اصلی ترین معضل طرح تحول سلامت/انتقادات کارشناسی باشد

به گزارش سایت «تاریخ ما»، سید حسن هاشمی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، اظهارداشت: امسال بیشترین رویکرد وزارت بهداشت، اجتماعی شدن سلامت است که مردم به سلامت خود، توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم فرهنگ نادرست سلامت مردم را تغییر دهیم، در زمینه بهداشت و پیشگیری موفق خواهیم بود، گفت: بیش از دو میلیون سفیر سلامت در کشور در خانواده ها و اقشار مختلف از جمله دانش آموزان و کانون های اجتماعی مانند سراهای محله وجود دارد که عمده تلاش آنها، پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است.

هاشمی ضمن تقدیر از سازمان صدا و سیما به دلیل کمک به وزارت بهداشت در برگزاری و پوشش برنامه های هفته سلامت در تهران و استانها، و نیز استانداران که در برگزاری برنامه ها و مجامع سلامت استانی کمک شایان توجهی به وزارت بهداشت کردند، ارتقای دانش و فرهنگ سلامت در کشور از نتایج این اقدامات دانست.

وی تصریح کرد: بخشی از ارتقای سلامت مردم مربوط به دوران تحصیل و بخش دیگر مربوط به رفتار والدین و فعالیت بدنی متناسب آنها، عدم استفاده بی حد و حصر از قند، روغن و نمک و عدم استفاده از سیگار و قلیان است چون فرزندان از رفتار والدین خود، یاد می گیرند. اگرچه مردم در پیشگیری از بیماری ها از ما جلوتر هستند، اما ما باید بیشتر در سنین قبل از مدرسه و دوران تحصیل فرزندان ایران سرمایه گذاری کنیم. علاوه بر این، تغییر در رفتار اجتماعی در نسل های مختلف، نیازمند استمرار و مداومت برنامه های سلامت محور با رویکرد اجتماعی شدن سلامت است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اخبار و گزارش های سازمان صدا و سیما در هفته سلامت، گفت: حجم گسترده ای از برنامه های صدا و سیما به برنامه های این هفته اختصاص داشت و همکاران ما در نماز جمعه و مجامع مختلف نیز حضور پیدا کردند.

کاهش مصرف قلیان فقط وظیفه دولت نیست

وی پیرامون نقش وزارت بهداشت در کاهش مصرف قلیان، گفت: نقش وزارت بهداشت در کاهش استفاده از قلیان در کشور، وسیع نیست و با قوه قهریه نمی توان به کاهش استفاده از آن امیدوار بود و برخورد سلبی و بستن قهوه خانه ها در مراحل آخر باید مورد توجه قرار گیرد.  اگر در زمینه کاهش مصرف قلیان در کشور برخورد سلبی کنیم، استفاده از قلیان اینترنتی و محافل زیرزمینی توسعه پیدا می کند. بنابراین، باید نوجوانان و جوانان توانمند و والدین حساسیت بیشتری داشته باشند و البته خود جوانان بخواهند که زندگی سالمی داشته باشند.

هاشمی افزود: در برخی موارد، برخورد و رفتار سلبی، نتیجه عکس خواهد داشت و نباید برای کاهش مصرف قلیان در کشور فقط از وزارت بهداشت انتظار داشت. چون ما می توانیم در صدور کارت بهداشت و پروانه قهوه خانه موثر باشیم. البته کاهش مصرف قلیان، فقط وظیفه دولت نیست. خیلی بد است که تصور کنیم که دولت مسئول تربیت فرزندان است.

وزیر بهداشت در این زمینه به نقش رسانه ها اشاره کرد و گفت: اگرچه تولیدات آموزشی و فرهنگی بخشی از رسانه ها تحت کنترل هستند، اما برخی دیگر مسموم بوده و در حال حاضر بر خلاف گذشته هر خانواده دو یا سه فرزند دارد که باید با رفاقت از آنها مراقبت کند. چون بالاترین سرمایه هر انسان، فرزندان وی هستند.

