مراسم تجلیل از مقام علمی«ابراهیم پورداود» در رشت برگزار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، ظهر پنجشنبه به مناسبت روز ملی قلم مراسم ادای احترام و تجلیل از مقام علمی استاد «ابراهیم پورداود» نخستین دانش آموخته زبان های ایران باستان در رشت برگزار شد.

در این مراسم که به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان برگزار شد جمعی از چهره های فرهنگی و دو تن از اعضای شورای شهر رشت با حضور در آرامگاه خانوادگی پورداود در محله سبزه میدان رشت، محله آفخرا بر تجلیل از چهره های فرهنگی در زمان حیات مفاخر علمی تاکید کردند.

متولیان فرهنگی گیلان برای تجدید چاپ کتابهای پور داود اقدام کنند

نویسنده کتاب «استاد ابراهیم پورداود و ایران شناسی» اشاره مختصری به زندگی و دستاوردهای علمی این ایران شناس رشتی کرد و افزود: تلاش های ابراهیم پورداود منجر به تشکیل انجمن ایران شناسی در مهر ماه ۱۳۲۴ خورشیدی شد.

هوشنگ عباسی اظهار کرد: پورداود نخستین محققی بود که در تفسیر اوستا به عنوان اولین متون دینی ایران پیش از اسلام اقدام کرد و خدمات علمی وی منجر به دریافت نشان شوالیه فرانسه شد.

مدیر مسئول ماهنامه ره آورد گیل از مسئولان مدیریت شهری رشت خواست تا با توجه به تلاش ها و اقدامات این استاد ایران شناس گیلانی بلواری را به نام وی کرده و فرهنگسرایی به نام این محقق احداث کنند.

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی برای تجدید چاپ آثار پورداود که در دانشگاه های مطرح جهان تدریس می شود، اقدام کنند.

آثار پورداود سبب ایجاد تحول در زبان فارسی از پهلوی به میانه و دری شد

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در ادامه این مراسم اظهارکرد: متاسفانه گیلانیان آنگونه که شایسته است قدردان مفاخر فرهنگی و علمی خود نیستند. چهره های علمی که در جهان مطرح بوده ولی در زادگاهشان ناشناخته اند.

سروش اکبرزاده افزود: معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب بود و در قرآن مجید بارها به لوح و قلم قسم یاد شده و همین برای ما کافی است تا در راه آموختن و آموزاندن گام برداریم.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش های وسیعی در حوزه زبان های فارسی ایران باستان انجام شده که آن را مدیون استاد پورداود هستیم، گفت: پورداود با آثار خود سیر تحول زبان فارسی را از پهلوی به میانه و دری نشان داده است و باید قدردان خدمات علمی او باشیم.

اکبرزاده با اشاره به اینکه ایران فرهنگی وسیع تر از ایران جغرافیایی بوده و مرزهای فرهنگی ما گسترده تر از مرزهای سیاسی فعلی است، ادامه داد: شناخت چنین گستره فرهنگی را مدیون تلاش های امثال پورداود هستیم.

تاریخ خدمات ارزنده پورداود به زبان و ادبیات فارسی را فراموش نمی کند

رئیس انجمن مفاخر گیلان نیز در این مراسم گفت: استاد پورداود برای آموختن و آموزش زبان و ادبیات ایران باستان زحمات زیادی کشید و این خدمات ارزنده در تاریخ فراموش نمی شود.

ابراهیم صفری افزود: پورداود بنیانگذار علم اوستا شناسی در ایران و جهان بوده و آثار وی در تفسیر اوستا و متون بجا مانده از باستان، کم نظیر است.

وی با اشاره به مبارزات مشروطه خواهی پورداود، گفت: وی حق بزرگی برگردن ایران دارد.

در پایان مراسم استاد ناصر وحدتی، ترانه های فولکوریک گیلان را در مراسم خواند و حاضران با نثار گل بر مزار پورداود به مقام علمی وی ادای احترام کردند.

گفتنی است، آرامگاه پورداود در سبزه میدان رشت، کوچه آفخرا قرار دارد و در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسیده است. آرامگاه خانوادگی پورداود، در اصل مکتب خانه ای بود که پدر وی در گوشه حیاط خانه اش بنا کرد تا کودکان محله تعلیم ببینند و بعدها وصیت کرد در همین مکتب خانه دفن شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.