اشتغال ۷۵۰۰معتاد بهبود یافته/مسکن رایگان در اولویت

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به شیوع‌شناسی سال ۹۴ نسبت به زنانه‌شدن اعتیاد هشدار داد و گفت: بر این اساس نسبت مردان به زنان معتاد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال، ۶ مرد به یک زن، در گروه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال ۱۶ مرد به یک زن و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال ، ۱۷ مرد به یک زن است.

وی افزود: اعتیاد در رشد آسیب‌های دیگر نقش هم‌افزایی دارد، در این راستا حمایت‌های اجتماعی و روانی را گسترش و ارتقاء دادیم. حلقه آخرین حمایت‌های بهزیستی اشتغالزایی و کارآفرینی در مراکز اجتماع‌محور است.

محسنی بندپی، با بیان اینکه در شیوع‌شناسی بیش از ۳۷ درصد کودکانی که معتاد هستند دارای والدین معتادند و ۵۱ درصد آنها مادر معتاد دارند، بر نقش کلیدی و حساس مادر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲۶ مرکز نگهداری و اقامتی ویژه زنان معتاد فعالیت می‌کنند.

وی از اجرای پایلوت الگوی اجتماع‌محور و دادگاه‌ درمان‌مدار در ۵ استان در بحث مراکز ماده ۱۶ خبر داد و افزود: با همکاری قوه قضائیه در جریان جمع‌آوری‌ معتادان متجاهر برای بار اول نگاه مجرمانه را از این افراد سلب کردیم و وحدت رویه‌ای در ساماندهی معتادان متجاهر در کل کشور ایجاد شد.

رئیس سازمان بهزیستی، در عین حال از اشتغال ۷۵۰۰ معتاد بهبود یافته خبر داد و اظهار داشت: در پنج استان، دادگاه درمان‌مدار اعتیاد را راه‌اندازی کردیم که در استان یزد این برنامه کامل اجرا شده است و در استان‌های ایلام، گیلان و قزوین نیز عملیات اجرایی ایجاد دادگاه درمان‌مدار آغاز شده است.

وی به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: ۷۲ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و پذیرش شدند که اقدامات خوب درمانی برای آنها انجام شد؛ به همین دلیل تعداد معتادانی که در خیابان‌ها می‌بینیم، نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: افزایش طرح «موبایل‌سنتر» باعث شد تا معتادان بهتر شناسایی شده و خدمات لازم را دریافت کنند و همچنین در گذشته در مراکزی اقدامات جزیره‌ای برای آنها انجام می‌شد، اما هم‌اکنون تمرکز ما در حرفه‌آموزی و خدمات درمانی مناسب برای معتادان است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۷۰۰۰ معتاد مشغول به کار شدند، گفت: بازگشت به خانواده، حرفه‌آموزی و اشتغال این افراد به طور جدی در سال جاری دنبال می‌شود.

وی همچنین از ایجاد مرکز اقتصادی برای زنان و کودکان معتاد بهبودیافته خبر داد و گفت: خط ملی اعتیاد با شماره (۰۹۶۲۸) سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تماس داشت که قصد داریم با ۱.۵ برابر شدن ظرفیت تماس با این خط، نسبت به ارائه مشاوره‌های تخصصی اقدام کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: با برگزاری کارزار رسانه‌ای گل در نوروز مشخص شد که با کاهش مصرف گل و شیشه در میان جوانان مواجه شده‌ایم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ۵۲۰۰ تیم اجتماع‌محور در محلات آسیب‌خیز فعال هستند، افزود: در سال گذشته مراکز TC دو برابر شده‌اند.

وی به برنامه‌های سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: در ۱۰ استان که شیوع مصرف بالاتری دارند، ۵۰۰ محله با ریسک بالا انتخاب و تیم‌های اجتماع‌محور در آنجا مستقر شدند که توسط این تیم‌ها، خدمات مختلف درمانی، حرفه‌آموزی و همچنین پیشگیرانه ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: در تهران ۱۵ مرکز با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ارائه حمایت‌های اجتماعی از معتادان بهبودیافته راه‌اندازی شد تا با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، وضعیت اشتغال مناسبی برای آنها فراهم شود. همچنین در ۱۶ استان مدیریت موردی را دنبال می‌کنیم و بر همین اساس ۳۰۰۰ معتاد بهبودیافته را رصد و وام‌های اشتغال به آنها اختصاص خواهیم داد.

وی گفت: در سال گذشته ۷۵۰۰ نفر از معتادان بهبودیافته مشغول به کار شده‌اند و برخورداری از مسکن رایگان برای این افراد در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

محسنی‌ بندپی تأکید کرد: در تهران ظرفیت نگهداری ۷۰۰۰ معتاد بهبودیافته بر اساس ماده ۱۶ وجود دارد که در نوروز ۷۰۰ نفر نیز به این تعداد اضافه شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه عدم رعایت حفظ کرامت انسانی در جمع‌آوری معتادان متجاهر مشکلی بود که در گذشته وجود داشت، گفت: در حال حاضر برخوردها در جمع‌آوری بسیار بهتر شده و در مراکز با معتادان برخورد مناسبی می‌شود.

محسنی بندپی تصریح کرد: قرار بود وزارت بهداشت بیمارستان‌هایی را برای پذیرش معتادان مشخص کند که البته هنوز همکاری خوبی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در ۵۰۰ محله بسته‌های آموزشی برای زنانی که دارای همسر معتاد و یا کودک معتاد هستند، در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: کشت خشخاش در افغانستان و استان‌های هم‌مرز ما ۱۰۰۰ برابر شده و الگوی مصرف نیز از سنتی به صنعتی تغییر یافته است.

محسنی بندپی اظهار داشت: مهمترین حلقه مفقوده در گذشته حمایت‌های اجتماعی و روانی از معتادان بود که این موضوع در حال حاضر بهبود یافته است.

وی افزود: کل اعتبارات پیشگیرانه ما ۳۷۰۰ میلیارد تومان و همچنین اعتبارات درمانی نیز ۲۴ میلیارد تومان است. معتادانی که در مراکز ماده ۱۶ پذیرش می‌شوند، روزانه ۱۵ هزار تومان سرانه برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه باید همه منابع مربوط به درمان معتادان در یکجا متمرکز شود، گفت: در حال حاضر ما فعالیت‌های پیشگیرانه، درمانی و اجتماعی برای معتادان انجام می‌دهیم، به همین دلیل بهتر است که همه اعتبارات یکجا متمرکز شود.

محسنی‌ بندپی گفت: بیمه درمان معتادان ۹۰ میلیون تومان است که در ذیل اعتبارات سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.

وی در مورد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکراتی که با سازمان امور استخدامی کشور صورت گرفته، اعلام شد که سهمیه سه درصد استخدامی معلولان در دستگاه‌های دولتی به قوت خود باقی است و در استخدام‌های آموزش و پرورش که سه درصد رعایت نشده، این درصد از سهمیه آنها کم و برای استخدام معلولان برای کارهای ستادی در این وزارتخانه محفوظ باقی می‌ماند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.