روایت معرفت و عشق زیر عبای شهادت/ شاهرود رنگ نور گرفت

سایت «تاریخ ما»، گروه استان‌ها: ظهر دوشنبه و هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) حسینیه مدرسه قلعه شاهرود حال و هوای دیگری داشت، حضور اقشار مختلف از جای‌جای شهرستان شهیدپرور و ولایی نشان می‌دهد که امروز قرار است اینجا عشق به خدای متعال روایت شود روایتی از ایستادگی ۵۵ پرستوی عاشق که دفاع مقدس را وعده‌گاه رسیدن به معشوق قراردادند.

۵۵ روحانی و طلبه شهید شهرستانی که یک هزار و ۱۰۰ شهید انقلاب، دفاع مقدس، ترور، مدافع حرم و گمنام دارد، شهرستانی که با شهادت و شهیدپروری بیگانه نیست شهرستانی که با ایستادگی عجین است و با شش مدرسه و حوزه علمیه در شهر و روستایش فعالیت دارند تا نامش در لسان رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سفر سال۸۵، دیار معلمان علم و اخلاق و شهر باصفا و مردم باصفا لقب بگیرد.

امروز یاد عامری و مظفری و ادریس آبادی و صاحبی و محمدی و ده‌ها شهید روحانی و طلبه دیگر امروز نقل محفل شهدای شاهرود هستند شهری که رنگ نور به خود می‌گیرد آن‌هم در روزی که به نام امام جعفر صادق(ع) مزین است.

همه آمده‌اند

دوساعتی به سخنرانی اصلی این مراسم با حضور حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در سپاه پاسداران مانده، تلاوت قرآن مردم را به سمت حسینیه مدرسه قلعه می‌خواند کم‌کم دوروبر چهارراه ۱۵خرداد شلوغ می‌شود امروز پلیس راهنمایی و رانندگی اینجاست تا خودروها را هدایت کند قرار است تا ساعتی دیگر رویدادی مهم در این مکان تاریخی که یادآور پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس برای شاهرودی‌ها است رخ دهد. رویدادی که نامش «یادواره شهدای روحانی» است.

تلاوت قرآن توسط حجت‌الاسلام جوانشیر مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی شاهرود با آن صوت دل انگیزش که وی را در زمره قاریان ممتاز قرآن کریم استان سمنان قرار می‌دهد آغازگر مراسم است کم‌کم حسینیه پر می‌شود مقابل درب ورودی چندنفری خوش‌آمد می‌گویند پیش از آمدن خیابان پرشیب مزار دیده می‌شود دسته‌ای از آدم‌ها در حال نزدیک شدن هستند بسیاری‌شان به احترام رئیس مذهب شیعی لباس مشکی برتن دارند.

خودروها در وسط خیابان‌های اطراف هم پارک شده‌اند چراکه دیگر جایی نمانده … روی خط سفید، یک‌به‌یک، در یک ردیف و منظم مانند مردمی که درون حسینیه هستند از درب سبزرنگ بزرگ که می‌گذری حال و هوا عوض می‌شود گوشه و کنار روحانیان را می‌توان دید سالخورده‌هایشان را هم همین‌طور. آن‌هایی که سابقه حضور در جبهه دارند هم اینجا هستند حتی طلابی که اصلاً دوران جنگ به دنیا هم نیامده بودند.

حسرت رفتن بر دل برخی هم‌زمان

حجت‌الاسلام محمدعلی حسینی که سابقه حضور در جبهه را دارد در گوشه‌ای نشسته سابقاً با او گفتگویی درباره دفاع مقدس داشتم این باره‌ام شاید حرفی برای گفتن داشته باشد، وی می‌گوید: خیبر، رمضان، والفجر مقدماتی و هشت عملیاتی بودند که من حضور داشتم هم‌رزمانمان هم لباس‌هایمان آن زمان می‌رفتند تا پیش بچه‌های جنگ باشند ما در آموزشی ۴۵ روزه شرکت می‌کردیم و سپس راهی جبهه می‌شدیم تا در کنار گردان‌ها باشیم هم برای فرایض دینی و هم روحیه بچه‌ها البته اسلحه نیز دست می‌گرفتیم در زمان عملیات بین ما و بچه‌ها فرقی وجود نداشت.

وی می‌گوید: ادریس آبادی را به یاد دارم کارخانه قند زندگی می‌کرد باهم فعالیت پایگاهی می‌کردیم مدتی در قم هم بود اما یادم هست از شهادتش بسیار دلگیر شدم روحیه شادی داشت همیشه می‌گفت باید بروم کارخانه قند مادرم نگران می‌شود این نگرانی برای مادرش را همیشه در یاد خواهم داشت.

وی می‌افزاید: فردوسی، شاهینی، قزوینی و از بچه‌های استان‌های دیگر مانند گلستان میر لوحی، میرکتولی و محمدی ری‌شهری را به یاد دارم که مانند سرورش حسین(ع) با سربریده بازگشت چراکه تیر دوشکا به او اصابت کرده بود چه نازنین مردمانی بودند چه جوانانی … آدم حسرت می‌خورد که چرا رفتند و ما ماندیم.

روحانیان و روحیه دادن به رزمندگان

دیگر رزمنده روزهای فخر و افتخار در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما»، می‌گوید: خون‌جگری روحانی گردانمان بود، فردی مذهبی، متدین و محجوب بود نگاهی بر زمین دوخته می‌شد البته طلبه بود خود را هم طلبه‌ای ناچیز می‌خواند جوانی پرشور و انقلابی بود مدت ماندنش در جبهه هم زیاد نبود مانند آشنایی ما با او که چند ماهی بیشتر دوام نیاورد و او رفت و ما ماندیم.

