شاخص کل بورس ۱۱ درصد دیگر رشد کرد / رکورد ارزش معاملات هفتگی شکسته شد

در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت، شاخص کل با رشدی ۱۱٫۳ درصدی و قرار گرفتن در کانال ۹۷۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد و ارزش کل معاملات هفتگی بورس نیز از مرز ۵۵۳ هزار میلیارد ریال عبور کرد.

به گزارش سرویس اخبار تاریخ ما، در پایان هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشدی ۱۱٫۳ درصدی و قرار گرفتن در پله ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. این در حالی بود که شاخص کل در مقاطعی به شدت به سطح یک میلیون واحدی نزدیک شده بود. با این حال به نظر می‌رسد اصلاح بازار در روزهای پایانی این هفته موجب شود تا در هفته آینده شاخص مجددا روندی صعودی در پیش بگیرد و بتواند مقاومت روانی یک میلیون واحدی را پشت سر بگذارد.

در اولین روز هفته، شاخص کل نزدیک به ۴٫۵ درصد رشد کرد و با صعودی ۳۹ هزار و ۳۰۵ واحدی وارد کانال ۹۱۷ هزارتایی شد. در این روز ارزش کل معاملات ۷۱ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال بود که از دادوستد بیش از ۴ میلیون و ۶۱۱ هزار سهم صورت گرفت. در این روز ۷ نماد که بدلیل تغییرات ۵۰ درصدی قیمت متوقف شده بودند بازگشایی شدند تا بر شدت رشد شاخص کل بیافزایند. سه نماد وخارزم، بکام و تاپیکو به ترتیب با ۲۶۳، ۱۷۸ و ۱۶۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات اولین روز هفته را به خود اختصاص دادند.

دومین روز هفته نیز با رشد بالای ۳۰ هزارواحدی شاخص همراه بود. در روزی که شاخص کل با بیش از ۴٫۲ درصد رشد به ۹۵۶ هزار و ۲۰۰ واحد رسید بیش از ۹۵۳ هزار معامله صورت گرفت که طی آن ۵ میلیون و ۸۷۲ هزار سهم با ارزشی بالغ بر ۹۴ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال خرید و فروش شدند. در این روز اگر بازگشایی نماد کگل باطل نمی‌شد، شاخص کل رشدی بالای ۵ درصدی را به ثبت می‌رساند. همچنین شاخص کل هم وزن نیز بیش از ۴ درصد رشد داشت و نماد سشمال نیز به دلیل برگزرای مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد. در این روز سه نماد وغدیر، رانفور و وبلمت به ترتیب با ۴۰۸، ۳۴۱ و ۲۲۳ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

روز دوشنبه، شاخص کل به روند صعودی خود ادامه داد و در روزی که ارزش کل معاملات بورس بالغ بر ۱۴۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال بود، توانست رشدی ۲۲ هزار و ۹۰۵ واحدی را به ثبت برساند. در روز دوشنبه حجم معاملات از مرز ۱۰ میلیون سهم عبور کرد که در این میان سه نماد وبصادر، فولاد و فملی بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند.

روز سه‌شنبه نیز با رشد چشمگیر شاخص آغاز شد و شاخص کل تا مرز یک میلیون واحدی نیز صعود کرد اما مقاومت روانی و فشار عرضه باعث شد تا پس از ۳۰ دقیقه شاخص روندی نزولی در پیش بگیرد و در پایان تنها آغاز معاملات شستا موجب مثبت شدن شاخص کل شد. در این روز رکوردیی تازه در حجم و ارزش کل معاملات شکل گرفت و بیش از ۱۹ میلیون و ۷۹۹ هزار سهم با ارزشی بالغ بر ۱۶۵ هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال معامله شدند. در این روز سه نماد فولاد، خگستر و وبملت به ترتیب با ۱۱ هزار و ۹۲ ، ۹ هزار و ۵۵۵ و ۸ هزارو ۳۵۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که از این میان بیش از ۷۶ درصد معاملات را حقیقی‌های انجام دادند.

آخرین روز معاملاتی هفته بالاخره روند صعودی ۲۱ روزه شاخص شکسته شد و در پایان شاخص کل با افتی ۲۶۴۷ واحدی به کار خود پایان داد. در این روز نماد فارس با تاثیر منفی ۳۲۲۹ واحدی بر شاخص اثرگذارترین نماد معاملاتی بورس بود. همچنین ارزش کل معاملات به ۱۳۳ هزار و ۶۲ میلیارد ریال رسید که این رقم از خرید و فروش ۱۳ میلیون سهم به ثبت رسید. در این روز نیز سه نماد فولاد، وبملت و ومعادن بیشترین سهم را در ارزش معاملات بورس داشتند.

در پایان این هفته، مجموع ارزش معاملات کل به رقم ۵۵۳ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته گذشته رشدی ۲۶ درصدی داشت. با این حال پایان سرخ شاخص اگر چه بسیاری را نگران کرده که شاید شاخص به پایان روند صعودی خود رسیده است اما معاملات نیمه دوم بازار روز چهارشنبه نشان از پایان اصلاح جزئی شاخص و بازگشت آن به مدار صعود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.