وضعیت پروژه‌های عمرانی شهرستان آستارا بررسی شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، نشست بررسی وضعیت پروژه های عمرانی شهرستان مرزی بندر آستارا بعد ازظهر یکشنبه با حضور حجت شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و همچنین  مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری گیلان، آب و فاضلاب روستایی استان، شیلات، اوقات و امور خیریه، مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده اداره کل ورزش و جوانان استان و مدیر بخش بهره برداری شرکت گاز استان گیلان در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد و مسئولان استانی و آستارا پروژه های عمرانی و همچنین  نیمه تمام این شهرستان مرزنشین را مورد بحث و بررسی کامل قرار دادند.

کمبود اعتبارات برای اجرای ۱۷ پروژه عمرانی در آستارا

فرماندار آستارا در این نشست با اشاره به اهمیت این شهرستان در کشور و استان گیلان اظهار کرد: ۱۷ پروژه عمرانی در آستارا با مشکلاتی مواجه و نیازمند اعتبارات ملی و استانی هستند و اکثر  آنها در حوزه‌های آب، فاضلاب برق، گاز و برخی دستگاه‌های فرهنگی میباشد.

یونس رنجکش کل اعتبار مصوب‌شده در سال گذشته برای پروژه‌های عمرانی شهرستان آستارا را ۵۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این مقدار اعتبار مصوب‌شده، ۱۲ میلیارد تومان برای ۱۷۰ پروژه عمرانی تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: قطعی مکرر برق از جمله مشکلات موجود در شهرستان آستارا است.

فرماندار آستارا خواستار افزایش ظرفیت برق در آستارا شد و همچنین بر ضرورت  تامین روشنایی مسیر پرتردد آق چای به گردنه حیران و رفع مشکلات توسعه ای مربوط به حوزه آب و فاضلاب،  مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد و همچنین امامزادگان  ابراهیم و قاسم (ع) آستارا تاکید کرد.

رفع بسیاری از مشکلات آب آستارا با تکمیل سد لاستیگی رودخانه ملاهادی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست با اشاره به پیشرفت فیزیکی احداث سد لاستیکی بر روی رودخانه ملاهادی روستای خانه های آسیاب آستارا، اظهارکرد: با تکمیل این پروژه بسیاری از مشکلات آب شهرستان آستارا برطرف خواهد شد.

کاظم لطفی وضعیت آب استان گیلان و شهرستان آستارا را به‌ دلیل کمی منابع آبی موجود را بسیار حاد عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر در خصوص تأمین آب شرب و آب کشاورزی مورد نیاز شهروندان و کشاورزان آستارایی، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و اتمام  سد لاستیکی بسیاری از مشکلات بخش آبی آستارا و روستاهای اطراف آن را رفع  خواهد کرد.

اجرای ۱۱ پروژه در حوزه آب و فاصلاب روستایی در آستارا

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب روستایی گیلان در این نشست اظهار کرد: شهرستان آستارا به دلیل بافت زمین‌شناسی خود و بالا رفتن مصرف، در فصول مختلف سال به‌ ویژه فصل تابستان با کمبود آب مواجه است.

محبعلی رنج ور تعداد پروژه‌های عمرانی آب‌ و فاضلاب روستایی آستارا را ۱۱پروژه عنوان کرد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها بیش از  دو میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، یک‌میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل ردیف بودجه عمومی در حال هزینه است.

اجرای مطالعات فنی برای ساخت تصفیه خانه در آستارا

مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب شهری گیلان در این نشست با بیان اینکه خط انتقال آب از رودخانه آق‌چای به بهارستان و رینگ آب‌رسانی از جمله پروژه‌های اضطراری آب و فاضلاب شهری جهت تأمین آب موردنیاز شهر آستارا است، اظهار کرد: برای بلندمدت شهرستان آستارا تأمین آب از رودخانه چلوند بخش لوندویل پیش‌بینی شده است و این پروژه بزرگ مجهز به آب‌گیر، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال است که برای احداث آن، ۱۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سید محسن حسینی افزود: در بخش فاضلاب آستارا مطالعات فنی و ساخت تصفیه خانه انجام شده و منابع مالی اولیه تامین شده است.

