شهر گردش پذیر باید انسان محور باشد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمد سالاری در همایش میراث فرهنگی ، گردشگری و توسعه پایدار به همت کمیته میراث فرهنگی شورا، افزود: موضوع میراث فرهنگی و گردشگری و نقش و تاثیر آن در افزایش میزان درامد های پایدار شهری که از چالش های درامدی کلان شهر ها است دارای اهمیت فراوان است.

وی گفت: اگر بیاییم بر اساس اصول اساسی اداره شهر، اسناد فرا دست به خصوص طرح جامع و برنامه های ۵ ساله که تدوین می کنیم در راستای اجرای دقیق آن مسئولیت نظارتی خود را انجام دهیم قطعا این رویکرد بیشتر منجر به صیانت از اماکن میراثی مان می شود.

سالاری ادامه داد: در سال ۸۶ طرح جامع ابلاغ شد و این طرح دارای  ۱۷ راهبرد است که یکی از آنها  التزام بخشی به کالبد شهری تهران است. ساماندهی سیما و منظر شهری نیز به عنوان  یکی از مولفه های بسایر تاثیر گذار در گردش پذیر کردن شهر ها در طرح جامع مطرح می شود. این در حالی است که  همین امر در پایتخت کشور به خوبی اجرا  نشده است. هم در حوزه مبانی شهری و هم در اصول و  این موضوع ها همیشه در اولویت اخر شهردارای ها مناطق بوده است.

وی با بیان اینکه  توسعه فضاهای تفرجگاهی، ایجاد بازارهای تجارت جهانی و مسائلی از این قبیل موضوعاتی است که در طرح جامع اشاره شده است گفت: بحث احیا بافت فرسوده و میراثی که به نوعی این دو عجین شده اند این ها در اصل موضوعاتی است که در اسناد فرادست اشاره شده نهاد اجرایی(شهرداری تهران)  باید اجرا و شورا نظارت کند و مدیریت شهری کارنامه اش باید با این راهبرد ها سنجیده شود.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا، گفت: با این حال باید پرسید آیا شهردار قبلی ما و شهرداران مناطق ما طرح جامع را خوانده اند؟

وی گفت: در کنار طرح جامع و اسناد فرا دست طرح های موضعی و موضوعی نیز بسیار با اهمیت است که به ویژه اگر این طرح ها در خصوص حریم که ۱۰ برابر که اگر جاری و ساری شود شهر زیست پذیر خواهد شد. شهر زیست پذیر شهر گردش پذیر هم است.

سالاری اظهار داشت: تا زمانی که نتوانیم شهر را انسان محور کنیم و تا زمانی که ماشین تمام معابر را در بر گرفته چگونه می توانیم بگوییم این شهر گردش پذیر است! در این اصول اساسی بایستی مسایل را پیگیری کنیم. اگر این دیدگاه حل نشود موضوعات اینچنینی حل نمی شود. برای اینکه این رویکرد اجرا شود ابتدا بایستی در جامعه یک دغدغه ایجاد شود.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت : من همواره مجموعه تهران را با هم می بنیم چرا که مجموعه اتفاقات شهر های اقماری تاثیر گذار در تهران است و این مسائل بر عدم گردش پذیر بودن تهران اثر می گذارد. در شهرهای اقماری هیچ مخالفی برای اینکه این شهر ها مانند تهران بشوند وجود ندارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا خاطر نشان ساخت: تا زمانی که مطالبات مردم تغییر نکند و تا زمانی که معیار موفقیت شهردار ساخت مال ها و مگا مال ها باشد (که البته اگر این ها در غالب ضوابط باشد ایراد ندارد) و تا زمانی که شهردار  شهر را به کارگاه ساخت و ساز و تا زمانی که تغییر پاردایم از حوزه سخت افزاری به نرم افزاری تغییر نیابد موفق نخواهیم شد.

سالاری تاکید کرد: امروز عده   زیادی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، زمان زیادی از مردم در ترافیک تلف می شود، ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده تمام عیار و ۱۴ هزار هکتار  بافت ناپایدار وجود دارد، مردم ما نمی خواهند قوانین مهندسی را اجرا کنند و سیستم های اطفای حریق را از کار می اندازیم در چنین شرایطی موفق نمی شویم.