مردم بهترین قاضی هستند

هاشمی با بیان اینکه در خصوص موفقیت طرح تحول سلامت در رسیدن به اهداف خود، مردم، بهترین قاضی هستند، چون وضعیت امروز را با وضعیت ۴ سال گذشته مقایسه می کنند، بیان داشت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، تعداد زیادی از مردم تحت پوشش بیمه نبودند و یا برای تهیه اقلام و لوازم پزشکی باید به بیرون از بیمارستان ها مراجعه می کردند، در بسیاری از مناطق مرزی، بیمارستانی وجود نداشت و یا تجهیزات و نیروی انسانی کافی در آن موجود نبود. در ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی پزشک عمومی وجود نداشت و یا حتی در برخی از مناطق کشور ماما نداشتیم. البته خدمات طرح تحول سلامت نافی تلاش ها و زحمات سایر وزرای بهداشت در گذشته نیست.

وزیر بهداشت درباره وضعیت استان‌ ها در حوزه سلامت، گفت: کشور ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و اعتبارات برای حوزه سلامت، محدود است. با این وجود، در سفرهایی که به استان ها دارم در مقایسه با گذشته نه تنها تغییر، بلکه تحول ایجاد شده است. در کرج، تخت های بیمارستانی، نزدیک به سه برابر شد و در حال حاضر ۸ دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی در کرج وجود دارد. در حالی که تا قبل از طرح تحول سلامت، هیچ دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی دولتی در کرج وجود نداشت و مردم مجبور بودند که به مراکز خصوصی و یا تهران مراجعه کنند.  همچنین در هفته گذشته در کرج بیمارستان بزرگ ویژه بانوان به بهره برداری رسید. در اوایل دولت یازدهم، در این شهر، ۶ دهم تخت به ازای هر هزار نفر وجود داشت و در حال حاضر این شاخص به حدود ۱.۵ تخت به ازای هر هزار نفر رسیده است.

هاشمی به اقدامات انجام شده در استان های آذربایجان و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در آذربایجان غربی حداقل ۴ بیمارستان جدید تکمیل شده و یا افتتاح می شود و خانه های بهداشت این استان، نوسازی و بازسازی شده و تمام مراکز بهداشتی و درمانی این استان، دارای پزشک هستند و بیش از ۹۴ درصد از مردم تحت پوشش بیمه هستند.  در استان سیستان و بلوچستان نیز، بهتر از هر منطقه دیگری از کشور در حوزه بهداشت و درمان، کار شده و این استان محروم بود و کوتاهی شده بود، چراکه تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، فقط ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی این استان پزشک داشتند، اما امروز ۱۰۰ درصد این مراکز دارای پزشک هستند.  همچنین در حال حاضر بیش از ۵۷۰ پروژه بهداشتی و درمانی در استان سیستان و بلوچستان در دست ساخت است و جایی در این استان نیست که تبدیل به کارگاه بهداشت و درمان نشده باشد و در ۹ شهر سیستان و بلوچستان، بیمارستان ساخته و تجهیز شده و ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی جدید در شهرهای مختلف این استان از جمله در ایرانشهر و چابهار ساخته خواهند شد.

عدم پایداری منابع اصلی ترین معضل طرح تحول سلامت

وی، مهم ترین مشکل طرح تحول سلامت را عدم پایداری منابع دانست و افزود: چون بخشی از منابع ما از راه بیمه، بخش دیگر از راه خزانه و بخش دیگر از راه فروش نفت واصل می شود و منابع ما به طور اختصاصی از مالیات و یا حق بیمه تامین نمی شود. همچنین بخشی از بودجه طرح تحول سلامت از بودجه عمومی تامین می شود که اولویت ها ممکن است در مقاطع مختلف  زمانی، تغییر پیدا کند.

هاشمی در ادامه افزود: در طرح تحول سلامت با شرکای خودمان اتفاق نظر نداشتیم و به تدریج این همراهی ایجاد شد. البته بخشی از اشکالات طرح تحول سلامت مربوط به مدیریت آن در خارج از وزارت بهداشت بود چون تولیت سلامت به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت نبود. بخشی از مشکل ما در طرح تحول سلامت نیز مربوط به اجرا بود. چون قرار بود ۵ میلیون نفر از افرادی  که فاقد پوشش بیمه هستند به صورت رایگان بیمه شوند، اما تنها ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند.

