آمارهایی که از تلخی جدایی می گوید/ ضرورت آموزش مهارت های زندگی

سایت «تاریخ ما»، گروه استان‌ها: با رویاهایی شیرین بر سر سفر عقد می‌نشینند و با آرزوهایی قشنگ و همراه با شادی خانواده و دوستان و آشنایان «بله» معروف را می‌گویند به امید اینکه سالیان درازی در کنار هم در خوشی و شادی‌ها سهیم باشند.

اما متأسفانه بعد از گذشت مدتی که گاه چند ماه بیشتر نمی‌کشد ساز جدایی را می‌زنند و پله‌های دادگاه‌ها و محضرهای طلاق را طی می‌کنند. خیلی‌هایشان نیز بعد از آنکه صاحب فرزندی شدند تصمیم به طلاق می‌گیرند بدون آنکه به آینده کودکشان بیندیشند.

آمار طلاق در خراسان جنوبی در سه سال گذشته

بر اساس آماری که در سایت رسمی ثبت‌احوال کشور  ثبت‌شده است در سال ۱۳۹۴ تعداد هزار و ۱۲۳ طلاق در خراسان جنوبی ثبت‌شده است که از این تعداد ۸۲۵ طلاق شهری و ۲۹۸ طلاق روستایی بوده است.

همچنین بر اساس آمار درج‌شده توسط ثبت‌احوال در سال ۱۳۹۵ تعداد هزار و ۱۹۶ طلاق در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است که از این تعداد ۹۲۰ طلاق شهری و ۲۷۶ طلاق نیز روستایی است.

کمتر از یک ماه پیش مجتبی فاطمی، مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی در کارگروه تخصصی اوقات فراغت خراسان جنوبی از ثبت هزار و ۲۲۳ واقعه طلاق و ۶ هزار و ۷۳۶ واقعه ازدواج در سال گذشته در خراسان جنوبی خبر داد.

وی همچنین در این جلسه استفاده نادرست از فضای مجازی و آگاهی نداشتن از مهارت‌های زندگی مشترک را از علل افزایش آمار طلاق دانست.

۳۱ خردادماه نیز مدیرکل ثبت‌اسناد خراسان جنوبی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه  گفت: در دو ماهه سال ۹۷ نیز ۲۷۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۱۴۰ مورد بوده است.

افزایش آمار ازدواج در خراسان جنوبی

البته وی همچنین از افزایش آمار ازدواج نیز خبر داد و بیان کرد: در دو ماهه سال جاری ۲ هزار و ۵۵ فقره ازدواج در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل هزار و ۶۲۵ مورد بوده که افزایش ۵۷ درصدی ازدواج را نشان می‌دهد.

هرچند در فرایند بررسی آمار ازدواج و طلاق در خراسان جنوبی به نکات تلخ و شیرین زیادی برمی‌خوریم اما نکته حائز اهمیت این است که چگونه می‌توان شیرینی‌های این اتفاقات چون افزایش آمار ازدواج را حفظ کرد و با توجه به چه مؤلفه‌هایی می‌توان از سست شدن بنیان خانواده‌ها جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا، معاون دادگستری خراسان جنوبی نیز درباره علل وقوع طلاق در خراسان جنوبی اظهار کرد: پایین آمدن آستانه صبر، آگاهی نداشتن از مهارت‌های ارتباطی، خیانت و عدم مدیریت در استفاده از فضای مجازی از مهم‌ترین علت‌های طلاق است.

زمانی که باید صرف مهرورزی شود را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانیم

وی اظهار کرد: وقتی سخن از تأثیر فضای مجازی در طلاق می‌زنیم به این معنا است که زوجین زمانی را که باید صرف مهرورزی و محبت و گوش کردن به درد دل‌های یکدیگر بکنند را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

وقتی سخن از تأثیر فضای مجازی در طلاق می‌زنیم به این معنا است که زوجین زمانی را که باید صرف مهرورزی و محبت و گوش کردن به درد دل‌های یکدیگر بکنند را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند

معاون دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: از طرف دیگر فضای مجازی در بین افرادی که از استحکام روحی برخوردار نیستند زمینه ارتباط با جنس مخالف را آسان‌تر کرده است.

وحدانی نیا با اشاره به اینکه اعتیاد و مشکلات اقتصادی نیز از مؤلفه‌های اساسی از هم پاشیدن زندگی‌ها است، ادامه داد: از جنبه دیگر زوجین مدیریت حل اختلاف و تعارض‌ها را بلد نیستند و نمی‌دانند چگونه می‌توان در هنگام مشکلات رفع اختلاف کرد.

وی ادامه داد:  سال گذشته در راستای کنترل و کاهش طلاق کارگاه‌های رشد مدار را برای زوجینی که در آستانه طلاق  بودند برگزار کردیم که الحمدالله بسیاری از آن برای ادامه روند پرونده طلاق مراجعه نکردند.

برگزاری کارگاه‌های رشد مدار برای زوجین در آستانه طلاق

معاون دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها را امسال نیز برگزار می‌کنیم، گفت: همچنین طی تفاهمی که بین دادگستری، بهزیستی، صداوسیما و استانداری و دانشگاه علوم پزشکی منعقدشده است برای کسانی که در آستانه ازدواج هستند دوره‌های آموزش بدو زندگی را برگزار می‌کنیم.

