مکلف به تربیت معلمانی هستیم که اهلیت رفتن به کلاس را داشته باشند

به گزارش سایت «تاریخ ما»، در ادامه نشست‌های خبری استودیو الفبا، حبیب صفر زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مهمان برنامه بود. صفر زاده با سوابقی همچون، مترجم و نویسنده کتاب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، مدیرکل کتابخانه‌ها در استان‌ها و رئیس ادارات ارشاد در استان، در حال حاضر معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان است.

وی با توجه به مأموریت دانشگاه فرهنگیان و اسناد بالادستی و سند تحول آموزش‌وپرورش گفت: این دانشگاه مکلف به تأمین نیرو برای وزارت آموزش‌وپرورش است و بر اساس رهیافت‌های علمی و داده‌های پژوهشی بهترین معلمان از تربیت‌شدگان دانشگاه فرهنگیان هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه برای تقویت فرهنگ عمومی کشو، در تربیت‌معلمانی که اهلیت رفتن به کلاس داشته باشند، مکلف هستیم و باید شاکله فکری فرهنگیان به علم جدید وتوام با عشق‌ورزی به وطن باشد و از این‌ رو دانشگاه فرهنگیان باید تربیت محور باشد.

وی با اشاره به رسالت دانشگاه فرهنگیان و برنامه‌های غیر مناسبتی که در این دانشگاه انجام می‌شود، گفت: ۱۶۰ساعت دانشجویان در دانشگاه حضور دارند که ۳۰ساعت آن درسی است و برای مابقی ساعت‌ها باید برنامه‌ریزی برای حضور پربار و ثمربخش دانشجویان انجام دهیم.

صفرزراده برنامه‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌گیرید را؛ برگزاری اردوهای ایران‌شناسی، اردوهای راهیان نور با همکاری وزارت آموزش و پروش، راه‌اندازی ستاد اربعین، جهاد علمی، برگزاری ۵۴۱ اردوی دانشجویی، دوره‌های توانمندسازی، تأسیس و تشکیل انجمن‌های علمی،‌ برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی، برگزاری دوره‌های شناسایی جریانات فکری و سیاسی، حمایت از تشکل‌ها، اجرای مناظره کرسی‌های آزاداندیشی، بارگذاری ۷۷ اپلیکشن فرهنگی و هنری، توانمندسازی اساتید در حوزه فرهنگی و هنری، برگزاری دورهای قرآنی، مسابقات فرهنگی و هنری و بیش از ده‌ها برنامه دیگر را از برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان دانست که به پردیس‌های این دانشگاه ابلاغ می‌شود و هر پردیس با توجه به امکانات و نیازمندی‌هایی که دارد تعدادی از این برنامه‌ها را برای اجرا انتخاب می‌کند.

وی با اشاره راه‌اندازی سامانه سجفا که مانند سامانه‌های وزارت علوم عمل می‌کند و در آن کارشناسان فرهنگی دانشگاه را توانمند می‌سازد تا هر نوع فعالیت و عملکردی را که انجام می‌دهند در سایت ثبت کنند و از ساماندهی تشکل‌های دانشجویی در این سامانه خبر داد.

صفر زاده با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان ۷۵۶ کانون فرهنگی و هنری، ۳۸ انجمن اسلامی و ۲۱۲ انجمن علمی و دانشجویی مجوز دارند که بیشتر این مجوزها در طول شش ماه گذشته صادر شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در ادامه افزود: دانشگاه در سلوک شخصی افراد خصوصاً دانشجویان دخالت نمی‌کند، اما هدف ما تربیت‌معلمانی در تراز نظام است، معلمی که در اخلاق نماد خاکساری است، در حوزه علم‌آموزی دچار فرصت سوزی نشود و از ترویج دانایی لحظه‌ای کاستی نورزد و به علم‌ورزی عشق بورزد.

وی با انتقاد از جذب معلمان از طریق ماده ۲۸و آزمون‌های استخدامی گفت: دانشگاه نمی‌تواند با این رویه معلمانی در تراز نظام تربیت کند.

صفرزاده با اشاره به حضور دانشجو معلمان در اردوهای راهیان نور گفت: دانشگاه فرهنگیان به دو صورت در اردوهای راهیان نور حضور می‌یابد؛ در اولین صورت پردیس‌های هر دانشگاه دانشجویان علاقه‌مند را برای آشنایی بافرهنگ دفاع مقدس به مناطق جنگی می‌برد و در صورت دوم این حضور همراه با همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش است که در سال گذشته دانشجو معلمان در اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی به‌عنوان مربی حضور پیدا کردند و در این مورد هم کمک به آموزش‌وپرورش انجام می‌دهند و هم برای خودشان تجربه‌هایی اندوخته می‌شود.

وی با اشاره به جامعه هدف معاونت فرهنگی و اجتماعی گفت: این معاونت پنج جامعه هدف به شرح، دانشجویان دوره چهارساله، دانشجویان ماده ۲۸، معلمانی که به‌صورت ضمن خدمت درس می‌خوانند، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان دارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.