کاروانسرای دیرگچین نیازمند مطالعات باستان شناسی است

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، حمید یزدانی به همراه هیئت همراه از کاروانسرای دیرگچین معروف به مادر کاروانسراهای ایران که باقی مانده از دوران ساسانی – صفوی با قدمتی ۱۷۵۰ ساله است بازدید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم در بازدید از این کاروانسرا تاریخی گفت: مسائل به‌وجود آمده در واگذاری دیرگچین به بخش خصوصی و بهره‌برداری از این کاروانسرا به عنوان یک مکان تاریخی و توریستی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم از ظرفیت این کاروان برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، و اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

یزدانی افزود: این کاروانسرا در کیلومتر ۷۰ جاده قم – گرمسار طرح  قرار گرفته و سه استان قم، تهران و سمنان از این جاده تردد می‌کنند لذا می‌توانیم با اجرای برنامه‌های متنوع نظیر کویرنوردی و رصد ستارگان نقش مهمی برای جذب حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه کویری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مرمت این کاروانسرا از سال‌های گذشته آغاز شده است که به هیچ وجه کافی نبوده است و این کاروانسرا نیازمند جذب اعتبار کافی برای تعمیرات اضطراری و نجات بخشی اثر دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: دیر گچین همچنین نیازمند مطالعات باستان شناسی است و در صدد هستیم برنامه‌ای هدفمند جهت مستندنگاری، ساماندهی و کاوش علمی با هدف تدوین طرح جامع پژوهش، حفاظت و مرمت در این کاروانسرا آغاز شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.