منتقدان درباره طرح تحول سلامت باید بحث کارشناسانه کنند

وزیر بهداشت درخصوص انتقادات صورت گرفته پیرامون طرح تحول سلامت، گفت: اگر افرادی منتقد هستند که چرا در طرح تحول سلامت از حوزه درمان آغاز کردیم، باید بحث کارشناسی انجام شود. اگر منظور برخی منتقدان از درمان محور بودن طرح تحول سلامت، پوشش خدمات بهداشتی است که خوشبختانه اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه بی نظیر بوده، چون ۳۰ سال بود که شبکه بهداشت فقط در روستاها فعالیت داشت، اما در دولت یازدهم بیش از شش هزار واحد ارائه خدمات بهداشتی در کشور ساخته شد و در شرایطی قرار داشتیم که تامین برخی از ابتدایی ترین واکسن ها مانند واکسن فلج اطفال در کشور سخت بود، اما امروز ۱۱ واکسن در شبکه بهداشتی کشور با هدف پیشگیری وجود دارد. افرادی که غیر منصفانه انتقاد می کنند ۳۰ سال پیش باید از بروز بیماری ها پیشگیری می کردند و چنین اظهاراتی بیشتر حاشیه پردازی است، اما مهم است که مردم راضی هستند، نه از ما بلکه از اینکه به آنها فکر و توجه می شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت اگر از حوزه بهداشت اقدامات خود را آغاز می کردیم برخی افراد می گفتند که چرا از بهداشت آغاز کرده اید و از درمان شروع نکردید. نباید فراموش کنیم که قبل از طرح تحول سلامت، مردم در حوزه دارو و درمان مشکلات بسیار زیادی داشتند. در یک جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی، در خصوص شاخص های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گزارشی ارائه شد و بهترین شاخص های قابل افتخار، شاخص های بهداشتی و درمانی بودند و ارتقای این شاخص ها تنها با اجرای طرح تحول سلامت محقق نشده بلکه مرهون تلاش ۴۰ سال گذشته در جهت با سواد کردن مردم و بردن آب و برق به دورترین مناطق ایران و احداث زیرساخت هایی مانند راه بوده است، از جمله در توسعه بهداشت و درمان هم تلاش زیادی شده است.

وزیر بهداشت به برخی نتایج اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و اظهار کرد: در آبادان گزارش می دادند که از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۶ نفر فوت می کنند، در حالی که این شاخص در ابتدای انقلاب اسلامی، ۱۳۰ نفر بود و در کشور در حال حاضر ۹.۶ مرگ است و این آمار فوق العاده ای برای ایران در مقایسه با سایر نظام های بهداشتی پیشرفته به حساب می آید. اعتبارات حوزه بهداشت در دولت یازدهم قابل مقایسه با دوران های گذشته نیست و اعتبارات این حوزه در گذشته حداکثر ۶ یا ۷ درصد بود، در حالی که در دولت یازدهم، اعتبارات حوزه بهداشت، ۷۰ درصد اضافه شد و ۵۰ هزار نیروی جدید در قالب خرید خدمت، به کار گرفته شدند و بیش از ۱۰ و نیم میلیون نفر از حاشیه نشینان شهری که وضعیت بدتری نسبت به روستاها داشتند از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند. 

هاشمی در ادامه یادآور شد: در حاشیه شهرها به ازای هر ۳۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و پزشک وجود دارد و در برخی از استان ها مانند قم، سمنان و آذربایجان شرقی، کل استان تحت پوشش هستند. پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۰ میلیون نفر تشکیل شده و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی شاخص های بهداشت ایران را در سطح منطقه، افتخار آمیز می دانند. 

