نخستین سمینار ملی ایران‌شناسی در رفسنجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان عصر یکشنبه در این همایش اظهار داشت: اولین دانشکده ایران‌شناسی را دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان راه‌اندازی کرده که فکر بلند و همت بالای مرحوم دکتر تجدد پشت آن بوده که با علاقه وافری که به ایران و آثار کشور داشت در سال‌های پایانی عمر خود این دانشکده را ایجاد کرد.

محمدعلی دهقان با تأکید بر لزوم ایرانشناسی، افزود: تمام اساتید بر این موضوع تأکید دارند و ایران‌شناسی در مباحث مختلف باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران ما یک سرزمین پهناور است که همیشه در طول تاریخ منشأ تحولات بزرگ در دنیا بوده است، تصریح کرد: پیشینه ایران و استعدادهای فعلی خودمان و استعدادهایی که خداوند در دامان طبیعت گذاشته و همچنین استعدادهایی که در نیروهای انسانی داریم را باید خوب بشناسیم.

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در ادامه اظهار کرد: البته در این خصوص ضعفهایی داریم، ما هنوز آماری از ایرانیانی که در خارج از کشور و در جاهای مهم و بزرگ علمی دنیا در حال فعالیت هستند نداریم و گاهی چند نفر توسط سایت‌ها و جاهای مختلف معرفی می‌شوند از مردم رفسنجان هم کسانی هستند که در جاهای مختلف دنیا تأثیرگذار هستند اما ما آشنایی با آنها نداریم.

دهقان در این زمینه اضافه کرد: سال ۸۰ چند نفر از رفسنجانی‌های خارج از کشور را شناسایی کردیم و یک اتحادیه کوچک تشکیل دادیم که نزدیک به ۲۰ مدرسه را در رفسنجان با تجهیزات کامل رایانه‌ای و اینترنت تجهیز کردند که این بخش کوچکی از استفاده مادی از این افراد بود که استفاده‌های معنوی زیادی از جمله تخصص و تجربه‌شان می‌توان داشت.

خدمت مرحوم تجدد با ساخت بنای دانشکده ایرانشناسی ماندگار شد

رئیس سابق دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان نیز در این همایش اظهار داشت: اردیبهشت سال ۹۱ موضوع ساخت دانشکده ایرانشناسی در رفسنجان مطرح شد و آنچه جذابیت داشت عشق مرحوم تجدد به ایران و ایرانی بود که این پیرمرد با دستان لرزان اینگونه از ایران حرف می‌زند و آثار زیادی از سراسر دنیا که از ایران وجود داشت جمع‌آوری کرده بود.

رضا رنجبرکریمی افزود: تجدد در کسوت یک پژوهشگر در کنار طبابت در اقصی‌نقاط استان و کشور، با راه‌اندازی دانشکده ایران‌شناسی در این دانشگاه بنیان‌گذار بنای بزرگی شد که ثمرات بزرگ آن را خواهیم دید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان ادامه داد: مرحوم تجدد ۸۰۰ مترمربع زمین برای احداث موزه ایران‌شناسی در رفسنجان اختصاص داده بود که آثاری که جمع‌آوری کرده بود در این موزه قرار دهد که در بازدیدی که از دانشگاه ولی عصر(عج) داشتند و جلسه ای که با ایشان داشتیم احداث دانشکده ایرانشناسی در جوار آن موزه را مطرح کردیم که این پیشنهاد را پذیرفت.

رئیس سابق دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان تصریح کرد: آبان ۹۱ کلنگ ساختمان دانشکده ایران‌شناسی زده شد و ابتدای سال ۹۲ قرارداد دو ساله با پیمانکار منعقد شد و با تغییر رئیس دانشگاه در سال ۹۳ نگرانی در مرحوم ایجاد شد و من قول دادم این پروژه ادامه خواهد داشت و نتیجه دهد که سال گذشته دانشکده ایران‌شناسی افتتاح شد و آن مرحوم عمرش کفاف نداد که حاصل این دغدغه و تلاش خود برای احداث این دانشکده را ببیند.

رنجبرکریمی تصریح کرد: مرحوم تجدد در زمینه لباس، فرهنگ، آداب و رسوم و آثار و میراث فرهنگی کشور پژوهش‌هایی انجام داده بود و سخن او در زمان کلنگ‌زنی دانشکده این بود که یک ایرانی باید فرهنگ و تمدن خود را به خوبی بشناسد و اگر نشناسد سر او کلاه می‌رود و جوانان نباید از این امر غافل باشند. ایشان تأسف می‌خورد که باید زوایای پنهان تمدنی خود را از زبان بیگانه بشنویم.

وی بیان کرد: امروز که انواع حملات و کینه توزی های دشمنان به کشور را شاهد هستیم جوانان باید با فرهنگ کشورمان آشنا باشند و این ادعاها را خنثی کنند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.