری از میراث‌فرهنگی امری مهم تلقی می‌شد.»

معاون میراث‌فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «در همه دوره‌های کارهای خوبی صورت گرفته بود اما دوره سردار رحمت‌اللهی دوره‌ای طلایی بود زیرا شاهد نظم‌بخشی و ارتباط بیشتر این بخش با معاونت میراث‌فرهنگی بودیم.» 

او بیان کرد: «پیرو تأکیدات رئیس سازمان میراث‌فرهنگی بخش نرم‌افزاری میراث فرهنگی و یگان حفاظت باید پررنگ‌تر شود و با وجود کمبود اعتبارات این مسئله را در اولویت قرار داده‌ایم. در حوزه نرم‌افزاری معرفی، آگاهی‌بخشی و ترویج در کنار بلیت‌فروشی الکترونیک، حفاظت الکترونیک و… در قالب یک بسته یکپارچه باید شکل گیرد.»

طالبیان با بیان اینکه موضوع آموزش در ابعاد مختلف این حوزه نیز جزو این بسته نرم‌افزاری‌ است تأکید کرد: «بخش تخصصی این آموزش ازسوی معاونت میراث‌فرهنگی و بخش حفاظتی و امنیتی ازسوی یگان آموزش داده ‌می‌شود.»

او با اشاره به موضوع پایش آثار تاریخی گفت: «فرمی تهیه شده و به استان‌ها ارائه شده که بخشی از پایش از آثار تاریخی ازسوی یگان حفاظت صورت گیرد، این کار کنترل ما بر روی حریم و آثار را راحت‌تر می‌کند. اگر پایگاه‌ها، بناها، موزه‌ها و… با تجهیزات ماهواره‌ای و نرم‌افزاری مختلفی تجهیز شوند یگان حفاظت نیز می‌تواند پوشش و پایش گسترده‌ای داشته باشد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «به نسبت گذشته دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه یگان میراث‌فرهنگی حاصل شده است و نمایشگاه دایر شده در ساختمان روابط‌عمومی، تنها بخش کوچکی از این دستاوردهاست.»

او با اشاره به اهمیت حفاظت در انتقال اشیا به داخل و خارج از کشور در فعالیت‌های نمایشگاهی و انتقال اشیا در حفاری‌های باستان‌شناسی گفت: «این اشیا نیازمند حفاظت و مراقبت هستند و کار شما بسیار بااهمیت است. در واقع شما حافظان میراث‌فرهنگی کشور هستید.»

طالبیان خاطرنشان کرد: «پیشنهاد شد که یکی از روزهای هفته میراث‌فرهنگی به‌عنوان روز حافظان میراث‌فرهنگی در تقویم درج شود. گزارش آن تهیه شده و به زودی در شورای فرهنگی عمومی مطرح خواهد شد.»

او افزود: «اهمیت حفاظت باید به جامعه انتقال پیدا کند و این بخشی از بسته نرم‌افزاری‌ است که در حال تهیه است. موضوع حفاظت در اولویت معاونت میراث‌فرهنگی قرار دارد.»

یکی از اولویت‌های مهم سازمان حفظ و نگهداری است

امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفظات میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: «میراث فرهنگی یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور و معرف هویت و پیشینه تاریخی ملت و کشور است. سازمان میراث‌فرهنگی وظایف متعدد، متنوع و متکثری را در سه‌ حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عهده‌دار است. اما شاید بتوان گفت یکی از اولویت‌های مهم سازمان حفظ و نگهداری است.»

او افزود: «با یک رابطه علیت منطقی حتی توسعه گردشگری در بسیاری از مسائل وابسته به حفاظت ونگهداری است. وقتی همکارانم در بخش‌های مختلف حفاظت به‌جز حفاظت فنی که مربوط به معاونت میراث‌فرهنگی است وظایف خود را به‌درستی انجام دهند اهداف سازمان در بخش حفاظت و نگهداری محقق خواهد شد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه مأموریت‌های یگان میراث‌فرهنگی چند وجهی‌ است گفت: «بخش اعظم مأموریت‌های یگان بعد حفاظتی است. مأموریت‌های یگان حفاظت همچنین جنبه امنیتی دارد زیرا قانون‌گذار جرایم علیه میراث‌فرهنگی را در زمره جرایم علیه امنیت قرار داده و شروع عمل جرم محسوب می‌شود.»

او افزود: «یکی دیگر از ابعاد مأموریت‌های یگان بعد انتظامی است، مثلا ما مجموعه‌هایی داریم که در ایام خاص بالغ به ۲۰هزار نفر بازدیدکننده دارند که نیازمند اقدامات انتظامی است.»

رحمت‌اللهی با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد مأموریت‌های یگان جنبه امنیتی دارد افزود: «توسعه گردشگری از اهداف مهم دولت است. معتقدم بزه‌دیدگی‌های عمومی ناشی از جرائم خرد نیز می‌تواند این هدف را خدشه‌دار کند، در نتیجه باید یگان نقش برجسته‌ای را در این حوزه ایفا کند.»

او افزود: «یک سازمان پویا اگر می‌خواهد به تعالی برسد چشم‌اندازی را برای خود تعریف می‌کند و بر مبنای آن چشم‌انداز اهداف را تعیین و برنامه‌ها را تبیین می‌کند. چشم‌انداز ما در یگان حفاظت در امتداد چشم‌انداز سازمان است و مهم‌ترین هدف راهبردی ما سازمان‌دهی یگان آموزش‌دیده به‌منظور حفاظت اطمینان‌بخش از میراث‌فرهنگی است.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «برنامه‌های کلان و کاربردی یگان به‌صورت موازی و مستمر در حال پیگیری است. باید رویکرد کنشی و واکنشی به موزات هم در یگان پیگیری شود.»