امیدواریم معوقات بیمه ها پرداخت شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه نمی شود برای موفقیت طرح تحول سلامت درصد تعیین کرد چون هنوز با آنچه آرزو داریم، فاصله وجود دارد، بیان داشت: انتظار ما این است که بیماران رنج دیگری به جز رنج بیماری نداشته باشند. متاسفانه توقع ما از خدمات، همان خدماتی است که در ژاپن، کشورهای اروپایی و آمریکا ارائه می شود، در حالی که در آمد ایران شاید یک دهم این کشورها باشد و باید واقع بین باشیم، اما امیدواریم که وضعیت اقتصادی دولت و مردم بهبود پیدا کند و دولت بتواند اعتبارات بیشتری به حوزه سلامت اختصاص دهد تا عدالت در سلامت محقق شود.

هاشمی درباره موانع پیش روی اجرای طرح تحول سلامت، گفت: اگرچه خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند هزینه است، اما برخی از شرکای طرح تحول سلامت مانند بیمه تامین اجتماعی، از دولت مطالبات زیادی دارند و به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی دولت، مطالبات ما نیز با تاخیر پرداخت می شود.  اعتبارات بیمه سلامت ایران متناسب با بودجه نبوده و کسری بیمه ها مربوط به منابع آنها نیست، بلکه مربوط به دریافتی آنها است و خوشبختانه امسال مجلس تصمیمات خوبی برای تامین اجتماعی گرفته و از سوی دیگر نیز ۴۷۵۰ میلیارد تومان برای جبران زیان های انباشته بیمه سلامت در نظر گرفته است. 

وزیر بهداشت درخصوص پرداخت معوقات بیمه ها، با ابراز امیدواری گفت: امیدواریم معوقات بیمه ها با کمک سازمان برنامه و بودجه و خزانه، پرداخت شود و در ۶ ماهه اول امسال شاهد همراهی بیشتر بیمه ها با بیمارستان ها و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی و دارو باشیم. 

هاشمی در ادامه به موضوع خودمراقبتی و بهداشت عمومی اشاره کرد و بیان داشت: وضعیت خودمراقبتی و بهداشت عمومی در کشور باید به گونه ای باشد که بیماری ها افزایش پیدا نکنند. در دولت یازدهم ۲۷ هزار تخت بیمارستانی جدید در کشور ایجاد شد، البته ساخت بیمارستان و تخت بیمارستانی هنر نیست، بلکه باید مراقبت کنیم که بیماری ایجاد نشود.

نباید دغدغه تامین منابع را به مردم منتقل کنیم

وزیر بهداشت دغدغه تامین منابع مالی طرح تحول سلامت را دغدغه رییس جمهور، معاون و خود دانست و اظهار داشت که این مساله نباید دغدغه و نگرانی مردم باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری روز اول اجرای طرح تحول سلامت اعتقاد داشتند که عمر این طرح ۶ ماه یا یک سال است، گفت: اما امروز ۴ سال از اجرای این طرح می گذرد و تامین منابع مالی آن مانند تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید گندم و آب و برق مورد توجه دولت است. اگرچه در ۴ سال گذشته مشکلاتی بین ما و جامعه پزشکی و تامین کنندگان تجهیزات پزشک و دارو وجود داشته، اما همه تلاش می کنیم که خدمات ارائه شده به مردم، آسیب نبیند و تا زمانی که هستیم اجازه نمی دهیم که آسیبی به طرح تحول سلامت وارد شود.

وزیر بهداشت پیرامون هزینه های درمانی، تاکید کرد: مردم کماکان در روستاها ۵ و در شهرها ۱۰ درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کنند و بسته خدمات کاهش پیدا نکرده و خدمات مورد نیاز را به صورت شبانه روزی از مراکز بهداشتی و درمانی دریافت می کنند و تعداد این مراکز و پزشکان و متخصصان روز به روز در حال افزایش است. نباید مردم را نگران کنیم، اما نگرانی تامین منابع مورد نیاز در همه افرادی که مسئولیت دارند، وجود دارد و برای من که هیچ گاه بدهکار نبوده ام سخت است که با جمعیتی از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی روبرو باشیم که مطالبات آنها با تاخیر زیادی پرداخت می شود. 