وحدانی نیا اظهار کرد: کلیه دعاوی خانوادگی به‌جز موارد خاص به مشاوره ارجاع می‌شود که این مهم نیز در کاهش و کنترل طلاق تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از درخواست‌های طلاق بر مبنای احساسات و به‌دوراز تأمل کافی است، یادآور شد: البته مواردی نیز وجود دارد که به‌واسطه بلاتکلیف بودن زوجین برای سالیان طولانی و یا وضعیت خاص طلاق و جدایی پیشنهاد می‌شود.

حمیدرضا جعفری سردفتر ازدواج شماره ۶ بیرجند و دکترای فقه و مبانی حق اسلامی نیز در این زمینه به خبرنگار «تاریخ ما»، اظهار کرد: در بیان آمارهای طلاق در خراسان جنوبی باید به نکات و ظرایف متعددی توجه کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در تبیین آمار طلاق واقع بین باشیم

وی بیان کرد: اگر سیاه نمایی کرده و صرفاً برافزایش آمار طلاق تأکید کنیم ممکن است موجب ایجاد تردید در بین جوانانی شویم که قصد تشکیل زندگی مشترک رادارند درحالی‌که هرچند آمار طلاق مطلوب استان نیست ولی بر اساس بررسی‌ها، خراسان جنوبی در بین سایر استان‌های کشور جزو مناطقی است که کمترین آمار طلاق را دارد.

جعفری با اشاره به‌ضرورت بررسی علت‌های طلاق برای آسیب‌شناسی دقیق، ادامه داد: بیکاری، اعتیاد، طلاق و نداشتن فرهنگ زندگی مشترک  ازجمله مهم‌ترین علل طلاق است.

وی گفت:  تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی، نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک نیز در ناسازگاری و تلخ‌کامی در زندگی بسیار مهم است که در این زمینه رسانه‌ها و اهالی فرهنگ باید اقدامات تأثیرگذار را انجام دهند.

شیرینی و سختی زندگی مشترک را توأمان ببینیم

سردفتر ازدواج شماره ۶ بیرجند اظهار کرد: نکته دیگر در فروپاشی زندگی خانوادگی واقع‌گرا نبودن است چرا که عده‌ای قبل از ازدواج فقط شیرینی‌های زندگی مشترک  را می‌بینند و ازاین‌جهت وقتی وارد زندگی متأهلی می‌شوند و سختی‌های طبیعی را می‌بینند نمی‌دانند چه واکنشی باید نشان دهند.

جعفری بیان کرد: البته هرچند طلاق یک مکروه در فرهنگ دینی و فرهنگ جامعه ما است و به بهانه‌های واهی نباید به سمت جدایی رفت ولی در پاره‌ای مواقع طلاق،   زوجین و فرزندان آنان را از یک رنج برای سالیان زیاد نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت صبر و تلاش برای حفظ بنیان خانواده در موارد معقول و منطقی یادآور شد: اما در مواردی که هیچ دلیل موجهی برای ادامه زندگی وجود ندارد حتی در فرهنگ دینی و روایی نیز توصیه نشده که پیمان زندگی مشترک در چنین  شرایطی ادامه پیدا کند.

در آسیب طلاق خراسان جنوبی جزو  استان‌های آخر کشور است ولی با این‌ وجود بهزیستی در راستای کنترل و پیشگیری از آن ورود پیداکرده است که تبدیل به بحران در آینده نشود

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی که باید برای کنترل و کاهش آن برنامه‌ریزی صورت گیرد طلاق است.

وی اظهار کرد: در آسیب طلاق خراسان جنوبی جزو  استان‌های آخر کشور است ولی با این‌ وجود بهزیستی در راستای کنترل و پیشگیری از آن ورود پیداکرده است که تبدیل به بحران در آینده نشود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بابیان اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای پیشگیری از افزایش طلاق مشاوره‌های قبل از ازدواج است، ادامه داد: آماز یا آموزش‌های پیش از ازدواج یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در این راستا است.

طرح های مبتنی بر آموزش قبل از ازدواج

عرب نژاد با اشاره به ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی گفت:  در راستای طرح کنترل و کاهش طلاق طرحی از سوی بهزیستی به استانداری خراسان جنوبی مبنی بر آموزش و مشاوره پیش از ازدواج برای دو گروه ارائه شد.

وی اظهار کرد: این دو گروه افرادی که قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه می‌کنند و گروه دوم کسانی هستند که انتخاب همسر را انجام داده و تحت آموزش‌های مهارت‌های ازدواج قرار می‌گیرند، هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال ۹۶ همایش طرح ملی کنترل و کاهش طلاق با محوریت آموزش و مشاوره ازدواج برگزار شد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

گاه یک تأمل و اندکی صبوری، زمانی یک ایثار و گذشت کوچک و زمانی یک عذرخواهی از شریک زندگی که درباره او خطایی مرتکب شده‌ایم باعث می‌شود شیرازه‌های زندگی همچنان استوار بماند و کودکانمان هم از مهر پدر و هم از محبت مادر بهره‌مند شوند.

اگر می‌خواهیم از جدایی‌ها جلوگیری کرده و شریک زندگی ما پایبند به تعهدی که سر سفره عقد بسته باشد باید مهرورزی و ایثار را یاد گرفته و یکدیگر را از عواطف انسانی محروم نکنیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.