توسعه کارخانه های فرآوری معادن یکی از راه پیشرفت کردستان است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، راضیه لک امروز چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و شورای معادن استان که درسالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، از تدوین نقشه راه علوم زمین و معدن استان ها خبر داد و گفت: فاز اول و دوم این نقشه راه به اتمام رسیده و در حال استارت فاز سوم آن هستیم.

وی عنوان کرد: برای شناسایی ظرفیت ها وچالش ها در استان ها سازمان زمین شناسی  اقدام به تهیه نقشه راه کرده است.

وی  اضافه کرد: ایران از لحاظ مساحت رتبه ۱۸ را در جهان دارد و کردستان هم از  رتبه ۱۳ مساحت در کشورمان برخوردار است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافتت معدنی کشور با بیان اینکه یکی از پارامترهای ما در توسعه صنایع معدنی آب است، بیان کرد: با توجه به فراوانی آب در کردستان،ظرفیت توسعه صنایع معدنی در این استان وجود دارد.

لک ادامه داد: میانگین بارندگی در جهان ۸۵۰ میلیمتر و در ایران بیش از ۳۰۰ میلیمتر و متوسط بارندگی در کردستان هم ۳۲۵ میلیمتر است.

وی با اشاره به اینکه کردستان یک درصد از راه های ایران را دارد و باید بشدت در این حوزه کار شود، اظهارداشت: از لحاظ جمعیتی توزیع مناسب جمعیتی را در این استان نداریم ولی این عدم تعادل، نسبت به سایر استان ها وضعیت مطلوب تری دارد.

وی بیان کرد: تولید ثروت یعنی کمک به معدن کاری و بهره برداری از معادن  و این مهم  یکی از رسالت های سازمان زمین شناسی است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافتت معدنی کشور گفت: ایران نسبت به جهان وضعیت و ظرفیت معدنی خوبی دارد و کردستان هم از لحاظ زمین شناسی در سه زون واقع شده و از نظر معدنی هم شرایط مطلوبی دارد.

لک ادامه داد: یک درصد ذخیره معدنی کشور در کردستان وجود دارد که این به دلیل عدم شناسایی معادن استان بوده است.

وی عنوان کرد: دو معدن مهم طلای کشور در این استان واقع شده که رتبه دوم ذخیره طلای کشور را دارند.

وی با بیان اینکه ظرفیت معدنی کردستان می تواند به توسعه استان بسیار کمک کنند، اضافه کرد: استان در عناصر نادر خاکی هم ظرفیت فراوانی دارد که در توسعه معدنی بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: کارخانه های فرآوری نسبت به ذخیره معدنی در این استان کم است و بی شک توسعه این کارخانه ها یکی از نقشه راه های پیشرفت این استان است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.