هاشمی در تشریح شرایط کنونی در حوزه سلامت، گفت: پزشکی که در مناطق مرزی به صورت شبانه روزی خدمت می کند باید بتواند  زندگی کند، اما باید مطالبات خود را با تاخیرهای ۸ تا ۱۰ ماهه دریافت کند. نباید دغدغه تامین منابع را به مردم منتقل کنیم بلکه باید سختی را در داخل خودمان نگه داریم و حل کنیم. در شرایطی قرار داریم که عده ای می‌خواهند مردم را مضطرب و ناامید کنند و من نباید موجب نگرانی بیشتر آنها شوم، بلکه در درون دولت و با کمک های مسئولان از جمله رییس جمهور این مشکلات باید برطرف شود.

اجرا و استقرار نظام ارجاع، نیازمند ابزار است

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه اجرا و استقرار نظام ارجاع، نیازمند ابزار است و امکان ندارد که شاهد ترجمان کار دیگران بدون ایجاد زیرساخت های مورد نیاز باشیم، تاکید کرد:  مباحثی در خصوص نظام ارجاع را در کشور در گذشته ترجمه کرده ایم و قانون هم برای آن مصوب شده است، اما نتیجه ای در بر نداشته، چون زیرساخت های مورد نیاز آن فراهم نبوده است. 

هاشمی اظهار داشت: ۴سال پیش، ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی کشور فاقد پزشک بودند و این یعنی باید ظرفیت پذیرش پزشک و پزشک متخصص را افزایش می دادیم و پرونده الکترونیک سلامت را تشکیل و پوشش اینترنت را تکمیل می کردیم و سطح یک خدمات در خانه های بهداشت و سطوح بعدی خدمات را تعریف می کردیم. امروز شرایط تغییر کرده به طوری که برای ایجاد سطح دوم خدمات، ۶۵۰۰ مطب پزشک در قالب کلینیک های ویژه در کشور ساخته شده و یا در دست ساخت است و اورژانس های بیش از ۱۲۵ بیمارستان در کشور نوسازی و بازسازی شدند و تجهیزات مورد نیاز مراکزی که مورد ارجاع خواهند بود، تامین شده است و به تدریج شرایط برای استقرار پزشک خانواده مهیا شده است. همچنین در حال حاضر پزشک خانواده در حاشیه شهرها و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر وجود دارد اما این سیستم باید به تدریج کامل شود.  پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۰ میلیون نفر در کشور تشکیل شده و اطلاعات سلامت مردم ثبت شده است، اما در دریافت خدمات، اسراف وجود دارد. یعنی هر فرد در طول یک روز می تواند ۵ بار از خدمات سی تی اسکن یا ام آر آی و پزشک متخصص استفاده کند. در حالی که استفاده منطقی از این خدمات در طول سال باید مورد توجه باشد و هر بار استفاده اضافی از این خدمات باید مشمول پرداخت هزینه باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به زمان بر بودن برخی اقدامات در حوزه سلامت، گفت: یکی از بهترین معاونین وزارت ارتباط به همراه جمعی از بهترین های فناوری اطلاعات برای کمک به نظام سلامت در وزارت بهداشت مستقر هستند اما این کار، زمان بر است. با این وجود میلیون ها خدمت در روستاها و حاشیه شهرها ارائه و در سیستم الکترونیک ثبت شده و امروز در جلسه ای به من گفتند که تا آخر شهریور ماه، اخبار بسیار خوبی در حوزه نظام ارجاع و استقرار پزشک خانواده خواهیم داشت.  تامین اجتماعی نیز در بیمارستان های ملکی خود، اقدام به حذف دفترچه بیمه کرده و آزمایشات، درمان ها و داروهای گران قیمت را برای هر فردی بررسی می کند تا در صورت استفاده بی رویه از این خدمات، بخشی از هزینه ها از فرد، تامین شود. 

هاشمی پیرامون صرفه جویی در هزینه های درمانی بیان کرد: تا شهریور ماه استحقاق سنجی و درج اطلاعات آغاز می شود که با این کار شاهد صرفه جویی ۲۰ درصدی در هزینه ها خواهیم بود. صرفه جویی باید تا جایی باشد که به مردم و سلامت آنها آسیبی وارد نشود و نباید به شرایط قبل از اجرای طرح تحول سلامت برگردیم و هیچ کسی برای تهیه اقلام و لوازم پزشکی نباید مجبور به مراجعه به بیرون از بیمارستان ها شود و مردم به دلیل پرداخت هزینه های درمان دچار فقر نشوند.

