راستگو: زنان می‌توانند شور قابل توجهی را در انتخابات ایجاد کنند

الهه راستگو گفت: زنان به دلیل تاثیرگذاری کیفی و کمی خود می‌توانند شور قابل توجهی در خانواده‌هایشان به حضور در انتخابات را ایجاد کنند، کما اینکه در دوره‌های مختلف انتخاباتی هم به همین صورت بوده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سرویس اخبار تاریخ ما، الهه راستگو نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در نشستی با بیان اینکه نگاه اسلام و به تبع آن مقام معظم رهبری به زن، نگاهی جامع است، گفت: در این نگاه هم ارزش‌های الهی و هم منطق انسانی در آن لحاظ شده است تا جایی که می فرمایند: «زن مسلمان مثل مرد مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضای زمان است، آن خلاء‌هایی را که احساس می کند، آن وظیفه ایی را که بر دوش خود حس می کند انجام دهد، چنانچه دختری مثلا مایل است پزشک شود یا فعالیت اقتصادی کند یا در رشته‌های علمی دیگر کار کند، یا تدریس کند، در سیاست وارد شود یا روزنامه نگار شود.»

وی با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی، میدان برای زن و مرد باز است، افزود: این تکالیف اسلامی است که زن و مرد را به طور یکسان از مسؤلیت اجتماعی برخوردار می کند. در حوزه زنان نیز در گام اول انقلاب، دستاوردهای این حوزه بسیار عظیم بوده است.

راستگو ادامه داد: انقلاب اسلامی، هویت جدیدی از زن خلق کرد. الگوهایی از ایده آل ترین شکل ظهور و بروز زن تراز انقلابی اسلامی را محقق کرد و حتی این الگو ها، قابلیت جهانی بودن پیدا کردند و جهانی شدند. زنانی که هیچ چشم داشتی نسبت به انقلاب نداشتند و دنبال سهم خواهی نبودند، بلکه صرفا به جهت دغدغه مندی نسبت به انقلاب، ارزش ها و مبانی آن ورود و فعالیت کرده و از انقلاب پاسداری می کردند.

وی تصریح کرد: زنان نسل اول انقلاب و دوران دفاع مقدس در حوزه‌های آموزش، مشارکت و نقش آفرینی‌های اجتماعی، تجلی متمایزی از بقیه‌ ظهور و بروز‌های اجتماعی زنان در جهان داشتند و از نظر مقام معظم رهبری به طور قطع، انقلاب اسلامی در گام دوم خود، بی نیاز از حضور زنان در عرصه‌های مختلف نخواهند بود و هرچه به تناسب جمعیت آنان در جایگاه‌های تصمیم گیرنده حضور موثر تری داشته باشند، خواسته ها و نیاز‌های خانواده ها، بهتر و بیشتر قابل دستیابی است و در نهایت، رضایت مندی بالاتری در جامعه ایجاد خواهد شد.

نماینده اسبق مجلس بیان داشت: در هر انتخاباتی، اگر زنان تصمیم بگیرند، می توانند چنان شور انتخاباتی ایجاد کنند که همه انگشت به دهان بمانند. نامزدهایی که رای زنان را داشته باشند نامزدهایی موفق تر خواهند بود. چرا که زنان ما هوشمند هستند. هم به عملکرد و سوابق افراد توجه دارند و هم در رابطه با مسائل جامعه آگاهی‌های لازم را دارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، زنان به دلیل تاثیرگذاری کیفی و کمی خود می‌توانند شور قابل توجهی در خانواده‌هایشان به حضور در انتخابات را ایجاد کنند. کما اینکه در دوره‌های مختلف انتخاباتی هم به همین صورت بوده است.

راستگو ادامه داد: شوراهای شهر برای چهارسال یک شهر سیاست گذاری و برنامه ریزی کرده و بر عملکرد مدیریت شهری نظارت دارند. زنان به عنوان نیمی از جامعه که به فرموده امام راحل(ره) نقش بسیار مهم انسانی سازی را بر عهده دارند زمانی می‌توانند به پیشبرد نیازها و خواسته‌هایشان در شهر که بستر زندگی آنهاست امیدوار باشند که به تناسب تخصص‌های مختلف و مورد نیاز در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، شهر سازی، فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل و  نقل، نظارت و حقوقی و کمیسیون سلامت و محیط زیست از خود نمایندگانی فعال و دلسوز داشته باشند.

وی اظهار کرد: زمانی که زنان در همه کمیسیون ها و در عرضه سیاست‌گذاری شهری به تعداد کافی حضور داشته باشند و در نظر گرفته شوند، در چنین وضعیتی طراحی و اداره شهر متناسب و مطابق سلیقه همگان بوده و موجب افزایش کیفیت زندگی برای همه افراد جامعه خواهد شد و به دلیل ارتباط و تعامل زنان با سایر اعضای خانواده نیازهای افراد مختلف خانواده از جمله کودکان، پدران، مادران، سالمندان، جوانان، معلولین و … برای زیست در شهر در نظر گرفته می شود.

عضو هیئت رئیسه ستاد سازمان های مردم نهاد چهارمین دوره شورای شهر تهران تاکید کرد: موضوع از آن جهت اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که نسل‌های آینده در دامن زنان پرورش می‌یابند و هر چقدر زنان امنیت بیشتر و نگرانی‌های کمتری داشته باشند در آینده فرزندان توانمندتری وارد جامعه می‌شود.

راستگو افزود: حضور بیشتر زنان در کرسی‌های شورا‌های شهر کمک می‌کند تا پیگیری حضور مدیران زن نیز در شهرداری‌ها افزایش یابد و این مهم تحقق یابد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی توضیح داد: طبق آمار در شهرداری تهران ۱۰۲ پست مدیریتی در تصدی زنان وجود دارد و ۲۰ درصد کارکنان شهرداری را زنان تشکیل می دهند. این پست‌های مدیریتی فعلی که کمتر از ۱۰ درصد پست ها هستند بیشتر به مدیریت میانی اختصاص دارد تا مدیریت ارشد و باید تلاش مضاعفی شود تا در آینده ی نزدیک زنان بیشتری در مدیریت ارشد شهری با توجه به تعهد، تخصص و تجربه شان نقش آفرینی نمایند.

پایان پیام/


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.