وی در ادامه اظهار داشت : شورا اینجا وظیفه دارد که با کارشناسان و دیده بان ها ی شهری باید این  موضوعات را به دغدغ ههای اصلی تبدیل کنیم اگر مطالبات مردم دیگر شهر فروشی نباشد می توانیم امید داشته باشیم.

سالاری افزود: اگر ساختار ارتباط مردم با مسئولان از پایین به بالا نه به صورت تحکمی از بالا به پایین باشد  می توانیم مجموعه مردم را با خود همراه کنیم. رسانه ها به  عنوان رکن چهارم دموکراسی به پارلمان شهری کمک کنند.

وی یادآور شد : اگر این رویکرد نهادینه شد می توان امیدوار بود،  امروز اگر بحث قطع درختان مهم جلوه می کند، اگر یک درخت بریده می شود و همه شهر متوجه می شوند یعنی این موضوع تبدیل به یک دغدغه شده، اگر انتصاب قوم و قبیله ای که شاید توجیه داشته باشد به شدت مورد رصد افکار عمومی است این می تواند فرمان دهد به مدیران که در انتصاب های خود مراقب باشند یعنی یک دغدغه شده پس باید در مسیر تغییر رویکرد ها حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا گفت : ما یکسال از زمان طلایی شورا را از دست دادیم  و امروز مهمترین اولویت شورا در  برنامه ریزی و سیاست گذاری در تغییر این رویکرد ها باید باشد.

در ادامه، ولی اله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گفت: گردشگری و میراث فرهنگی یکی از عناصر مهم در مدیریت  اجتماعی شهردار تهرات با بیان اینکه هر ۱۰ گردشگر یک اشتغال و اشتغال‌زایی را رقم می‌زنند، عنوان کرد: سازمان میراث تاریخی باستانی جهان، ایران را به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور دارای سرمایه‌های باستانی و جاذبه‌های گردشگری معرفی کرده است اما سازمان گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۶ کشور، رتبه ایران را ۹۳ اعلام کرده است؛ چراکه در جهت بهره‌برداری و تردد گردشگر دچار مشکل بوده اما در زمینه جاذبه‌های گردشگری غنی هستیم.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده این است که ما در زمینه جذب گردشگر از وضعیت مناسبی برخوردار نیستیم، افزود: بخشی از این موضوع به رویکرد انقلابی و ارزش‌های ما که با جهان همخوانی ندارد، ارتباط دارد. بخش دیگر نیز به شناخت سرمایه‌گذاران و نبودن زیرساخت و نحوه تبلیغات ضعیف بازمی‌گردد و این در حالی است که در زمینه جذب گردشگر عزم ملی نداریم.

وی با بیان اینکه ۲۳۰۰ اثر در تهران به ثبت تاریخی رسیده است، گفت: تاکنون ۳۸۱ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی شده است. در این میان منطقه ۱۲ دارای رتبه اول بوده؛ چراکه از بین این آثار ۱۶۳ اثر را در خود جای‌داده است و پس‌ از منطقه ۱۲، منطقه یک با ۷۸ اثر و منطقه ۲۰ با ۳۶ اثر رکورددار هستند.

شجاع پوریان با تأکید بر اینکه تهران دارای بخش وسیعی از میراث فرهنگی و تاریخی است، اظهار کرد: موزه‌ها، امامزاده ها، مساجد باستانی و برج میلاد که امروزه به مهم‌ترین مقصد گردشگری تهران و ایران تبدیل‌شده است، ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد.

وی افزود: برج میلاد در نوروز امسال بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده داشت، اما با این‌حال احساس می شود، در مدیریت شهری بخشی که بتواند گردشگری تهران را هدایت کند، وجود ندارد. از این‌رو کمیته‌ای را در این راستا تشکیل دادیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه براساس ماده ۱۰۹ برنامه توسعه شهرداری تهران و ماده ۵۱ برنامه توسعه کشور باید ساختار قانونی برای مدیریت حوزه میراث فرهنگی ایجاد شود، عنوان کرد: از این‌رو این مسئله را پیگیری کرده و کارهای لازم صورت گرفته و امیدواریم به زودی از کانال شورای شهر تهران به یک ساختار قانونی مناسب دست‌ یابیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.