رشد ۵ درصدی خدمات پزشکی در سال جدید

وزیر بهداشت با بیان اینکه نه تنها این دولت، بلکه جمهوری اسلامی و حتی حکومت عدل صاحب الزمان (عج) بعداز ظهورشان، عاری از خطا نیست و نمی توان گفت کسی تخلف نمی کند، مهم این است که جهت گیری نظام، دولت و وزارت بهداشت برخورد با تخلف است یا همراهی با آن، گفت: چنانچه مواردی از دریافت غیرمتعارف مشاهده می شود، باید از طرق قانونی پیگیری شود، تا حقی هم از جامعه پزشکی ضایع نشود، در عین حال تخلف وجود دارد، اما در مقام قیاس، در جامعه پزشکی و سایر گروه ها، افراد بسیار شریفی نیز وجود دارد که برخی از آنها واقعا بی نظیر هستند. مهم این است با متخلفان، برخورد قاطع و بازدارنده صورت گیرد که معتقدم این اتفاق هم افتاده و این موضوع را به شهادت مردمی که صدای ما را می شنوند و شبانه روز از این مجموعه خدمات دریافت می کنند، بیان میکنم. مردم می توانند در صورت مشاهده دریافت غیرمتعارف، با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

هاشمی در خصوص کسری بودجه سازمان بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت امسال نباید کسری داشته باشد، چنانچه کسری بیاورد، تخلف کرده است، بنابراین کار برای ما سخت است، چرا که ما ارائه کننده خدمات هستیم و بخش عمده اعتبارات ما از طریق درامدهای اختصاصی تامین می شود، اما باید با احتساب دقیق تر، صرفه جویی کنیم و هزینه های بیمه را کاهش دهیم و خودمان را در چارچوبی قرار دهیم که بیمه آخر سال کسری نیاورد و بیمه نیز موظف است، در خدمات تحت پوشش، اولویت بندی کند، کار سختی است، اما برای رسیدن به این هدف، اهتمام جدی وجود دارد.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ارز و واردات تجهیزات پزشکی اظهار داشت: در مورد ارز، در حال حاضر برای افرادی که برای واردات تجهیزات پزشکی قانونی عمل می کنند، مشکلی وجود ندارد، اما افرادی که قصد تخلف دارند و اجناس نامناسب و قاچاق وارد می کنند، تکلیف شان مشخص است، چراکه دولت از این افراد هیچگونه حمایتی نمی کند و نخواهد کرد. برای دولت این اطمینان حاصل شده است که بانک ها برای هرکدام از اقلام دارویی یا تجهیزات پزشکی که موردنیاز کشور است، محدودیتی قائل نشوند و فقط مشکلاتی در مورد برخی شرکت ها وجود دارد که نزد کمپانی های خارجی اعتباری داشته اند و با آن اعتبار جنس را وارد کرده اند و در بازار فروخته اند و حالا باید هزینه را پرداخت کنند که تهیه این ارز و نرخ آن، باید در ستاد تدابیر ویژه با ریاست معاون اول ریاست جمهوری، ظرف هفته آینده به تصمیم گیری و تعیین تکلیف برسد.

هاشمی افزود: سیکل دریافت ارز توسط شرکت ها، مورد توجه قرار گرفته است، اما باید این اطمینان در بازار هم ایجاد شود که هر زمان نوسانات ارز اتفاق میفتد، وضعیت عدم تعادلی در بازار ایجاد نشود، اما در تلاش هستیم، اتفاقی رخ ندهد. برای اینکه شرکت ها اطمینان حاصل کنند که این تصمیم دولت با ثبات است و تا آخرسال ارز را با همین نرخ و در کمترین زمان، در اختیارشان قرار می دهد، طبیعی است که باید زمان بیشتری بگذرد. در کمیسیون قیمت گذاری رقم افزایش نرخ ارز و مابه التفاوت آن برای شرکت های واردکننده دارو و تجهیزات محاسبه می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به رشد ۵ درصدی خدمات پزشکی در سال جاری، ادامه داد: اگرچه دستمزد پزشکان در بخش جراحی تغییری نکرد، اما در عین حال، در بخش دارو یا آزمایشگاه، دولت با رشد ۹ درصدی موافقت کرد، چراکه هزینه های بیشتری دارند، طبیعی است که این ارقام به بیمه ها منتقل می شود و بیمه ها خدمات را پوشش می دهند، لذا پرداختی از جیب مردم تغییر چندانی نمی کند و کمتر از نرخ تورم باقی می ماند.

