مرکز «اختلالات مصرف مواد» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد می شود

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی طلایی رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بستر خانواده نقش موثری در پیشگیری از سوء مصرف فرزندان دارد و باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه  سازمان بهداشت جهانی برای دومین سال پیاپی شعار «ابتدا گوش دهیم، گوش دادن به جوانان و نوجوانان اولین قدم در کمک به آن‌ها برای رشد و تعالی سالم و ایمن است» را برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر  انتخاب کرده، گفت: این موضوع  اهمیت و لزوم افزایش حمایت از برنامه‌های پیشگیرانه مبتنی بر شواهد علمی، نقش مؤثر خانواده‌ها را در خوب بودن کودکان و جامعه تبیین می‌کند و این مهم، تکلیف نهادها و سازمان‌های درگیر در حوزه سلامت و فرهنگ و برنامه‌ریزی را سنگین‌تر می‌ کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه برای برنامه‌ریزی بهتر در خصوص کاهش بار بیماری اعتیاد در جامعه نیازمند اقدامات همه جانبه مبتنی بر شواهد علمی و نیازهای ملی و منطقه‌ای هستیم تاکید کرد: در این راستا مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری با جلب حمایت معاونت‌های پژوهش و فناوری و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به تنظیم پیشنهاد و تدوین دستورالعمل اجرایی راه‌اندازی «مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی» کرده است.

طلایی خاطر نشان کرد: این موضوع پس از تأیید و انجام تفاهم‌های اولیه و با همکاری دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، در نخستین جلسه این شورا در سال ۹۷ طرح و به تأیید استاندار و رئیس شورا رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: تا نیمه اول تیر ماه این مرکز که در فضایی به مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع با مشارکت و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و از محل منابع داخلی دانشگاه در حال بهینه‌سازی برای ارائه خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی حوزه اختلالات مصرف مواد است؛ به بهره‌برداری برسد.

رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در چشم‌انداز، این مرکز در تعامل با سطوح ارشد وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و نهادهای استانی و در کنار بخش‌های بستری بیمارستان روانپزشکی ابن سینا به قطب شرق کشور و مرکز رصد اعتیاد کلان منطقه نه کشور و پذیرش موارد ارجاعی از منطقه تحت پوشش تبدیل خواهد شد.

طلایی اظهار داشت: به استناد گزارش جهانی مصرف مواد در سال ۲۰۱۷، مصرف مواد و شیوع اعتیاد در چند سال گذشته در دنیا بر خلاف تصور ما روند تقریباً ثابتی داشته ولی نوع ماده و رفتار اعتیادی و الگوی مصرف دائماً از شکلی به شکل دیگر و از جامعه‌ای به جامعه‌ی دیگر حتی در یک جامعه از زمانی به زمان دیگر در حال تغییر است.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بار بیماری ناشی از مصرف مواد در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۸ میلیون سال برآورد شده که این شامل تمام سال‌هایی است که مصرف مواد منجر به مرگ زودرس در جمعیت مصرف‌کنندگان شده است در کنار سال‌هایی که مصرف کنندگان با ناخوشی جدی طبی و جسمی عمر کرده‌اند.

وی با اشاره به آخرین آمار رسمی اعتیاد در کشور گفت: به استناد گزارش شیوع‌شناسی سال ۱۳۹۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از اختلالات مصرف مواد رنج می‌برند که از این میزان باز هم مثل سال‌های گذشته ترکیبات شبه افیونی (تریاک، سوخته، هروئین، کراک و …) ماده اصلی مورد سوء‌مصرف را شکل می‌دهند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.