ترجمه جدید فردوسی‌پور چاپ پنجمی شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، کتاب «هنر خوب زندگی کردن» نوشته رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز به‌تازگی توسط نشر چشمه به چاپ پنجم رسیده است. این کتاب پنجاه و چهارمین عنوان از مجموعه «علوم انسانی» است که این ناشر چاپ می‌کند.

این سه مترجم، پیش از این، کتاب «هنر شفاف‌اندیشیدن» را از این نویسنده ترجمه کردند که چاپ اولش در سال ۹۴ عرضه شد و تا سال ۹۵ به چاپ سی و دوم رسید. «هنر خوب زندگی کردن» همزمان با سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد و به تازگی چاپ پنجمش راهی بازار نشر شده است. حق نشر ترجمه فارسی این کتاب در سال ۲۰۱۷ از ناشرش در برلین خریداری شد.

به تعبیر فردوسی‌پور همان‌گونه که مخاطب در کتاب «هنر شفاف‌اندیشیدن» با خطاهای ذهنی آشنا می‌شود، در این کتاب با جعبه‌ای شگفت‌انگیز از ابزارهای ذهنی آشنا خواهد شد و با بهره‌گیری از این ابزارهای هوشمند، بسیاری از انگاره‌های ذهنی‌اش دگرگون می‌شود. اگرچه آشنایی با این جعبه‌ابزار به‌تنهایی تجربه یک زندگی خوب را تضمین نمی‌دهد، دست‌کم کمک می‌کند تا در زندگی عملکرد بهتری داشته باشد.

به این ترتیب، کتاب «هنر خوب زندگی کردن» مجموعه‌ای از روش‌های عملی و کاربردی است که به تاکید نویسنده، حاصل سال‌ها تحقیق و گردآوری مطالب گوناگون در حوزه روان‌شناسی، فلسفه، علوم اقتصاد، ریاضی و تجارت هستند. دوبلی چکیده این مطالب را در کتاب پیش رو آورده و می‌گوید: چند سال پیش شروع کردم به گردآوری مجموعه خودم از ابزارهای ذهنی‌ای که به درد ساختن یک زندگی خوب می‌خورند. برای این کار به مجموعه‌ای از ابزارهای کمابیش فراموش‌شده از دوران باستان و همچنین تحقیقات به‌روز روان‌شناسی متوسل شدم. حتا می‌توانید این کتاب را به عنوان فلسفه کلاسیک زندگی برای قرن بیست‌ویکم توصیف کنید.

«هنر خوب زندگی کردن» ۵۲ فصل دارد که عناوین‌شان به ترتیب از این قرار است:‌ حسابداری ذهنی، هنر ظریف اصلاح، میثاق، تفکر جعبه‌سیاهی، اثر معکوس، هنر منفی خوب زندگی کردن، لاتاری تخمدانی، توهم درون‌نگری، تله روراستی، پاسخ منفی پنج‌ثانیه‌ای، توهم تمرکز، چیزهایی که می‌خرید اثری از خود به‌جا نمی‌گذارند، پولِ گور بابات، دایره شایستگی، راز پافشاری، سرکوب ندای درون، زندان خوش‌نامی، توهم «پایان تاریخ»، معنای کوچک‌تر زندگی، دو «خودِ» شما، بانک خاطره، داستان‌های زندگی دروغ‌اند، خطای «مرگ خوب»،‌ ورطه ترهم به خود، لذت‌گرایی و خوشبختی، دایره شان _ قسمت اول، دایره شان _ قسمت دوم، دایره شان _ بخش سوم، کتاب نگرانی‌ها، آتش‌فشان نظرات، قلعه ذهنی شما، حسادت، پیش‌گیری، عملیات آرامش فکری، تله تمرکز، طبق قاعده کمتر بخوانید اما دوبار بخوانید، تله تعصب، تفریق ذهنی، نقطه حداکثر تامل، پا در کفش دیگران، توهم تغییر دنیا _ قسمت اول، توهم تغییر دنیا _ قسمت دوم، سفسطه «جهان عادل»،‌ فرقه بارپرستی، اگر با خودتان مسابقه دهید هرگز شکست نمی‌خورید، مسابقه تسلیحاتی، دوست‌شدن با آدم‌های عجیب‌وغریب، مسئله منشی، مدیریت انتظارات، قانون استرجن،‌ در ستایش تواضع، موفقیت درونی.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

بوئتیوس یکی از آخرین پیروان رواقی‌گری بود،‌ تا این‌که مسیحیت، مانند مِه،‌ به ذهن همه اروپاییان احاطه پیدا کرد و مسئولیت زندگی انسان را به یک نیروی برتر (خدا) واگذار نمود. تا هزار سال بعد هم این تصور به قوت خودش باقی ماند. حتا پس از طلوع شکوهند عصر روشنگری، رواقی‌گری متاسفانه نادیده گرفته شد و امروزه هم چندان رایج نیست. البته جرقه‌هایی از تفکر رواقی‌گری در این‌جا و آن‌جا به چشم می‌خورد، همان‌طور که ویکتور فرانکل یکی از بازماندگان هولوکاست، نوشت: «جدایی ناپذیرین آزادی انسان، انتخاب نگرشش نسبت به هر چیزی است.» این جمله، قلعه ذهنی را به شکلی بی‌نقص توصیف می‌کند. اگر از آثار پریمو لوی،‌ شیمی‌دان ایتالیایی و بازمانده هولوکاست،‌ خوانده باشید،‌ از این‌که او تجربیاتش در اردوگاه کار اجباری را تا چه حد به سبک رواقی‌گرایان نقل می‌کند، شگفت‌زده خواهید شد. در فصل ۲۷ هم با یک خلبان رواقی‌گرا، جیمز استاکدیل،‌ آشنا شدیم که هفت‌سال را به عنوان زندانی جنگی سپری کرد و چهار سال آن را در سلول انفرادی گذراند. اما به طور کلی در این زمانه ایده‌های رواقیون برای ما غریب است. وقتی از کلمه «سرنوشت» استفاده می‌کنید، احتمالا منظورتان یک ناکارآمدی سیستماتیک است و نه لزوما چرخ تقدیر؛ بی‌کاری، گرسنگی، جنگ،‌ بیماری و حتا خود مرگ. ما هر ایرادی را به گردن سیستم می‌اندازیم و تصور می‌کنیم که در حق‌مان اجحاف شده است.

اما چنین طرز فکری اشتباه است. به‌ندرت پیش می‌آید که سرنوشت به خود ما ضربه بزند و دقیقا همین علت است که ضرباتش از نظر احساسی برای ما سنگین است. به‌علاوه، هرچه دنیا پیچیده‌تر و در هم‌تنیده‌تر باشد، احتمال اصابت ضربات غیرمنتظره و بی‌سابقه سرنوشت هم بالاتر می‌رود. به طور خلاصه می‌توان گفت که الان سرمایه‌گذاری روی یک جعبه‌ابزارِ فکری، که ما از نظر عاطفی برای خسران‌ها آماده می‌کند، بیشتر از همیشه ارزشمند خواهد بود.

چاپ پنجم این کتاب با ۲۴۹ صفحه، شمارگان ۲ هزار و۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان عرضه شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.