بخش عظیمی از مشکلات حوزه سلامت با گذشت زمان حل می شود

هاشمی پیرامون بیمارانی اعزامی به خارج از کشور برای درمان، گفت: درحال حاضر بیمارانی که برای درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور دارند، از طریق شورای عالی پزشکی، سالانه کمتر از ۱۰ تا ۱۵ نفر است که عدد ناچیزی است که ارز آنها طبق روال گذشته تامین می شود. چنانچه بیماری علی رغم امکان درمان در داخل به این درمان در داخل کشور، اطمینان کافی نداشته و علاقه مند به ادامه درمان در خارج از کشور است، باید ارز آزاد تهیه کند که شیوه تهیه ارز آزاد برای اینکه قاچاق محسوب نشود، نیز از جمله مباحثی است که باید توسط بانک مرکزی پاسخ داده شود. دوستان ما در بانک مرکزی باید در اجرای بخشنامه ها و تصمیمات خود سنجیده و سریع عمل کنند،چراکه سپری شدن زمان، به ایجاد فضای شایعه دامن می زند و ممکن است که حلاوت تصمیمات گرفته شده در بازار و بخش اقتصاد از بین رود. ما در سیاسی کردن تمام وقایع از جمله مشکلات اجتماعی مردم استاد هستیم؛ باید بدانیم که بیمه یک علم است و درعین حال تجربه ۱۰۰ ساله بشر است. 

وزیر بهداشت به تصمیمات درباره تجمیع بیمه ها اشاره کرد و بیان داشت: تحجمیع بیمه ها تصمیمی بود که در دو برنامه به صورت مکرر تکرار شده است، اما هربار وقتی زمان اجرا فرا رسیده، از هر گوشه ای صدایی بلند شد که هیچکدام مبنای علمی نداشته است و برای هیچ گروهی در جامعه هم سودی ندارد، این اتفاق باید بیفتد، اما نباید اینگونه قلمداد شود که در این برهه چهارساله هیچ اتفاقی نیفتاد، بلکه نصف بیشتر راه را رفته ایم و امیداست، دولت و مجلس با جرات بیشتری آنچه به نفع حوزه سلامت و مردم است را عملیاتی کنند. امسال مجلس شورای اسلامی در مورد حق درمان بیمه تامین اجتماعی تصمیمات خوبی گرفت، مبنی براینکه این پول از سایر هزینه ها جدا شود و در یک حساب دیگر به خزانه منتقل شود و فقط برای درمان کارگران خرج شود که قدمی به جلو است. درعین حال با تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی، شورایعالی بیمه و بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد، تصور می کنم، چنانچه در وهله اول منابع این دو باهم تجمیع شود، حداقل مشکلات یکی از این بخش ها که بیمه سلامت است، رفع می شود. معتقد هستم، بخش عظیمی از مشکلات حوزه سلامت با گذشت زمان حل می شود.