او با بیان اینکه امنیت نرم‌افزاری در سازمان میراث‌فرهنگی باید بر امنیت سخت‌افزاری مقدم شمرده شود گفت: «ما به‌عنوان رویکرد کنشی یگان ایده مشارکت‌های اجتماعی از شروع خدمت در سازمان مطرح کردیم و با همکاری مدیران سازمان در ساختار مجازی یگان اداره مشارکت‌های اجتماعی را تأسیس کردیم و با همه بخش‌ها و اقشار جامعه که می‌توانند به یگان حفاظت کمک کنند ارتباط برقرار کردیم. هدف این است که مشارکت مردم و بخش‌های اجتماعی را به حداکثر برسانیم زیرا این موجب افزایش سرمایه اجتماعی سازمان خواهد شد.»

ابلاغ ۴۲۵۰ مورد اخطاریه قانونی و اجرای ۱۱۵۴ مورد حکم قضایی در حوزه میراث‌فرهنگی

او بیان کرد: «رویکرد واکنشی یگان به‌عنوان یک موضع قانونی و امری اجتناب‌ناپذیر در مقابل متجاوزان به میراث‌فرهنگی نیز دنبال می‌شود. در سال ۹۶، ۴۲۵۰ مورد اخطاریه قانونی ابلاغ و ۱۱۵۴ مورد حکم قضایی اجرا شد.»

رحمت‌اللهی اعلام کرد: «همچنین در سال ۹۶ بیش از ۶۰هزار قلم شیء کشف شد که از این میزان، ۲۵هزار قلم طبق نظر کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی اصل بود. پرونده مجرمان آن بخش از اشیا نیز که بدل بود به‌عنوان جرم مستقلی تحت عنوان کلاه‌برداری بررسی شد.»

او افزود: «سال گذشته نامه‌ای به معاون دادستان کل و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارسال شد و از ۲۰۰ سایتی که مورد بررسی قرار گرفت ۱۱۶ سایت که به فروش اشیا و ابزار حفاری فعالیت می‌کردند فیلتر شد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه باید در برابر متجاوزان میراث‌فرهنگی اقدامات قانونی انجام شود تصریح کرد: «رویکرد علمی، اجتماعی و فرهنگی یگان بر رویکرد حفاظتی به معنای مراقبت از آثار تاریخی قالب است، و با درک مناسب از حساسیست‌های اجتماعی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که یگان به‌عنوان واحدی منسجم مأموریت‌های خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.»

او افزود: «بنده در دوره سه مدیریت مختلف در سازمان میراث‌فرهنگی در این جایگاه خدمت ‌کردم، به‌جرأت می‌توان گفت که دکتر مونسان به جد پیگیر مسائل مربوط به یگان است و وضعیت معیشتی کارمندان یگان همواره از دغدغه‌های اوست.»  

رحمت‌اللهی بیان کرد: «با همراهی مدیران و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فضای همدلی و مشارکت حاکم است و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از این فضا اهدف یگان را در حد عالی محقق کنیم.»

او با بیان اینکه با توجه به ماهیت و ذات حفاظت از آثار تاریخی کشور یگان حفاظت در سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شده است گفت: «در صورتی می‌توانیم با انسجام، وحدت رویه و تفکر واحد اهداف سازمان را پیش ببریم که ابتکار عمل در اختیار یگان باشد. متأسفانه در بعضی از استان‌ها وظایف و مأموریت‌های یگان به‌خوبی تمیز داده نشده و اعمال سلایق متعدد این انسجام را دچار خدشه کرده است.»

او از رئیس سازمان میراث‌فرهنگی درخواست کرد که سامان‌دهی این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بیشتر از گذشته بتواند اهداف سازمان را محقق کند.

در پایان این مراسم از تعدادی از نیروهای یگان حفاظت، مسئولان موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها و سایر حافظان میراث‌فرهنگی با اهدای لوح تقدیر به‌عمل آمد.

همچنین در این مراسم منشور اخلاقی و عملی مدیران و کارکنان یگان حفاظت قرائت شد که شامل موارد زیر بود:

۱.       صحت عمل و تقویت باورهای دینی وارزش‌های اسلامی

۲.       اخلاق‌مداری مبتنی بر آموزه‌های دینی (وجدان کاری، صداقت، امانتداری)

۳.       تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی

۴.       قانون‌گرایی و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای در انجام وظایف

۵.       تحکیم مبانی انضباطی و الگوهای شایسته رفتاری

۶.       حرفه‌ای گرایی و ارتقای مهارت‌های شغلی

۷.       حمیت سازمانی و ملی در امر حفظات از مواریث فرهنگی

۸.       تقدم امنیت نرم‌افزاری بر امنیت سخت‌افزاری در امر حفاظت

این مراسم باحضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، حسین تاجیک معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، قدرت ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی، علی‌ حاجی‌شیزری مدیرکل توسعه منابع انسانی و رفاه، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران، جمعی از مسئولان و کارمندان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برگزار شد.

همچنین در حاشیه این مراسم تعدادی از اشیایی که ازسوی یگان حفاظت کشف‌ شد در ساختمان مرکز روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی به‌نمایش درآمد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.