اعلام شرایط گازدار شدن روستاهای بالای ۲۰ خانوار

مدیر بخش بهره‌برداری شرکت گاز گیلان در این نشست اظهار کرد: بالای ۲۰ خانوار بودن و برآورد هزینه ۶ میلیون تومانی برای نصب هر علمک از شرایط گازدار شدن روستاها از سوی شرکت گاز است.

سیدعلیرضا میرباقری هزینه نصب علمک در سه روستای شهرستان آستارا به‌ علاوه ۱۸۵ روستای دیگر استان گیلان را ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد.

افتتاح پروژه های شرکت برق با حضور وزیر نیرو

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در این نشست اظهار کرد: ظرفیت ترانس‌های برق شهر آستارا پیش‌ از این ۸۰ مگاولت‌ آمپر بود که در هفته‌های اخیر این رقم به  ۱۶۵ مگاولت‌ آمپر افزایش پیدا کرده است.

عظیم بلبل‌آبادی با بیان اینکه جهت افزایش ظرفیت بخش انتقال و توزیع برق شهرستان آستارا ۲۱ میلیارد تومان از محل منابع داخلی و امکانات موجود شرکت توزیع نیروی برق گیلان هزینه شده است، گفت: پروژه‌های برق استان گیلان و شهرستان آستارا همزمان با سفر وزیر نیرو به استان افتتاح می‌شوند.

پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی مجتمع فرهنگی و هنری آستارا

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این نشست گفت: عملیات احداث مجتمع فرهنگی‌هنری ارشاد شهرستان آستارا از سال ۸۱ شروع شده و اتمام آن برای سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده بود.

فیروز فاضلی مجتمع فرهنگی ‌هنری ارشاد آستارا را به‌ لحاظ تعداد صندلی بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر استان گیلان عنوان کرد و گفت: این مجتمع که در دو فاز در حال ساخت بوده تاکنون ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل آن به دومیلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است و این پروژه نیمه ساخت در حال حاضر  مشکل گاز و برق نیز دارد.

اعتبار ۴ میلیاردی برای تکمیل ساختمان امامزادگان ابراهیم و قاسم آستارا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در این نشست پروژه‌های عمرانی امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) شهرستان آستارا را متشکل از واحدهای تجاری، اقامتی و سرویس بهداشتی با ۸۰ چشمه و ساختمان فیزیکی امامزادگان عنوان و اظهارکرد: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل ساختمان فیزیکی امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) آستارا چهار میلیارد تومان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ستار ابراهیمی افزود: عملیات احداث ساختمان فیزیکی امامزادگان آستارا از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون برای آن چهار میلیارد تومان هزینه شده و این امامزادگان  روزانه میزبان ۵۰۰ زائر داخلی و خارجی است.

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی پروژه استخر آستارا

نماینده اداره‌کل ورزش و جوانان گیلان در این نشست پیشرفت فیزیکی پروژه قدیمی استخر سرپوشیده شهرستان آستارا را ۴۰ درصد عنوان و اظهار کرد: درحال‌ حاضر کاسه استخر با یک‌ میلیارد تومان نصب شده است و برای احداث استخر سرپوشیده آستارا تاکنون ۷۴۰ میلیون تومان هزینه شده و اتمام آن نیازمند اعتبار کافی است.

محمدحسین جوان دل افزود: چمن مصنوعی در زمین ورزشی اصلی آستارا عملیاتی خواهد شد.

در این نشست مدیران کل راه و شهرسازی، شیلات و منابع طبیعی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و همچنین شهردار آستارا هر یک به ترتیب در زمینه های تعریض جاده آستارا به اردبیل، نبود ساختمان اختصاصی اداره شیلات در آستارا، بحث پیچ بری جاده و برداشت شن و سنگ از معادن مسیر آستارا به اردبیل جهت بهره برداری در راه آهن آستارا، ایجاد موزه در بقعه شیخ محمود خیوی و توسعه موزه حکیم نظامی آستارا و همچنین توسعه گردشگری شهری و انجام پروژه مهم و گردشگر پذیر شناگاه مدرن آستارا صحبت و مشکلات موجود را بررسی و رفع و تامین  اعتبار کردند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.