علی‌اصغر حسینی نژاد بیان می‌کند: روحانیان در روحیه دادن به بچه‌ها استاد بودند گاهی با طنز، گاهی با روضه‌خوانی و ذکر مصیبت اشک ما را درمی‌آوردند روحیه‌مان ده برابر می‌شد جمله‌ای که از شهید والامقام حجت‌الاسلام حسینیان که اهل میغان بود به یاد دارم این است که جهاد فی سبیل الله از شما، مرحمت از خدای متعال؛ این جمله‌ای بود که من همیشه دوست داشتم و از شنیدنش لذت می‌بردم‌.

وی می‌افزاید: اگر نبودند مردانی مانند دایی رضا بسطامی بزرگوار، شهید قرائی، شهید حسینیان و ده‌ها رزمنده طلبه دیگر واقعاً از روحیه بچه‌ها چیزی نمی‌ماند مخصوصاً در عملیاتی مانند کربلای چهار با آن شرایط عجیب‌وغریب …

نقش بی‌بدیل روحانیان در دفاع مقدس

محمدجواد شریعتی هم سابقه حضور در جبهه را دارد او معتقد است روحانیان نقش ویژه‌ای در دفاع مقدس داشتند، صحبت حسینی‌نژاد را این‌گونه تکمیل می‌کند:  روحانیان در شکست‌ها به ما روحیه می‌دادند اما این سکه روی دیگری هم داشت آن‌هم در پیروزی‌هایی مانند والفجر هشت یا فتح المبین. من در فتح المبین نبودم چراکه سن کمی داشتم اما در والفجر هشت بودم، پیروزی چنین بزرگی که نصیب ما شد اگر نبود مشاوره و صحبت‌های روحانیان چه‌بسا به خودمان مغرور می‌شدیم پس‌روی دیگر سکه هم این مقوله بود که روحانیان در ما تأثیر می‌گذاشتند.

وی می‌گوید: ممکن بود بعضاً ما که در عنفوان جوانی بودیم دچار غروری شویم که این پیروزی‌ها را شاهکار خودمان بدانیم اما همیشه روحانیان با ما صحبت می‌کردند که نصرت غایی و نهایی از آن خدا است و حکمت والای الهی مقدر فرموده که سرنوشت انسان چه باشد از این منظر، روحانیان تأثیری شگرف داشتند.

این رزمنده می‌گوید: تأثیر سوم روحانیان به‌جز پیروزی‌ها و شکست‌ها، در مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. روحانیان مردم را به شهادت ترغیب نمی‌کردند بلکه مردم را به خدای متعال به‌مثابه سرچشمه خوبی‌ها دعوت می‌کردند تا معرفت الهی از یک انسان معمولی، یک شهید والامقام بسازد.

لزوم آمادگی برای جنگ نرم

این مراسم اما سخنرانی نیز داشت، آن هم حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا که در سخنرانی خود، بابیان اینکه عالم و غیر عالم در مسیر جهاد نباید اجازه نفوذ دشمن را در فکر و ذهن مردم دهند، ابراز داشت: ارزش این جهاد هزاران برابر بیش از کسانی است که در جنگ سخت مبارزه کردند و آیا در این شرایط سخت جنگی حوزه‌های علمیه آمادگی کامل رادارند؟

وی در ادامه تصریح کرد: آیا بی‌قراری در جنگ سخت و اعزام نیروها برای مبارزه با جبهه باطل و اعلام حضور در گردان‌های مختلف امروز در طلاب و روحانیان وجود دارد که در پاسخ باید با درس گرفتن از مکتب امام صادق (ع) از فضای مجازی غافل نشویم.

سعیدی بابیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت برای تقویت نظام هستیم، افزود: علیرغم قله‌هایی که اسلام تا به امروز فتح کرده اما دشمن نیز از داعش تا آمریکا و اسرائیل کمر همت برای مقابله با انقلاب بسته است که در این شرایط باید جامعه اصیل را با اندیشه‌های ناب اسلامی آشنا کرد لذا امروز باید از جریان شناسی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مکتب امام صادق(ع) درس فراگرفت.

ضرورت احیای یاد شهدا

در خاتمه اما هم‌کلامی با حجت‌الاسلام رضایی پیش‌نماز یکی از مساجد شاهرود چه نیکوست چراکه او هم سابقه حضور در جبهه‌ها را دارد و حتی مدال جانبازی را هم بر گردن، او می‌گوید: روحانیان با بقیه شهدا از هر قشر و صنفی تفاوت ندارند بلکه ذات برگزاری یادواره‌های شهیدان، جریان ساز است چرا که خون شهید جریان ساز است و می تواند تحول فرهنگی پدید اورد.

وی می گوید: یادواره های شهدا دارای دو جنبه هستند نخست فردی برای کسانی که در دایره همان مکان و مسجد میزبان همایش حضور دارند و سپس اجتماعی که تاثیر معنوی را بر کل شهر و دیارمان برجای می‌گذارد و ما شاهد آن تا مدت‌ها هستیم لذا معتقدم باید یادواره شهیدان را گسترش داد.

پایان بخش مراسم اما یادواره شهیدان است، ذکرخاطرات از شهیدان نام بردن از آن‌ها و گرامی‌داشت یاد و راهشان … کم کم باید رفت مسجد مدرسه قلعه تا یادواره شهیدان دیگر از قشرهای مختلف مردم شاهرود به انتظار خواهد ماند. اینجا محفل شهدا است. ۶۵ پرستوی عاشق شاهرودی.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.