ما گرفتار رودربایستی ها هستیم

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تعارض منافع در بسیاری از بخش ها وجود دارد که عمدتا ناشی از بازی های سیاسی است، تصریح کرد: زمانی بیمه را با استدلال تعارض منافع از وزارت بهداشت جدا کردند، درحالی که در بعضی از بخش ها تعارض منافع پررنگ تر است، مثلا در برخی دستگاه ها مانند وزارت نفت یا نیرو، خودشان تولیدکننده و خریدار هستند، به نظر می رسد، اینها حاشیه پردازی است تا مشکل اصلی مردم حل نشود. به نظر می رسد، مشکلات به تدریج حل می شود، اما از حیث آسیب شناسی، ما گرفتار یک سری رودربایستی ها هستیم و محاسباتی هم می کنیم، مثلا یکی رای می خواهد، یکی تشویق می خواهد و دیگری جویای پست و مقام  است، اما بالاخره هر کسی که وارد این سطوح از تصمیم گیری ها می شود، باید مانند پدر در برابر برخی کج رفتاری ها بایستد و “نه” بگوید، زیرا مسئولین ما کمتر بلد هستند “نه” بگویند و همین موضوع باعث شده بعضی مواقع نتوانیم تصمیمات صحیح بگیریم و بعضی مواقع نیز هزینه کشور را افزایش می دهیم، چراکه از غلط بودن اقدامات اطلاع داریم؛ اما انجامش می دهیم، مانند اتفاقی که در یارانه ها افتاد.

وی تاکید کرد: از ابتدا براین باور بودیم که شیوه تخصیص یارانه ها غلط است، پس چرا برای کشور هزینه تراشیدیم؟ درعین حال تقصیر را گردن دیگری می انداریم که دلیلش همان استاد بودن در سیاسی کردن مسائل است که باعث می شود گره ای که با دست باز می شود، با دندان هم کور بماند. در سال های اخیر تلاش شد گروه های گوناگون اجتماع را مقابل هم قرار بدهند، اینکه تفاوت درآمد در بین حرف مختلف وجود دارد، صحیح است، اما این تفاوت در درآمدها به نسبت کشورهای مشابه مان شدید نیست. اینکه پرستار و پزشک مانند سایر صنوف تفاوت درآمد داشته باشند، در تمام دنیا وجود دارد، لذا قیاس این گروه ها کار درستی نیست، زیرا ممکن است بین گروه ها اختلاف ایجاد شده و نارضایتی فردی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

هاشمی، حوزه پزشکی در ایران را گرفتار برخی مشکلات دانست و عنوان کرد: در حوزه پزشکی در ایران دچار یک مشکل هستیم، اینکه ۲۸ سال پیش بعضی از افرادی که به عقیده خودشان اندیشمند بودند، پیشنهاد دادند، بیمارستان ها خودگردان شوند و نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد شکل گرفت و این موضوع باعث شد فاصله درآمدی بین پزشک و سایر گروه ها افزایش پیدا کند، چراکه تعرفه خدمت پزشک بیشتر از پرستار و ماما و آزمایشگاه بود، لذا تغییر این نوع نظام پرداخت کار آسانی نیست. درحال حاضر در برخی رشته ها، کمبود نیروی متخصص وجود دارد و وقتی به وضعیتی رسیدیم که عرضه و تقاضا باهم متناسب شد، می توان روشی را اعمال کرد که تفاوت در درآمدها به حداقل برسد. برای مقایسه تفاوت درآمد پزشک و پرستار باید دریافتی کل کشور را درنظر گرفت که با این حساب پزشکان سه برابر بیشتر از پرستاران دریافت می کنند.

وزیر بهداشت شرایط کنونی را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در این دوره، کارانه پرستاری رشد دو و نیم تا سه برابری داشته است، که در مقایسه با درآمد پزشکان، منصفانه نیست، اما اینکه از بنده انتظار رود تا نظام پرداخت را اصلاح کنم، از توانم خارج است و مجلس و دولت می توانند در این راستا گام بردارند، ضمن اینکه باید ظرفیت پزشک متخصص افزایش پیدا کند، در کشور ما یک پزشک متخصص در مقایسه با متخصصان کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا، دو و نیم تا سه برابر بیشتر کار می کند.

هاشمی در پایان این برنامه، تاکید کرد: آنچه بیش از هر مساله ای مهم است، تامین دارو، تجهیزات پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی، خدمات اورژانس و تغذیه سالم برای مردم است. مشکل کشور این است که تمام گروه ها مطالبه گری می کنند، درحالی که باید واقع بین بود، توقعات ایجاد شده برای کشور، مانند پدری است که خرج خانواده او را به ستوه آورده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.